Inlägg från: Anonym (f) |Visa alla inlägg
  • Anonym (f)

IKEA-shoppa, tips tack

Jag har mängder av billigaste alternativen från IKEA och sakerna brukar hålla bra. Kudde har jag gått upp från billigaste till typ näst billigaste men i övrigt inte. Det enda som slits ut ibland är sängkläderna men då har jag även haft djur i sängen och allt har hållit i flera år ändå.

• Anonym (f)
    Anonym (Lilla m) skrev 2025-07-15 14:53:10 följande:
    Som hon behöver till annat om hon ens har dem. Socialen räknar varenda krona och vad man förväntas använda dem till.
    Till viss del rätt men TS har rätt till bistånd så TS kan lika gärna ha fått sin första utbetalning innan inflyttning eller kommer strax att få.
  • Anonym (f)

Det viktigaste är att se över vad man använder vanligtvis. Tror du att du kommer pressa vitlök är vitlökspress nödvändigt men använder du bara vitlökspulver/paste i matlagningen är det inte viktigt just nu etc. Med tanke på att du behöver flera saker på en gång snarare än har möjlighet att köpa en gaffel här och en där skulle jag inkludera vissa såna saker i ikeaordern. Men köp en skål och fler på loppis t.ex. Är man en person kan flerpack vara väldigt onödigt och vem du än bjuder hem nu kan anpassa sig. En större stekpanna räcker, en kastrull. Så kompletterar man eftersom och där är second hand guld.

• Anonym (f)
    Anonym (Hej) skrev 2025-07-15 20:56:36 följande:

Usch vad jag ogillar soc. Så svåra att ha att göra med. Vilken lättnad när jag fick sjukersättning beviljad så jag slipper att ha med soc att göra.

Helt fel tråd. TS verkar inte ha så mycket problem med att få det som behövs just nu.
  • Anonym (f)

Sopkorg! Jag gillar Fniss- 19 kr att ta under vasken men finns även Hölass som är stängd för 29 t

• Anonym (f)
    Anonym (M) skrev 2025-07-16 01:46:21 följande:
    Man behöver aldrig en vitlökspress. Man krossar en vitlöksklyfta med stor kniv och hackar smått. 

Hela inlägget var att fundera vad man själv behöver och använder. Inte vad andra gör. 

Så jag kommer fortsätta att använda min vitlökspress för att det passar mina behov&förutsättningar och så kan TS få göra precis som hen vill. En vitlökspress är knappast en kontroversiell sak att använda.

• Anonym (f)
    Anonym (M) skrev 2025-07-16 19:28:20 följande:

Och mitt inlägg var också menat som tips till TS, om man har ont om pengar klarar man sig bra utan press. 

Använder också vitlökspress ibland men krossar och finhackar oftast. 

Och för mig hade det aldrig fungerat som sagt så det var inte ett nödvändigt svar på mitt inlägg. TS kan tänka själv om hn vill ha hackad vitlök, pressen var ett exempel på verktyg som behövs eller inte behövs beroende på vad för typ av mat som man vill laga. Det är många saker som folk föreslår som jag tycker är onödiga i tråden men som har en grund i hur de människorna äter sin mat eller bara tänker i övrigt.
Svar på tråden IKEA-shoppa, tips tack