• Anonym (tipsa)

IKEA-shoppa, tips tack

Jag = ung vuxen utan familj som just fått egen lägenhet.

Situation = får "soc"-hjälp att handla saker som behövs för eget hem på IKEA. IKEA är den "godkända" butiken i kommunen, jag får helt enkelt inte handla någon annanstans om jag ska ha hjälpen. Det har viss något med avtal och kvitton att göra.

Framför allt så är det "prylar" som ska inköpas då lägenheten är möblerad.

Ge mig tips på vilka handdukar, sängkläder och köksprylar som är en bra balans mellan pris och kvalitet, så skulle jag bli väldigt tacksam. Och kanske om det är något annat som man "måste" ha men som ni kanske inte tänkte på själv förrän efteråt.

• Svar på tråden IKEA-shoppa, tips tack
  • Anonym (f)

Jag har mängder av billigaste alternativen från IKEA och sakerna brukar hålla bra. Kudde har jag gått upp från billigaste till typ näst billigaste men i övrigt inte. Det enda som slits ut ibland är sängkläderna men då har jag även haft djur i sängen och allt har hållit i flera år ändå.

• Fjäril kär

Jag skulle satsa på det billigaste , kvaliteten är ändå väldigt bra och du kan dessutom få råd med lite mer saker.

Kan tipsa om att glöm inte bort att ?öpa lite extra glödlampor att kunna byta med när dom en dag går sönder.  

Bra är också att köpa diskborste och disktrasor.  

Ett diskställ och bestickhållare för disk 

• Anonym (tipsa)
    Anonym (f) skrev 2025-07-14 20:01:57 följande:

Jag har mängder av billigaste alternativen från IKEA och sakerna brukar hålla bra. Kudde har jag gått upp från billigaste till typ näst billigaste men i övrigt inte. Det enda som slits ut ibland är sängkläderna men då har jag även haft djur i sängen och allt har hållit i flera år ändå.

Det är ju bra!
  • Anonym (tipsa)
    Fjäril kär skrev 2025-07-14 20:08:37 följande:

Jag skulle satsa på det billigaste , kvaliteten är ändå väldigt bra och du kan dessutom få råd med lite mer saker.

Kan tipsa om att glöm inte bort att ?öpa lite extra glödlampor att kunna byta med när dom en dag går sönder.  

Bra är också att köpa diskborste och disktrasor.  

Ett diskställ och bestickhållare för disk 

Okej! Jag ska skriva upp glödlampor, diskborste och disktrasor så jag inte glömmer det. 

Diskställ fanns redan.
  • Anonym (Hmmm)

Nyfiken fråga, hur mycket pengar får du? Själv fick jag lite från soc men det skulle även räcka till möbler, kläder, prylar, handukar, lakan, porslin...ja, ni fattar ALLT.

Hade inte klarat det om det bara gällde ikea jag fick handla på. Så gott om allt är begagnat i mitt hem.

• gröt

Leta upp en bortskänkesgrupp på Facebook så att du försöker hitta en del grejer gratis och får pengarna att räcka längre. Så här års rensar folk ut bland sina grejer och alla orkar inte stå på loppis och många vill att det ska gå till någon som verkligen behöver det. 

• Anonym (Valentina)

Så lägenheten du har fått är alltså möblerad, men du måste köpa allt annat själv? Inkl. täcken och kuddar etc? Kommer du ha råd att köpa ett ordentligt täcke till vintern, eller är det nåt du borde tänka på nu med..?

Generellt sett skulle jag säga att det billigaste/näst billigaste brukar vara väldigt bra, men inte alltid såklart. Billigaste filten är t.ex. inte särskilt mysig eller värmande, och den billigaste innerkudden gör inte ett smack. Men deras billigare tallrikar, glas, handdukar, badrumsmatta etc brukar fungera fint.

Fundera också på vad just du behöver och använder, och inte främst vad många anser att man "borde" ha i ett hem. Gör en liten lista på din top fem som du prioriterar och vill ha, speciellt om du inte har stor budget. Bara du kan veta vad du värdesätter. Visst att det finns ju en nivå av vad du måste lägga pengarna på och vad det ska räcka till, men allt behöver ju nog inte vara absoluta billigaste versionen.

• Anonym (tipsa)
    Anonym (Hmmm) skrev 2025-07-14 21:28:01 följande:

Nyfiken fråga, hur mycket pengar får du? Själv fick jag lite från soc men det skulle även räcka till möbler, kläder, prylar, handukar, lakan, porslin...ja, ni fattar ALLT.

Hade inte klarat det om det bara gällde ikea jag fick handla på. Så gott om allt är begagnat i mitt hem.

2500 kr får jag handla för, så det är inte jättemycket pengar men det är ju inte jättelite heller. 
  • Anonym (U)

Jag hade också först letat efter gratisprylar på nätet, för att ha färre saker att behöva köpa på IKEA. Sen hade jag satsat på rätt så bra täcke och kudde. De bliilgaste är verkligen inte kul. Varmt täcke för vintern har jag aldrig haft. Det är ju värme i bostaden, hoppas jag! 

Du behöver kunna städa, så sopborste + skyffel och mopp + mopphink, toaborste, trasor och skrubbsvampar. Dammsugare klarar man sig utan. 

Grytlappar är bra att ha, även om det funkar med en handduk också. 

Finns det lampor? Du behöver taklampa och kanske en liten lampa vid sängen. 

Finns det persienner eller rullgardiner? Annars behövs det för att få det mörkt i sovrummet. Det hjälper dig också hålla lägenheten sval på sommaren. 

Mattor och gardiner gör mycket för ett rum. Egentligen behövs de ju inte, men det blir väldigt mycket mysigare. Och behagligare ljudmiljö. 

Ett tips är att IKEA har en rea-avdelning nära utgången. Börja kolla där men var uppmärksam på att deras dyra varor med nedsatt pris fortfarande är dyrare än deras billigaste varor. 

Lycka till med ditt nya hem! 

• Anonym (U)

Om du tänker köpa gardiner, kolla först om det finns gardinstänger i lägenheten och vilken sort det är så du vet vilken typ av upphängning gardinen du köper behöver ha. 

Svar på tråden IKEA-shoppa, tips tack