Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

IKEA-shoppa, tips tack

Anonym (f) skrev 2025-07-14 20:01:57 följande:

Jag har mängder av billigaste alternativen från IKEA och sakerna brukar hålla bra. Kudde har jag gått upp från billigaste till typ näst billigaste men i övrigt inte. Det enda som slits ut ibland är sängkläderna men då har jag även haft djur i sängen och allt har hållit i flera år ändå.

Håller med, billigaste kuddarna är inte bra. 

Mitt senaste köp på IKEA var 2 tunna plastskärbrädor för 19kr, dom är väldigt bra. Har även köpt billiga slevar, kastruller, glas som varit bra. 

Förutom alla saker som skänks bort, finns det företag som tar hand om hela dödsbon och säljer saker till väldigt låga priser. Kanske bättre att hitta väldigt billiga serviser, bestick, kastruller och kökshanddukar på ett sådant ställe för att får mer pengar över för handling på IKEA. Tex bestick slits inte mycket och har man väl en uppsättning köper man sällan fler, dvs billigt i second hand affärer. Många hushåll samlar på sig alldeles för många tex kökshanddukar så det är lite använt och billigt second hand, billigare än IKEA. Då får man mer pengar till en bra lampa på IKEA. 

• Anonym (M)
    Anonym (Lilla m) skrev 2025-07-15 13:23:23 följande:
    Fast om jag fattat rätt så kan TS ju ändå inte köpa någonting på loppis, pengarna kan bara användas på IKEA.
    Ja men om TS lägger 15kr av egna pengar på bestick på en loppis i stället för 50kr av IKEA-pengarna, har hon 50kr extra till att handla annat på IKEA, har bestick och är bara 15kr fattigare. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Lilla m) skrev 2025-07-15 13:56:17 följande:
    Har hon egna pengar då?
    Du jag vet inte alls om TS har några pengar, men jag tar en vild chansning på att hon har åtminstone 15 spänn. 
  • Anonym (M)
    Lönnsirap skrev 2025-07-15 15:05:48 följande:
    Fast det är ju inte så livet fungerar. Att man endast en gång införskaffar "allt som behövs", utan TS behöver för att kunna göra vettiga val ha lite koll på vad hon kan få tag i framöver, och vad detta kostar.

Det hon får av kommunen denna gång ska räcka till att ordna det som behövs, men vill hon tänka på framtiden gör hon klokt i att välja de prylar som är "bäst" på IKEA, och komplettera med annat framöver.

Och 2:a hands priser är bra att känna till, även när man köper nytt, utifrån att man då mer aktivt kan välja. 

Första inköpet är ju för det viktigaste, inte för att lägenheten ska bli komplett.

Precis. En del prylar är billigast på IKEA, andra saker är mer prisvärt att köpa second hand eller jaga bland det som skänks. Köpte själv billigt på auktioner och hos Frälsningsarmén när jag var student, vanliga hushållsprylar som de flesta redan har. 

Tror knappast sociala myndigheter bryr sig om att man har 15kr på fickan som man köper en torkställning för på loppis. 

• Anonym (M)
    beli skrev 2025-07-15 15:21:05 följande:

Fråga runt bland kompisar och släkt om de har t.ex. köksprylar att avvara. Jag flyttade i fjol och behövde tänka lite smart. Av en kompis fick jag överflödiga skärbrädor, saxar och underlakan som jag nu använder till vardags.

Och som sagt finns det Facebook-grupper där folk skänker bort saker. Kolla allt sånt först innan du går till Ikea.

Och när jag förberedde flytt nyligen rensade jag ut allt jag inte behövde. Ville inte flytta med mig det jag hade dubbletter av eller för mycket, vitlökspress, decilitermått, kökshanddukar, vaser, skärbrädor, bestick, vassa knivar, handdukar och mycket annat gavs till kompisar eller välgörenhetsaffärer. Och jag kan väl inte vara den enda som rensar upp ibland, finns nog många som gärna skänker och är glada om det kommer till användning. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Lilla m) skrev 2025-07-15 16:13:31 följande:
    Om TS har 15 kr i fickan och frågar soc vad hon bör göra så kan du ge dig den på att de kommer ha synpunkter.

Och att undanhålla medel för soc är väl olagligt så uppmana inte TS till brott.
    Varför skulle TS fråga någon vad hen bör göra med 15kr?
    Uppmana till brott? Att tro att sociala myndigheter vill ha redovisning för 15kr låter som en paranoid idé. 
  • Anonym (M)
    Anonya skrev 2025-07-16 00:05:53 följande:

Tack! Jo, tvekade kring den, men såg att den hade 4,5 i betyg. Trä har jag aldrig haft annat än till bröd. 
    Legitim har två tjockare plastbräden för bara 29 kr/set. De är mindre än de i Bergtunga, men är man en person och inte lagar så mycket mat behöver de antagligen inte vara så stora.

Jag tycker Finfördela är jättebra! Har köpt och använder dagligen. 
  • Anonym (M)
    Anonym (f) skrev 2025-07-15 21:14:37 följande:

Det viktigaste är att se över vad man använder vanligtvis. Tror du att du kommer pressa vitlök är vitlökspress nödvändigt men använder du bara vitlökspulver/paste i matlagningen är det inte viktigt just nu etc. Med tanke på att du behöver flera saker på en gång snarare än har möjlighet att köpa en gaffel här och en där skulle jag inkludera vissa såna saker i ikeaordern. Men köp en skål och fler på loppis t.ex. Är man en person kan flerpack vara väldigt onödigt och vem du än bjuder hem nu kan anpassa sig. En större stekpanna räcker, en kastrull. Så kompletterar man eftersom och där är second hand guld.

Man behöver aldrig en vitlökspress. Man krossar en vitlöksklyfta med stor kniv och hackar smått. 
  • Anonym (M)
    Anonym (f) skrev 2025-07-16 18:31:49 följande:

Hela inlägget var att fundera vad man själv behöver och använder. Inte vad andra gör. 

Så jag kommer fortsätta att använda min vitlökspress för att det passar mina behov&förutsättningar och så kan TS få göra precis som hen vill. En vitlökspress är knappast en kontroversiell sak att använda.

Och mitt inlägg var också menat som tips till TS, om man har ont om pengar klarar man sig bra utan press. 

Använder också vitlökspress ibland men krossar och finhackar oftast. 

Svar på tråden IKEA-shoppa, tips tack