• Anonya

IKEA-shoppa, tips tack

Anonym (tipsa) skrev 2025-07-15 17:14:12 följande:
    Ja, I princip. Det finns säng, soffa, bord, stolar, byrå, bokhylla, tvättställ, diskställ, strykbräda, men det finns inte strykjärn, kastruller, sängkläder, osv osv. Jag har inte heller direkt något själv utöver en gammal resväska med lite kläder, några gamls leksaker och minnessaker.

Tack för tipsen! 

Grattis till första lägenheten! Hoppas att du kommer att trivas bra. 

Du har sovit där en natt. Då måste du väl haft kudde, täcke och lakan? Och någon tallrik och glas? Är bra om det finns något från förut. 

När ska ni handla? Har du några pengar alls utöver de 2500? Om, finns det någon loppis du kan besöka före IKEA och se vad du kan fynda för nästan inget alls? Om det finns någon bakluckeloppis eller liknande är det allra bäst, speciellt lite innan stängningsdags då många vill bli av med så mycket som möjilgt för att de inte kommer att sälja fler gånger. 

Hurdana behov har just du? Hur många tror du kommer äta samtidigt där? Studerar du? I så fall kanske du behöver en bordslampa om det inte är tillräckligt mycket ljus från tex kökslampan. 

• Anonya
    Anonym (tipsa) skrev 2025-07-15 21:06:24 följande:
    Nej, jag använde en jacka som kudde och täcke behövs inte när det är så här varmt. Inga tallrikar eller glas heller, jag har ätit mackor med skinka och mjukost på tub på, och druckit mjölk och juice ut paketen, och ätit frukt och morötter.

På torsdag ska vi handla. Jag har just nu 1000 kr till mat också från soc, de har jag på mitt egna kort. Jag kommer få mer pengar i slutet av månaden. Det finns en loppis en bit härifrån men den är bara öppen på torsdagar och lördagar, annars vet jag inte. 

Jag har bara mig själv, så en tallrik och ett glas osv räcker just nu. Kanske två utifallatt?

Jag är inskriven på arbetsförmedligen. Jag ville egentligen söka till universitet/högskola men jag orkade knappt med sista året på gymnasiet pga olika saker så alla tyckte att jag skulle ta ett år ifrån, även min läkare. Jag är faktiskt "sjukskriven" just nu men ska börja ta itu med saker nästa vecka om det går pga alla har semester.

Tack för svar, lättare att tipsa då också.

Att ha bara en eller två av allt i köket blir lätt frustrerande. Jag skulle föreslå fyra stora tallrikar, fyra små, fyra djupa alternativt skålar beroende på vad du gillar, fyra glas och fyra av varje bestick. Då slipper du diska precis varje gång och det blir också mer hemkänsla. 

Jag kollade på nätet och utan att ha sett sakerna i verkligheten tänker jag så här:

TALLRIKAR:
    - OFTAST heter de billigaste tallrikarna och de har mycket bra betyg och recensioner. De kostar bara 7 kr per styck som vita. Finns också som ljusgröna, men lite dyrare. Någon tallrik bara 9 kr, men dyraste 15 kr. Kanske vill du ha vit av någon sorts tallrik och grön av annan?

Pris: 84 kr (alla vita: 4 djupa, 4 små, 4 djupa eller 4 skålar) 

GLAS:
    Vilken storleks glas gillar du? 
    - REKO heter de allra billigaste, 19 kr för 6-pack, men de är mycket små och utseendet gillas inte av alla. 
    - POKAL är stora, rustika glas, rymmer dubbelt så mycket som Reko 9 kr/st
    - KLIPPLAX mellanstora, 9 kr/st
    Finns förstås massa andra också, men de ovan är de billigaste. 

MUGGAR:
    FÄRGRIK klassiker, finns på massa arbetsplatser 9 kr/st, finns flera färger

BESTICK:
    MOPSIG set med 4 matskedar, 4 gafflar, 4 knivar och 4 teskedar Pris 49 kr/set

OSTHYVEL
    KONCIS 29 kr, finns även en annan till samma pris men den är av plast medan denna är i metall

SAX 
    MÅNÖGA 5 kr

KÖKSREDSKAP
    GNARP innehåller stekspade, slev och stekpincett 19 kr/set

GRYTUNDERLÄGG
    HEAT Set med 3 st av kork, 39 kr

KÖKSHANDDUK
    HILDEGUN 5 kr/st, bra med 2 st

GRYTVANTE och GRYTLAPPAR
    HILDEGUN grytvante 29 kr
    RINNIG grytlappar 2-pack 19 kr
    Jag klarar mig inte utan bådadera, tycker det blir för hett annars, vet inte hur andra gör.

SKÄRBRÄDA
    FINFÖRDELA, set med två tunna skärbräden 19 kr

KNIVSET
    FÖRDUBBLA skalkniv och kockkniv 29 kr

Hur mycket mat kommer du att göra, tror du? Följande beror på det.

KASTRULLER: En lite större för tex pasta och en lite mindre för grönsaker eller ägg. Mät gärna diametern på plattorna (i praktiken rita av på papper) så du vet när du köper kastrull och stekpanna. Är kastrullen större än plattan tar det längre att koka upp, är den mindre går det åt massa el i onödan plus att du värmer upp köket.

STEKPANNA: Samma sak där om storlek. Tror inte jag skulle ta billigaste stekpannan TAGGHAJ för 59 kr, utan kanske MIDDAGSMAT 79 kr.
    Viktigt att veta: Stekpannor förstörs lätt om man genast vrider på värmen för fullt. Värm upp mindre först och alltid med olja/smör i från början. 

MATLÅDOR
    Några matlådor att ha när du lagar mer mat än du genast äter och några små (15 kr för 3-pack) för små rester.

DURKSLAG UPPFYLLD 19 kr
    _ _ _ _ _ 

DISKTRASA
    TRIXIG 9 kr/2-pack

DISKBORSTE
    ANTAGEN 5 kr
    _ _ _ _ _ 

Eventuellt:
    PRICKIG mikrokupa, ifall du har mikro så slipper du städa den så ofta 19 kr

FLASKÖPPNARE om du dricker sånt som finns i glasflaska

_ _ _ _ _ _ 

Hoppas du har lite nytta av det här. Om du vill kan jag skriva liknande om andra teman. 

• Anonya
    Anonym (Valentina) skrev 2025-07-15 23:07:13 följande:
    Jag tycker att du har gjort en väldigt bra lista. Det enda jag skulle säga är att jag skulle nog skippa skärbrädan Finfördela, och ta någon som är mer ordentlig. Den är jättetunn (för att det ska gå att böja) få det känns knappt som en skärbräda ens. Finns det plats i budgeten skulle jag välja en av deras skärbrädor i trä, annars någon i plast, som t.ex. Bergtunga, två för typ 49kr. 

Tack! Jo, tvekade kring den, men såg att den hade 4,5 i betyg. Trä har jag aldrig haft annat än till bröd. 
    Legitim har två tjockare plastbräden för bara 29 kr/set. De är mindre än de i Bergtunga, men är man en person och inte lagar så mycket mat behöver de antagligen inte vara så stora.

• Anonya

Hur går det för dig i din nya lägenhet? Har tänkt på dig. Att flytta utan hjälp av någon och med tillhörigheter som alla ryms i en väska, förmedlar att du nog inte haft det så lätt alltid. Låter klokt med paus innan du börjar studera.

Hoppas det blir en bra shoppingrunda imorgon och att den du gör den med är trevlig. Hoppas också att du får en bra start i din lägenhet och också hittar bra sammanhang småningom. 

Försök köpa också något som gör lägenheten till ett hem, som får den att kännas som just ditt. Prydnadskudde, filt, vas för blommor du plockar, någon prydnadsgrej, något som du gillar och som pengarna räcker till.

• Anonya
    Anonym (tipsa) skrev 2025-07-16 23:01:21 följande:

Tack för all tips, och särskilt du som postade en hel lista. Jag börjar få funktion i hjärnan igen efter värmen idag, imorgon på ikea med massa folk kommer bli en pärs.

Tufft med hetta. Skulle tro att det är rätt svalt på Ikea, hoppas. 
    Jag skriver mer senare ikväll, så kolla gärna här innan du åker. (hon med listan) 
  • Anonya

TILLÄGG TILL KÖKSSAKERNA

Måttsats, finns en lite annorlunda i plast för bara 9 kr men är utgående produkt, så kan vara slut. Dessutom finns en klassisk i metall för 49 kr. Båda innehåller krm, tsk, msk och dl.

Shaker/mått för 0,5 l  9 kr

Vispskål eller annan bunke. Billigaste vispskålen kostar 9 kr.

(Rivjärn 39 kr)

Gillar du att baka? I så fall kan det vara aktuellt med följande saker ifall pengarna räcker till:
    - visp 29 kr/set med två olika sorters vispar
    - Slickepott/urslickare för 9 kr 
    - kakform eller brödform
    - kavel

• Anonya

BADRUM

Toaborste  15 kr

Handdukar
    Små handdukar för händer och ev ansikte/hår finns från 9 kr/st.

Badhanddukar däremot förvånande dyrt. Billigaste jag ser på Ikea är en för 49 kr och den finns inte överallt då den är utgående. Nästa redan 79 kr. 
    Om du inte vet vilken storlek du vill ha, prova vira runt dig, så du ser den funkar för just dig.

Om pengarna inte vill räcka till, kanske köpa en badhandduk nu? Om den är smutsig/blöt klarar du dig med liten handduk just den gången, men kanske inte med en för 9 kr (folk ger bra betyg, men någon talar om den som tvättlapp, en annan svetthandduk på gymmet). Ifall du bor så du lätt når dem så har Rusta just nu badhandduk på rea för 29,90, Jysk alltid för 40 kr. 

För smutstvätt
    Någon tipsade om att en vanlig Ikeakasse är mkt bra att bära tvätt i. Att förvara smutsvätt i är den inte lika bra för, då den där är opraktiskt stor och det lätt ser slarvigt ut. Väskan Knalla för 19 kr kan vara ett bra alternativ. Kan vara bra ha för annat också.

(Sophink på toa Hölass 29 kr)

• Anonya

SOVA

Täcke och kudde tycker jag är de viktigaste av dina inköp och som lönar sig fundera på vilka du ska ha. God sömn är så viktigt för både fysiskt och psykiskt mående. Jämfört med jacka som kudde är förstås varje kudde en förbättring.
    Hellre lämna bort någon kökspryl eller liknande. 

Kudde
    Ta inte den allra billigaste för 39 kr, för den blir dåligt snabbt. För 59 kr finns både låg och hög kudde. Följande i pris är redan 99 kr. 

Täcke
    Billigaste täcket kostar 79 kr. Skulle rekommendera att ta ett lite bättre. Svalt eller varmt täcke? Svalt finns för 99 kr och det billigaste är också svalt. 149 kr är billigaste varma. 

Lakan
    Påslakanset  Just nu rea så finns ett set för 49 kr mot vanliga 149 kr, så mkt bra kvalitet för priset. Vitt med röda eller blå rutor. Vanligtvis är det billigaste 59 kr och nästbilligaste 79 kr, övriga 99 eller mer. 
    Två set behövs.

Underlakan 39 kr  Skulle köpa 3 st om det funkar med pengarna. Behövs fler än påslakan för svettigt väder/feber då påslakan kan vändas och mens kan ju också kräva extrabyte.

Örngott behövs helst mer än de två som kommer med två påslakanset. Just nu bara 9 kr för de billigaste.

• Anonya

BUDGET/SUMMERING

Wow, räknade nu ihop och ser att 2500 kr räcker mycket långt på Ikea! Allt är räknat med billigaste produkten om inte annat står.
    Hoppas jag räknat rätt! 

Totalpris för allt nedan endast 1520 el 1470 kr (beroende på vilket täcke)

Finns alltså gott om utrymme för att lägga till t.ex. bakutrustning, byta till bättre kvalitet, byta till färger, former och mönster i egen stil och att köpa helt andra saker. Även glödlampor och annat andra tipsat om.

Kök 672 kr innehållande:
    Tallrikar (stora, små och djupa alt skålar), nästbilligaste glasen, muggar, bestick 4 av varje sort
    Osthyvel, sax, redskap, knivset, skärbräda, nästbilligaste stekpannan, 2 kastruller/grytor, de billigaste, måttsats*, durkslag, vispskål
    Grytvante, 3 underlägg, 2 kökshanddukar
    Diskborste och 2 disktrasor
    * om den för 9 kr finns, annars 40 kr till

Sova 539 kr med billigaste varma täcket, 489 kr med nästbilligaste svala täcket. 
    Innehåller följande:
    Täcke, se ovan
    Kudde, nästbilligaste
    3 påslakanset, den billiga reavaran en av varje färg + nästbilligaste 
    3 underlakan
    2 örngott
    fleecefilt  

Badrum 146 kr
    4 handdukar för händer/ansikte
    3 badhanddukar, väldigt tunna och billiga 19 kr/st *,
    kasse för smutstvätt
    toaborste
    *
     hittade inte dem tidigare ikväll, hittade nu också tjockare 49 kr i rosa

Städning 163 kr
    2 dammtrasor
    högt sopborstset 
    *
    avfallshink 19 (för sopor, städning eller vid illamående)

*129 kr/set (känns mycket, men billigaste annanstans 98) 

Stort lycka till imorgon! 

Berätta gärna hur det gått.

Svar på tråden IKEA-shoppa, tips tack