Inlägg från: Anonym (Valentina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Valentina)

IKEA-shoppa, tips tack

Så lägenheten du har fått är alltså möblerad, men du måste köpa allt annat själv? Inkl. täcken och kuddar etc? Kommer du ha råd att köpa ett ordentligt täcke till vintern, eller är det nåt du borde tänka på nu med..?

Generellt sett skulle jag säga att det billigaste/näst billigaste brukar vara väldigt bra, men inte alltid såklart. Billigaste filten är t.ex. inte särskilt mysig eller värmande, och den billigaste innerkudden gör inte ett smack. Men deras billigare tallrikar, glas, handdukar, badrumsmatta etc brukar fungera fint.

Fundera också på vad just du behöver och använder, och inte främst vad många anser att man "borde" ha i ett hem. Gör en liten lista på din top fem som du prioriterar och vill ha, speciellt om du inte har stor budget. Bara du kan veta vad du värdesätter. Visst att det finns ju en nivå av vad du måste lägga pengarna på och vad det ska räcka till, men allt behöver ju nog inte vara absoluta billigaste versionen.

• Anonym (Valentina)
    Anonya skrev 2025-07-15 22:38:45 följande:

Tack för svar, lättare att tipsa då också.

Att ha bara en eller två av allt i köket blir lätt frustrerande. Jag skulle föreslå fyra stora tallrikar, fyra små, fyra djupa alternativt skålar beroende på vad du gillar, fyra glas och fyra av varje bestick. Då slipper du diska precis varje gång och det blir också mer hemkänsla. 

Jag kollade på nätet och utan att ha sett sakerna i verkligheten tänker jag så här:

TALLRIKAR:
    - OFTAST heter de billigaste tallrikarna och de har mycket bra betyg och recensioner. De kostar bara 7 kr per styck som vita. Finns också som ljusgröna, men lite dyrare. Någon tallrik bara 9 kr, men dyraste 15 kr. Kanske vill du ha vit av någon sorts tallrik och grön av annan?

Pris: 84 kr (alla vita: 4 djupa, 4 små, 4 djupa eller 4 skålar) 

GLAS:
    Vilken storleks glas gillar du? 
    - REKO heter de allra billigaste, 19 kr för 6-pack, men de är mycket små och utseendet gillas inte av alla. 
    - POKAL är stora, rustika glas, rymmer dubbelt så mycket som Reko 9 kr/st
    - KLIPPLAX mellanstora, 9 kr/st
    Finns förstås massa andra också, men de ovan är de billigaste. 

MUGGAR:
    FÄRGRIK klassiker, finns på massa arbetsplatser 9 kr/st, finns flera färger

BESTICK:
    MOPSIG set med 4 matskedar, 4 gafflar, 4 knivar och 4 teskedar Pris 49 kr/set

OSTHYVEL
    KONCIS 29 kr, finns även en annan till samma pris men den är av plast medan denna är i metall

SAX 
    MÅNÖGA 5 kr

KÖKSREDSKAP
    GNARP innehåller stekspade, slev och stekpincett 19 kr/set

GRYTUNDERLÄGG
    HEAT Set med 3 st av kork, 39 kr

KÖKSHANDDUK
    HILDEGUN 5 kr/st, bra med 2 st

GRYTVANTE och GRYTLAPPAR
    HILDEGUN grytvante 29 kr
    RINNIG grytlappar 2-pack 19 kr
    Jag klarar mig inte utan bådadera, tycker det blir för hett annars, vet inte hur andra gör.

SKÄRBRÄDA
    FINFÖRDELA, set med två tunna skärbräden 19 kr

KNIVSET
    FÖRDUBBLA skalkniv och kockkniv 29 kr

Hur mycket mat kommer du att göra, tror du? Följande beror på det.

KASTRULLER: En lite större för tex pasta och en lite mindre för grönsaker eller ägg. Mät gärna diametern på plattorna (i praktiken rita av på papper) så du vet när du köper kastrull och stekpanna. Är kastrullen större än plattan tar det längre att koka upp, är den mindre går det åt massa el i onödan plus att du värmer upp köket.

STEKPANNA: Samma sak där om storlek. Tror inte jag skulle ta billigaste stekpannan TAGGHAJ för 59 kr, utan kanske MIDDAGSMAT 79 kr.
    Viktigt att veta: Stekpannor förstörs lätt om man genast vrider på värmen för fullt. Värm upp mindre först och alltid med olja/smör i från början. 

MATLÅDOR
    Några matlådor att ha när du lagar mer mat än du genast äter och några små (15 kr för 3-pack) för små rester.

DURKSLAG UPPFYLLD 19 kr
    _ _ _ _ _ 

DISKTRASA
    TRIXIG 9 kr/2-pack

DISKBORSTE
    ANTAGEN 5 kr
    _ _ _ _ _ 

Eventuellt:
    PRICKIG mikrokupa, ifall du har mikro så slipper du städa den så ofta 19 kr

FLASKÖPPNARE om du dricker sånt som finns i glasflaska

_ _ _ _ _ _ 

Hoppas du har lite nytta av det här. Om du vill kan jag skriva liknande om andra teman. 

Jag tycker att du har gjort en väldigt bra lista. Det enda jag skulle säga är att jag skulle nog skippa skärbrädan Finfördela, och ta någon som är mer ordentlig. Den är jättetunn (för att det ska gå att böja) få det känns knappt som en skärbräda ens. Finns det plats i budgeten skulle jag välja en av deras skärbrädor i trä, annars någon i plast, som t.ex. Bergtunga, två för typ 49kr. 
  • Anonym (Valentina)
    Anonya skrev 2025-07-17 02:28:37 följande:

BUDGET/SUMMERING

Wow, räknade nu ihop och ser att 2500 kr räcker mycket långt på Ikea! Allt är räknat med billigaste produkten om inte annat står.
    Hoppas jag räknat rätt! 

Totalpris för allt nedan endast 1520 el 1470 kr (beroende på vilket täcke)

Finns alltså gott om utrymme för att lägga till t.ex. bakutrustning, byta till bättre kvalitet, byta till färger, former och mönster i egen stil och att köpa helt andra saker. Även glödlampor och annat andra tipsat om.

Kök 672 kr innehållande:
    Tallrikar (stora, små och djupa alt skålar), nästbilligaste glasen, muggar, bestick 4 av varje sort
    Osthyvel, sax, redskap, knivset, skärbräda, nästbilligaste stekpannan, 2 kastruller/grytor, de billigaste, måttsats*, durkslag, vispskål
    Grytvante, 3 underlägg, 2 kökshanddukar
    Diskborste och 2 disktrasor
    * om den för 9 kr finns, annars 40 kr till

Sova 539 kr med billigaste varma täcket, 489 kr med nästbilligaste svala täcket. 
    Innehåller följande:
    Täcke, se ovan
    Kudde, nästbilligaste
    3 påslakanset, den billiga reavaran en av varje färg + nästbilligaste 
    3 underlakan
    2 örngott
    fleecefilt  

Badrum 146 kr
    4 handdukar för händer/ansikte
    3 badhanddukar, väldigt tunna och billiga 19 kr/st *,
    kasse för smutstvätt
    toaborste
    * hittade inte dem tidigare ikväll, hittade nu också tjockare 49 kr i rosa

Städning 163 kr
    2 dammtrasor
    högt sopborstset *
    avfallshink 19 (för sopor, städning eller vid illamående)

*129 kr/set (känns mycket, men billigaste annanstans 98) 

Stort lycka till imorgon! 
    Berätta gärna hur det gått.

Jag tycker att din lista ser väldigt bra ut, hoppas TS sett den. Det jag skulle lägga till, eftersom det finns plats i bugeten, vore:

- hängande korg till dusch för förvaring av schampoo, tvål etc.
    - beroende på vilken övrig förvaring som finns i badrummet, en hylla för badrummet, t.ex. Vesken, för förvaring av hudvårdsprodukter, extra handdukar, toalettpapper, hårtork eller vad man nu kan tänkas behöva.
    - liten papperskorg för badrummet
    - jag skulle bara använda en blå ikeakasse till smutstvätten

- ev. förvaringslåda till bestick för kökslådan om det inte finns
    - ev. skrivbordslampa, speciellt om ts ska börja studera eller sänglampa

- nån matlåda i glas ivalfri storlek för att ta med till skola/jobb eller för rester

- en eller två små växter med kruka för att få en hemkänsla

Jag skulle också säga att IKEA är ju bra på det sättet att man går igenom varje rum där "allt" finns. Så man ser ju lätt sånt man missat om man går igenom butiken
  • Anonym (Valentina)
    Anonym (tipsa) skrev 2025-07-19 12:19:01 följande:
    Jo, det gick bra. Jag tror jag fick med mig allt. Jag gick upp ett par steg i pris för ett påslakansett, för jag kände på dem och fick rysningar av de billigaste.  OCh så hade jag tur när jag skulle plocka stekspade, för den bättre var på rea och det fanns EN kvar som jag plockade på mig.

Jag var helt slut efter, både på kvällen och igår, och så har jag pysslat lite här hemma, så jag tänkte inte på tråden förrän nu.
    Så roligt att det gick bra! Jag förstår också varför du gick upp i pris på påslakan. 

Hoppas lägenheten känns mer som din egen nu och att du känner dig som hemma. 
Svar på tråden IKEA-shoppa, tips tack