• Anonym (Sambon)

Sambo drabbad av stroke. Rådvill.

Kort bakgrund: Vi träffades för ca 3 år sedan, är båda runt 50 och bor ihop i hus och har två barn vardera i åldrarna 15 - 20.

Vi har tränat väldigt mycket ihop (var så vi träffades). Gym, löpning, cykling och kort sagt levt ett väldigt aktivt liv. Även varit ute och plockat svamp och bär och fixat i trädgården. Renoverat lite. Gillar att hålla igång helt enkelt.

Detta ändrades abrupt i höstas när hon fick en rätt allvarlig stroke. Till en början halvsidesförlamad men nu har hon återfått en del funktion i ena benet och kan gå hjälpligt, men oftast med stöd och sitter mestadels i rullstol. Tyvärr ingen funktion i ena armen. 

Detta innebär tyvärr att hon behöver hjälp med i princip allt vardagligt (toabesök, klä på sig, duscha, mat etc). Även vissa kognitiva förmågor är påverkade så hon behöver hjälp med att hålla koll på kalender, läsa mail, SMS o dylikt emellanåt. Jag behöver också ofta repetera saker som t ex vad vi skall göra under dagen eller kvällen.

Hon har hemtjänst som hjälper till med väldigt mycket men det blir ju ändå att jag behöver dra ett stort lass med att hjälpa henne. Tyvärr så tär ju detta en hel del på själva relationen, då jag mer och mer känner att jag fungerar som något slags vårdpersonal snarare än som en kärlekspartner. 

Det innebär även att hon blir väldigt begränsad i sin vardag. Blir tvungen att vänta på hemtjänsten för att kunna gå på toa och ligger i sängen och vilar stora delar av dagen, även om det även kan behövas p g a hjärntrötthet. Vi har förvisso ansökt om personlig assistent som med stor sannolikhet skulle förbättra hennes vardag på många sätt, inte minst det sociala med möjlighet att ta sig utanför bostaden på ett helt annat sätt och inte behöva vara så bunden till vissa tider.

Nu har det ju inte gått särskilt lång tid sett till hur återhämtningen brukar gå, men ändå snart ett år och det finns väl all möjlighet att hon återhämtar sig mer, men man hade ju hoppats på att åtminstone armen kunde gett något livstecken nu.

Hon har dessutom drabbats av problem med att äta efter att några nerver blivit skadade efter en operation (dock är läkarna övertygade om att detta kommer att rätta till sig)  och som om inte detta vore nog så har hon även fått en (i mina ögon) rätt kraftig depression med bl a självmordstankar.

Kort sagt så var det inte detta livet jag föreställde mig när vi träffades och naturligtvis inte hon heller. Det gör väl ingen förvisso, men det gör väl viss skillnad om man levt ett längre liv i hop och kanske har gemensamma barn etc.

Mina tankar har allt mer kommit att kretsa kring att avsluta relationen. Inte omgående men om inte det sker klara förbättringar så kommer ju inget principiellt att förändras.

På ett sätt känns det ju som ett riktigt taskigt och oschysst agerande att lämna någon som är sjuk och uppenbarligen behöver all hjälp och stöd denne kan få. Hon uttrycker ofta hur mycket hon älskar mig och uppskattar allt jag gör för henne. Visserligen tror jag att det är lite på grund av hennes situation men vi har tidigare konstaterat hur mycket vi tycker om varandra så det är ändå ingen väsenskild ändring.

Å andra sidan så känner jag mig väldigt inlåst, ensam och begränsad just nu. Jag kan i ganska begränsad omfattning ägna mig åt fritidsintressen. Jag tränar visserligen några gånger i veckan, men det är ofta kortare pass och det blir mer eller mindre så att jag ofta anpassar mig till när det passar bäst i förhållande till hemtjänstbesök och om hon behöver vila. Att ge sig ut på långa cykelpass är nuförtiden alltmer sällsynt. Dessutom får jag sköta det mesta i hushållet. Visserligen har vi städhjälp just nu, men det är ju inte heller gratis och även om man försöker få tonåringarna att hjälpa till mer hemma, så bor de bara vär varannan vecka så det blir ändå en del som jag får göra. Jag klarar det, men dygnet har ju bara 24 timmar och med heltidsjobb så blir det emellanåt att jag känner mig rätt slutkörd. Visserligen finns hennes släktingar på nära håll och de hjälper gärna till, exempelvis när jag varit bortrest på träningsresa eller sprungit något lopp, eller om hon behöver åka till sjukhus/vårdcentral på dagtid när jag jobbar, men man kan ju inte lägga för mycket på de. Dessutom är jag som person inte den som ber om hjälp i första taget, på gott och ont.

Man kan väl säga att all form av spontanitet i vardagen är som bortblåst. Vare sig det gäller träningspass eller vad som helst.

Dessutom finns det i dagsläget väldigt få aktiviteter vi kan göra ihop. Hon kan assistera litegrann med matlagning och har väl försökt hjälpa till lite i trädgården men det är väldigt begränsat. Jag kan tänka mig att aktiviteter som t ex boule skulle kunna funka. Vi ser på TV ihop, men det är väl i stora drag det enda bortsett från släktkalas eller andra sociala tillställningar.

Men jag har tyvärr väldigt svårt att se att hon någonsin skall kunna t ex cykla eller springa, eller ens kunna göra annat än de enkalste hushållssysslorna, framför allt om hon inte återfår någon rörlighet i armen, men kanske väl gå/vandra. Endast tiden kan utvisa detta.

Detta är ju av uppenbara skäl ingen bra grogrund för ett förhållande. Att mer eller mindre fungera som en slags personlig assistent är inget lyckat recept för att bibehålla en kärleksrelation. Om hon skulle bli beviljad personlig assistent och/eller tillfrisknar såpass att hon kan klara det mest basala som toabesök och klä på sig, så finns det väl viss chans att situationen förbättras. I vilken utsträckning är dock svårt att säga. Det blir likväl svårt att göra speciellt mycket ihop.

Risken med att fortsätta såhär är väl att vi på varsitt håll med tiden blir allt mer bittra och frustrerade över situationen och att vi sedan tar ut det på varandra. Nu menar jag inte rent fysiskt, men att man kanske mer sluter sig, slutar bry sig om den andre och att det slutar med att vi mer eller mindre bor under samma tak och att jag fungerar som en slags oavlönad vårdpersonal.

Om vi skulle separera så skulle det ta väldigt hårt på henne, av förståeliga skäl. Visseligen har hon vid flera tillfällen nämnt att hon förstår att det inte är så kul att vara ihop med någon som henne och att eftersom hon älskar mig så vore det bästa att hon släppte mig så att jag kan bli lycklig på annat håll. Risken är väl ganska överhängande att hon skulle "ruttna" bort någonstans i en lägenhet någonstans eller hamna på ett boende av något slag om hon inte flyttar hem till sina föräldrar.

Kort sagt så är det i grunden en situation utan vinnare, bara förlorare. Ett val i stil med att välja vilket att ens barn soam skall dö.

Är jag en dålig människa som tänker dessa tankar eller rentav gör slag i saken och väljer att separera? Jag är i grunden väldigt snäll och omtänksam, kanske ibland för snäll, men det finns ändå gränser för ens eget mående och ibland behöver man fatta tuffa beslut i livet.
  • Svar på tråden Sambo drabbad av stroke. Rådvill.
  • Jimmy75

Har DU tagit någon hjälp i det här, om du inte erbjudits kurator via vården? Det är helt uppenbart att du behöver prata med någon om det här....INTE familjeliv. Du slapp de direkta konsekvenserna av stroken som hon får, men du är lika drabbad fast på andra vis. Det här är ingen liten sak, för någon av er.

Ta hjälp, professionell sådan av någon som förstår er situation, eller be sjukhuset om hjälp att sätta dig i kontakt med en stödgrupp. Gissar att du hittar olika stöd- och anhöriggrupper på FB - kolla även där. Du behöver folk som på ett eller annat vis vet vad de pratar om, inte FLs moralmaffia som med all sannolikhet lär hitta in i den här tråden och skamma dig.

Till alla er andra så vet jag att det finns fantastiska människor här som bara stöttar och säger bra saker, så jag syftar inte på FL generellt.

• Anonym (J)

Hemskt det där.

Såg min mamma i princip slänga ut pappa när han blev sämre och sämre efter en stroke. Han ville själv inte vara en belastning för henne. Han gömde dig därför i ett mörkt rum hela dagarna och var ledsen. Kom bara fram när jag och syrran var på besök, ibland fick jag tjata lite men han kom fram till slut. Vet att det han mest blev / är ledsen för, det är just hur hon beter sig. Att vara så kall och bara, dra. Inte bry sig ens som en vän i efterhand. De var i 49 år. Jag fick hjälpa honom till äldreboende, flytta dit, allt sådant. Hon vanvårdade honom och vägrade låta hemtjänst vara där för hon ville inte ha den springandes där. Påstod att han inte ville ha hjälp, när det i själva verket var hon som inte ville det. Förstår att hon inte mår bra. Men ändå. 

Så, det är svårt. Men jag tror att det absolut finaste du kan göra är att iallafall ta det lugnt. Hjälp henne så mycket du orkar och kan. Glöm inte bort dig själv. Men kasta inte ut henne. Inte för jag tror du hade gjort det. Men på något vis kanske ni båda kan komma överens om vad som blir bäst för er. Kan ni vara vänner? Kanske inte de närmsta vännerna, men vänner, så är det ju fint också. Beror ju på om hon klarar det och hur hon tar det, men. 

Kram

• Anonym (J)

Gå och prata med någon på vårdcentralen, en samtalsterapeut. 

• Anonym (Bor)

Bara i filmer kan hjältar ta ansvar för en närstående i knipa. Ni är trots allt nära och kära, eftersom du säger att hon älskar dig och du älskar henne. Jag är ganska kritisk, men ta det inte på hjärtat. Det här är ditt liv och du fattar dina egna beslut.

• Anonym (Mattias Karlsson)

Det första är att DU behöver stöd och hjälp i er situation för på din beskrivning så låter det som att du inte landat i acceptans.  Ert gemensamma liv har helt nya förutsättningar och för att klara dom måste du acceptera läget och landa i den verklighet ni nu har. Du ska inte behöva släppa ditt liv och det du vill göra men du måste anpassa dig till situationen och acceptera att livet även för dig har tagit nya vändningar .

Du vill komma tillbaka till livet ni hade förut och hoppas att livet ska vara som innan och du fortsätter att leva på det sättet också och du hat nu börjat se att det skaver och inte riktigt stämmer. 

Om ni ska kunna ha ett fungerande liv som kärlekspar behöver du ta hjälp. Både av en samtalskontakt men också rent handgriplig hjälp av assistenter och inköpta tjänster och ett allmänt uppstädat liv så du kan fokusera på att vara en kärleksfull partner och så ni kan hitta nya saker att göra tillsammans.   Det finns trots allt ett mellanting mellan att gå på hiking i skogen och att sitta framför Netflix.  

Ni kan få ett meningsfullt kärleksförhållande om du vänder fokus till att vara lösningsorienterad och pepp men då behöver du ett bollplank för att hamna där. 

• Anonym (Diana)

Du är verkligen inte en dålig människa för att du tänker som du gör. Och om det slutar i att ni behöver gå skilda vägar, för att du ska må bra, så är det okej det också. 

Ibland skiter sig livet. Och att agera hjälte, på bekostnad av sin egen mentala hälsa, gör inte saker bättre. 

• Queen81

Nej, du är ingen dålig människa. Ditt liv och framtid har vänts helt upp och ner. Det du såg framför dig när du tänkte på din framtid är tvärtemot hur det är just nu. Även om det inte är du som fått en stroke så är du till stor del påverkad av den.

Du behöver gå och prata med någon. Du behöver bolla dina känslor och tankar med någon professionell. 
    Det måste väl även finnas anhöriggrupper? Och grupper på fb?
    Du behöver helt enkelt dela detta med någon som kan hjälpa dig igenom det. 
    Och jag säger inte att du behöver stanna med din sambo. Jag säger heller inte att du är en dålig människa om du väljer att lämna. Men jag tror verkligen du behöver prata om allt detta med någon/några.

• Anonym (GG)

Det kan ta 1-2 år att återhämta sig och vänja sig men det är väldigt individuellt. 

Det viktigaste är bra rehabilitering, finns det där ni bor? Kan skilja mycket på olika ställen. Finns även anhöriggrupper för strokepatienter som ger info och stöd. 

Fysisk övning varje dag är viktigt för att öka rörligheten. Mentalt behöver hon också hjälp, man kan klara otroligt mycket med bara en fungerande arm men man måste vänja sig mentalt och öva upp hur man gör. Man måste hitta strategier, fungerar närminnet dåligt får man vänja sig vid anteckningar, påminnelser i telefonen etc. 

Många är väldigt trötta, initiativlösa och lite rädda och omtumlade de första månaderna efter en stroke. Man måste öva upp undan för undan att utmana sig själv och våga göra mer och mer. Det finns medicin mot depression, kan ta tid att ställa in rätt medicin och dos dock. Vanligt med depression efter stroke. 

Jag fick en stroke för 10 år sedan, de få bestående men jag har än i dag har jag lärt mig att leva med och de hindrar mig inte längre. Mycket gick över efter ett år. 

Med det sagt är det ju inget tvång för dig att stanna, men om ni hade ett bra liv tillsammans är det nog värt att kämpa några månader till. Du måste få stöd, hjälpa henne att få bra rehabilitering både kroppsligt och mentalt och vänta på kroppens naturliga återhämtning också. Pusha henne att tex duscha utan hjälp. 

Men orkar du inte, så orkar du inte, kanske räcker kärleken inte till. Det gör dig inte till någon skurk. 

• Anonym (Kramar)

Stora kramar till dig! Det är oerhört påfrestande att vara närstående när något sånt här händer och ni som par var ändå "färska" i er relation. 

Min man var med om en arbetsplatsolycka för många år sedan. Våra två barn var fortfarande väldigt små, jag var föräldraledig med vår yngste. Han fick en hjärnskada och förlorade kroppsfunktioner, men förstod det mesta och kunde kommunicera till viss del. Han behövde fullt stöd. Först var han på sjukhuset i några månader, därefter på korttidsboende under tiden som vårt hus anpassades för rullstol, egen säng, mm. När han väl kom hem så hade vi insatser från hemtjänsten men det var jag som tog hand om honom mest med visst stöd från hans mamma. Vi fick avslag på assistansansökan gång på gång. 

Jag var helt låst till hemmet om inte hans mamma var där och vi hade två små barn att ta hand om. Det var fruktansvärt och till slut bröt jag ihop framför honom. Jag tror att det var då han bestämt sig för att flytta till ett boende. Han ville att barnen skulle växa upp i en normal hemmiljö med åtminstone en "fullständig" förälder. Jag protesterade först men han hade bestämt sig, han ville inte vara en belastning för mig och barnen. 

På ett sätt förstår jag honom, på ett annat ångrar jag att jag inte orkade kämpa hårdare för att kunna ha kvar honom hemma. Med rätt insatser hade det kanske gått och vi hade fått mer tid tillsammans med honom. Han flyttade till ett boende och vi besökte honom ofta i början men märke att det blev tufft för både honom och barnen så tyvärr glesades besöken ut. Han bodde där han fram till sin död 4 år senare. Hans andningsfunktioner la långsamt av och han dog i lunginflammation. 

Jag ber dig, sök hjälp för din egen del. Det finns mängder med stödgrupper på sociala medier. Det finns fler som går igenom samma sak. 

Innan du fattar det beslutet behöver du ha hunnit landa i situationen. Stor kram och lycka till!

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Sambo drabbad av stroke. Rådvill.