• Aliona

Få barn att sluta ränna på toa efter läggdags

Kanske sluta dricka innan sänggående? Man blir ju kissnödig om man dricker och då måste man ju gå på toa.. 

Annars tänker jag att du kanske ska förklara för dem att deras sömn är viktig och att de behöver sova x timmar per natt. Eftersom de går upp och kissar upp till 60 minuter efter nattning så får de gå och lägga sig en timme tidigare framöver. Om det är så att de fejkar kissnödigget för att få gå upp så slutar de nog. Om inte så är jag tillbaka på mitt första råd, att sluta drocka en tid innan sängdags. 

• Aliona

Tänkte förresten på det också att de kanske är ängsliga och vill kolla till dig? Vad händer om du är kvar hos dem tills de somnat? Vill de fortfarande gå på toa då? 

• Aliona
    Jofro skrev 2025-07-16 20:51:24 följande:
    Hejsan tusen tack för ditt svar. 
    Har testat att inte dricka också men då påminner dem mig att dem "glömde" dricka eller så är dem lika kissnödiga ändå. 

Får väl försöka sitta utanför men tycker att dem börjar bli lite förstora för det, jag upplever mer att dem inte vill att kvällen ska ta slut. 

Om det inte är otrygghet utan försök att förlänga kvällen så är det gå och lägga sig tidigare som gäller. Håller man på och springer upp en timme efter läggning så böir konsekvensen en timme tidigare läggng. Förklara att det inte är ett straff, utan en nödvändighet för att de ska få sin sömn. Om de slutar springa upp på toa så kan de åter gå och lägga sig senare. 

Sen ska du naturligtvis inte svara dem om de dessutom kommer och ställer frågor. Svara lugnt att det får ni prata om imorgon, och upprepa bara det svaret så länge det behövs. 

Svar på tråden Få barn att sluta ränna på toa efter läggdags