• Anonym (1987)

Ångesten är total

När min ångest dundrar in mår jag illa, kräks och det känns som att ja vill krypa ur mitt skinn. Min ångest skapar ångest av saker jag gjort eller inte gjort. vad som hände igår och vad som hände för femton år sedan. KBT funkar inte. Och inga antideppisar heller för att ångesten bara kommer ibland. Jag vet inte när eller varför. jag försöker lära mig att leva med ångesten. men jag skapar filmer i huvudet av scenarion jag varit med om. konkreta tips som jag kan Få ta del av? Höra om andra som är med om liknande?? Jag har 3 barn i åldrarna 5-10 som inte kräver mer än kärlek samt en underbar man som stöttar mig vid ?ångestattackerna?. Perioderna brukar hålla i sig i några dagar?? funderat På om det är hormonellt och i cykeln? men tar minipiller så får ingen mens eller ägglossning?. haft det så här i lite mer än ett år. 

• Svar på tråden Ångesten är total
  • Anonym (1987)
    Louice12 skrev 2025-07-17 20:41:28 följande:

Jag har haft problem med mycket ångest, och detta gjorde att jag omedvetet höll andan. Och det gjorde det ännu värre, och jag kunde få panikångestattacker. Nu gör jag andningsövningar, vilket har gjort att jag märker när jag gör andningsuppehåll. Om jag tänker på att andas lugnt på rätt sätt så har jag mindre ångest. 

Andas. Det ska jag göra. Går runt just nu med en klump i magen. Försöker må bättre. Och sova mitt på dagen när det behövs.
  • Anonym (1987)
    Anonym (Bra tips) skrev 2025-07-18 11:32:02 följande:

Vill bara understryka det du säger Louice. Att andas rätt gör stor stor skillnad. Kroppen och hjärnan samarbetar i en feedbackloop. Det är därför saker ibland kan bli en negativ spiral. Det ena sätter igång det andra och sedan förstärker tanke och handling varandra. Exakt samma system kan dock användas till att skapa positiva spiraler. När man får kontroll över sin andning ändrar man också feedbacken till hjärnan som då istället för att säga "Farligt farligt, du måste fly" som den ofta gör vid ångestpåslag så kan man få den att säga "Ok det här är obehagligt, men du fixar det".

Nu kan ju ångest ta sig olika uttryck och det är framförallt vid panikångest andning är effektivt. En annan sak som kan hjälpa för ångest generellt är att träna sig i mindfulness, alltså medveten närvaro och meditation. Tar lite tid att träna in men kan ha väldigt god effekt, både förebyggande och åtgärdande.

Med vänlig hälsning, Psykologen

Tack för tips! Mindfullsness.. jag måste googla 
  • Anonym (1987)
    Louice12 skrev 2025-07-18 11:51:57 följande:

Detta är en bra och lugnande video med mindfulness.

Ska absolut kika på! finns Det någon podd eller någon ljudbok någon rekomenderar ang mindfuness?
  • Anonym (1987)
    Anonym (Pell) skrev 2025-07-19 07:05:34 följande:

Blir ärligt väldigt förvånad att du både gått kbt och provat medicin men att vården inte lärt dig andningsövningar, avslappning/mindfullness! Det är ju det man ska prova först. Och hur gick din kbt till egenrligen? Det metoden går ju ut på att man ska få lära sig hantera ångesten. Men det verkar de ju inte alls ha gjort. Mycket märkligt. 

Har du fått förklarat för dig vilka delar av hjärnan som arbetar vid ångest och hur det fungerar i övriga kroppen? För många är den kunskapen en nyckel till att hantera ångesten. 

Precis som övriga i tråden upplever jag att andningen är väldigt viktig, men träning är också något som forskning visat är lika effektivt mot ångest som ångestdämpandemedicin. 

Är det ssri du har fått prova? Hur länge åt du det? Har du provat något mer direktverkande mot ångest, som atarax eller liknande? 

Skrev otydligt. Jag har inte fått prova ssri då symptomen bara kommer ibland. Jag har inte ångest hela tiden. Kan Gå veckor utan. Ej atarax. Kan Man höra av sig till VC för att få detta tro?. Eller vart vänder man sig??

jag tror nu i efterhand at jag träffade en psykolog som inte passade mig. Hur träffar man ens en bra psykolog? Kan man prova  Mindly? Eller vad det heter. 

och nej, mindfullsness har ingen jäkel pratat om. Andas i fyrkant ja. Men att andas i en fyrkant utan att förstå vad det gör är knepigt.

• Anonym (1987)
    Anonym (Hormoner) skrev 2025-07-19 00:46:17 följande:

Det kan absolut vara hormonellt. Har du kollat upp biverkningarna på dina piller? Om inte, läs på FASS om det. När jag åt minipiller tappade jag nästan allt mitt hår. Var tvungen att sluta för att inte bli flint. 

Ångest kan även komma från magen. Om din tarmflora är i obalans kommer du må dåligt psykiskt. Har du candida eller sibo?

Ingen problem med mage vad jag vet? Jag är som sagt öppen för allt. För när ångesten slår till så vill man göra mycket för att må bra.
  • Anonym (1987)
    Jimmy75 skrev 2025-07-19 11:10:00 följande:

Som sakkunnig säger jag: Eh, nej!

Visst finns absolut kategorin du beskriver och tänker på också, men det är inte något man bara gissar sig fram till på knapphändig information som tyder på ett större allvar. Om du skulle ha rätt och det finns en så enkel lösning vore det ju toppen för TS, 

Nu är det naturligtvis alltid den som söker råd som själv får värdera råden man får och själv ta ansvar för vad man gör med informationen. Personligen tycker jag dock att man själv också bör fundera ett varv på vad man säger och hur man lägger fram det. 

Min egen åsikt gällande råd som kommer att är jag blir tacksam över alla tips, råd och tankar. Precis som du skriver värderar jag råden och vad jag gör med råden/åsikterna.
    Tycker det är toppen att familjeliv kan komma med pekpinnar, informera, undervisa, tipsa och komma med egna erfarenheter och åsikter. Jag hade inte skrivit Här om jag inte var desperat (true) och behövde bolla med Er. 

det Finns ingen lätt väg, då hade ingen haft ångest. jag ville ha tips och har fått det. Så tacksam!

Djupandning, minsfullness, inte vara lat utan utsätta mig för obehag (som jag inte riktigt har kunnat komma fram till vad som triggar, men vem vet kanske kommer bli tydligt om jag djupdyker), ssri (nu googlat vilka och varför,  kontakta VC för det är så man diskuterar eventuell ssri. Hittills har minsfullness och djupandning verkligen hjälpt.har fått hjälp i att känna att jag inte är ensam. 

tillägg: det är väldigt svårt att kunna tänka rationellt när man har ångest. För min del är det svårt att inte tänka annat än katastro.

• Anonym (1987)
    Anonym (Gro) skrev 2025-07-19 13:40:55 följande:
    Bekvämt, inte bekymmerslöst. Ju bekvämare man lever desto mer bekymmer och desto mer ångest tenderar man att skapa.

Att göra det man kan mot ångest är särskilt viktigt för barn med NPF. Fasta rutiner, meningsfull sysselsättning, bra mat, träning, solljus, naturen osv

Jag är inte med på ditt tåg gällande bekvämt och ångest. Förklara gärna ytterligare :)

är övertygad om att det du nämner ovan är viktiga aspekter för att må bra. Problemet (iaf för min del) är att allt det där glöms bort när man jag Har ångest. Träningen Uteblir och allt Fallerar. 
  • Anonym (1987)
    Anonym (Pell) skrev 2025-07-19 13:50:54 följande:

Enkelt att gå hos psykologen? Du har en väldigt skev bild av hur terapi går till. Många behöver ångestdämpande för att klara av terapin, så att den ska fungera effektivt. Att gå i terapi är ett rätt tungt jobb. Det handlar i många fall om att möta sina värsta rädslor och jobbigaste minnen istället för att fly dem. 

Anonym (Gro) skrev 2025-07-19 13:36:08 följande:
    Det är ingen enkel lösning att göra som jag säger. Det är den absolut svåraste lösningen och det är därför så många väljer bort den. Det är mycket enklare att springa till en psykolog eller att käka antidepressiva. 

Sedan är själva problemet med er psykologer att ni är försiktiga med att säga sanningen för att ni är oroliga för hur patienten ska hantera sanningen. Ni vill även att patienten ska komma tillbaka och den chansen minskar om ni faktiskt säger som det är. 

Jag säger bara som det är. Fakta är att TS kan mildra sin ångest på egen hand. All forskning pekar på det.n
     nyfiken? ?GRO? Lider/har du själv lidit av ångest? Hur har du hanterat det? Hur har du fått din erfarehnet/syn på ångesthantering? Jobb? egen? Anhörig?
    @pell jag håller med.
  • Anonym (1987)
    Anonym (Pell) skrev 2025-07-19 11:33:51 följande:

Jag tolkade det som att TS menade det bildligt. Men kan så klart ha fel. 

Men annars tror jag att du kan ha helt rätt i att TS kan bli hjälpt av att notera spänningar i kroppen och försöka jobba bort dem! 

Var bildligt talat. :) En klump i magen = ångest/mår dåligt

men försöker absolut tänka på spänningarna i kroppen.  Är övertygad om att allt hänger ihop som jag svarade En förut. Insidan och ut. Men det är svårt att leva ?bra? när ångesten Drar in. Även om man vet att man mår bättre av god kosthållning, fysisk aktivitet, återhämning, god sömn. det glömmer jag bort. Därav är jag tacksam för alla inputs. och det är sjutton i mig inte lätt att kunna uttrycka sig på ett bra sätt när man inte kan tänka för att hjärnan har fullt upp med att må dåligt 
  • Anonym (1987)
    Jimmy75 skrev 2025-07-20 13:12:48 följande:

Så är det absolut för en del...och då ska man inte fortsätta den kontakten säger jag som psykolog. Tycker det är bra att du till slut hittade något som funkar för dig 🙂

Jag undrar en Sak som jag liksom aldrig fattade När jag gick? ?släpp det du inte kan påverka? men det är ju exakt det jag får ångest över. en sak jag gjort, ett misstag, något jag missat att göra/utföra. Hur konkret ska jag tillåta mig själv att släppa saker? Hur kan man tänka? 

du som är psykolog. Hur råder du en patient som säger just det? Jag KAN inte sluta älta eller oroa mig. 

• Anonym (1987)
    Anonym (De) skrev 2025-07-20 12:07:59 följande:

Jag tänkte på att man kan ha panikångestattacker i flera dagar.

Då kommer ångesten i vågor, den är inte lika hög hela tiden. Det kommer ett anfall som pågår ett tag och sedan lugnar  ner sig. Men efter ett tag så kommer det en ny våg. Sådant kan pågå i flera dagar.

Kroppen är då i allmänhet väldigt uppstressad. Och den blir mer ännu stressad när man oroar sig för att ett nytt anfall ska komma.

Så lagom fysisk rörelse kan lugna kroppen. Inte för hårt, för träning stessar kroppen. I vanliga fall är den stressen i samband med t.ex. löpning bra, kroppen blir mer motståndskraftig. Så om man kan hitta någon mer lugn träning just nör man har panikångestattacker, är det bra. Men röra på sig är jättebra! 

promenader ? Konstant uppstressad. Tankarna går på högvarv och när det blir tyst blir det jobbigt. En promenad är därför inte fel :)
  • Anonym (1987)
    Anonym (De) skrev 2025-07-20 09:01:37 följande:
    Det känns som att Gro blandar ihop olika typer av ångest och hur man hanterar den. Olika typer, olika sätt att hantera/förebygga. Annars är länken till infon bra. 

Jag tycker att TS ska skaffa en almanacka och göra ett stort X på de dagar som hon har mycket ångest och ett mindre x på de dagar som hon har ångest, men inte så mycket. För att se om det hör ihop med någon slags hormonell cykel eller något annat som händer.

Alltså om man har en fullt utvecklat paninångestattack är det verkligen bra att försöka andas lungt, precis som man skrivit om här. För då rusar ofta hjärtat och i rädslan börjar man ofta andas korta ytliga små andertag, med bara övre delen och tappar magandningen. 

Eftersom kroppen tror att den är i stor fara så andas den så, för att kunna springa fort. Men eftersom det inte finns någon yttre fara och vi inte behöver springa, så blir det snarare sämre av att andas så.

Vi får i oss för mycket syre och kan känna oss yra och ännu värre psykiskt. Att andas så är inte farligt, men det är onödigt att förvärra situationen. 

Vi är olika benägna att få panikångest, det beror på gener och vilken uppväxt som vi har haft och det liv som vi lever nu. Ett panikångestanfall går alltid över, eftersom kroppen inte orkar vara på så extremt hög stressnivå hur länge som helst. Så det gäller bara att uthärda. 

Panikångest kan leda till agorafobi, som innebär att man blir rädd för att gå ut och göra saker, eftersom man är rädd att det ska komma en panikångestattack. Det måste man så klart utmana, så att man inte blir inlåst i sin lägenhet! Och det kan vara nog så jobbigt, har man töta snfall fpr man ta ett steg i taget (lite),  men inte fastna i hemmet.

Det bästa man kan göra under en panikångestattack är att just ta det lugnt, försöka andas lugnt och vänta ut det, trots att det tydligt känns som man ska dö eller bli tokig (det blir man inte). 

Men jag är inte alls säker på att TS har det, för hon har ångest som pågår i flera dagar. Man kan undra om det är migrän eller något annat, som hormoner, som utlöser ångestdagarna, men det är bara en spekulation. Det hör verkar i alla fall inte vara en ren panikångestattack. 

Men även där är det bra att sköta om sig med ett regelbundet sätt att leva, med rätt fasta sovtider och bra mat. Lagom med sömn. Komma ut en stund i dagsljus varje dag och lagom kroppsrörelse o.s.v., precis som har beskrivits i tråden.

Jag kan tänka mig att KBT-terapi kan vara till viss hjälp, om TS lätt fastnar i olika tankemönster under ångestdagarna. 

En intressant tanke är att bara acceptera den känsla man har i kroppen vid den här typen av ångest, men inte agera så mycket på den. Nu känns kroppen så här och nu tänker jag så här, men nu ska jag diska eller ta en promenad i alla fall. Alltså känna ångesten, men ta den för vad den är, en kroppslig reaktion på stress, något som har hänt eller en hormonell variation. 

Om du lever i en mycket svår situation, blir hotad psykiskt/fysiskt i något sammanhang, eller grovt felbehandlad på arbetet, då ska du ju förstås inte acceptera det. Utan börja ta steg och planera för att komma ur situationen. I de fallen är ångesten en varningssignal. 
    Tycker det är väldigt svårt att acceptera känslan. Jag vill ju bara krypa ur mitt skinn och gå tillbaka och göra rätt. Jag vill trycka undan känslorna/tankarna. Jag har faktiskt gjort en kalender i ett försök att se om det är något hormonellt. Men jag är osäker då jag varken har ägglossning eller blödning. Men min ångest är sällan konstant utan blir mer ?lindrig? efter ett tags ältande. jag vill så gärna ha en förklaring, en lösning. Hade det inte varit underbart om jag insåg ?var 17:e dag mår jag skit? då hade jag ju varit lättas som ett mönster.

men jag skulle inte beskriva det som panikångest. jag tror inte att jag ska dö Eller hyperventilerar. Jag har ett starkt obehag. där jag inte vill stanna. Vill spy (vilket jag ibland gör). 

Förresten så känns du som en otroligt kunnig, empatisk och varm människa . 

och verkligen tack till alla som tar sig tid att skriva. Det hjälper faktiskt att läsa och få en tankeställare. Och ?diskutera? online .
  • Anonym (1987)
    Anonym (Gro) skrev 2025-07-21 00:20:18 följande:
    Du beskriver vägskälet bra.

Här ska du fortsätta att exponera dig. Tänk gärna på situationerna och avdramatisera.

Sedan hjälper träning och allmänt jobbiga saker bra mot detta eftersom hjärnan får reagera på något annat.

Du behöver dock fortsätta jobba på att inte bry dig om omgivningen och agera därefter.
    det Är ju jättesvårt. undrra en annan sak.. är det någon som upplever att ångesten är olika ?tung? beroende på tid på dygnet? Jag känner som mest på morgonen/dagen. Kvällen kan jag känna mig okej. som sagt kommer min ångest i perioder. Eller episoder. Är aldrig hela tiden eller dygnet runt.
Svar på tråden Ångesten är total