• Anonym (1987)

Ångesten är total

När min ångest dundrar in mår jag illa, kräks och det känns som att ja vill krypa ur mitt skinn. Min ångest skapar ångest av saker jag gjort eller inte gjort. vad som hände igår och vad som hände för femton år sedan. KBT funkar inte. Och inga antideppisar heller för att ångesten bara kommer ibland. Jag vet inte när eller varför. jag försöker lära mig att leva med ångesten. men jag skapar filmer i huvudet av scenarion jag varit med om. konkreta tips som jag kan Få ta del av? Höra om andra som är med om liknande?? Jag har 3 barn i åldrarna 5-10 som inte kräver mer än kärlek samt en underbar man som stöttar mig vid ?ångestattackerna?. Perioderna brukar hålla i sig i några dagar?? funderat På om det är hormonellt och i cykeln? men tar minipiller så får ingen mens eller ägglossning?. haft det så här i lite mer än ett år. 

• Svar på tråden Ångesten är total
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (1987)
    Louice12 skrev 2025-07-17 20:41:28 följande:

Jag har haft problem med mycket ångest, och detta gjorde att jag omedvetet höll andan. Och det gjorde det ännu värre, och jag kunde få panikångestattacker. Nu gör jag andningsövningar, vilket har gjort att jag märker när jag gör andningsuppehåll. Om jag tänker på att andas lugnt på rätt sätt så har jag mindre ångest. 

Andas. Det ska jag göra. Går runt just nu med en klump i magen. Försöker må bättre. Och sova mitt på dagen när det behövs.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Bra tips)

Vill bara understryka det du säger Louice. Att andas rätt gör stor stor skillnad. Kroppen och hjärnan samarbetar i en feedbackloop. Det är därför saker ibland kan bli en negativ spiral. Det ena sätter igång det andra och sedan förstärker tanke och handling varandra. Exakt samma system kan dock användas till att skapa positiva spiraler. När man får kontroll över sin andning ändrar man också feedbacken till hjärnan som då istället för att säga "Farligt farligt, du måste fly" som den ofta gör vid ångestpåslag så kan man få den att säga "Ok det här är obehagligt, men du fixar det".

Nu kan ju ångest ta sig olika uttryck och det är framförallt vid panikångest andning är effektivt. En annan sak som kan hjälpa för ångest generellt är att träna sig i mindfulness, alltså medveten närvaro och meditation. Tar lite tid att träna in men kan ha väldigt god effekt, både förebyggande och åtgärdande.

Med vänlig hälsning, Psykologen

• Meddelande borttaget
  • Anonym (M)

Sådär hade jag det också, från att ha levt ett bra liv till att knappt kunna gå ut. Skakade av ångest, den kunde sitta i, i flera dagar. Kände att detta inte var psykiskt. Gick till läkaren efter flera år och hade svår järnbrist. Idag mår jag bra. Men 10 år förstörda av mitt liv. Hade dock flera symtom på järnbrist som blek, minnes och koncentrationsproblem, värk i kropp och huvudet.

Har du varit hos läkare och kollat dina värden? Annars råder jag dig till att göra det.  

• Anonym (C)
    Louice12 skrev 2025-07-18 11:51:57 följande:

Detta är en bra och lugnande video med mindfulness.

Intressant.
  • Anonym (Gro)
    Anonym (1987) skrev 2025-07-17 19:23:42 följande:
    Ångesten är total

När min ångest dundrar in mår jag illa, kräks och det känns som att ja vill krypa ur mitt skinn. Min ångest skapar ångest av saker jag gjort eller inte gjort. vad som hände igår och vad som hände för femton år sedan. KBT funkar inte. Och inga antideppisar heller för att ångesten bara kommer ibland. Jag vet inte när eller varför. jag försöker lära mig att leva med ångesten. men jag skapar filmer i huvudet av scenarion jag varit med om. konkreta tips som jag kan Få ta del av? Höra om andra som är med om liknande?? Jag har 3 barn i åldrarna 5-10 som inte kräver mer än kärlek samt en underbar man som stöttar mig vid ?ångestattackerna?. Perioderna brukar hålla i sig i några dagar?? funderat På om det är hormonellt och i cykeln? men tar minipiller så får ingen mens eller ägglossning?. haft det så här i lite mer än ett år. 

Börja göra så jobbiga saker du kan. Ångest är egentligen mest ett symptom på att man haft det för enkelt. Då svarar kroppen och hjärnan på allting. För den har anpassat sig till ett liv utan jobbiga situationer.

Träna ute oavsett väder, ta kalla bad, äta onyttiga saker du inte gillar, fasta mm mm.
  • Anonym (1987)
    Anonym (Bra tips) skrev 2025-07-18 11:32:02 följande:

Vill bara understryka det du säger Louice. Att andas rätt gör stor stor skillnad. Kroppen och hjärnan samarbetar i en feedbackloop. Det är därför saker ibland kan bli en negativ spiral. Det ena sätter igång det andra och sedan förstärker tanke och handling varandra. Exakt samma system kan dock användas till att skapa positiva spiraler. När man får kontroll över sin andning ändrar man också feedbacken till hjärnan som då istället för att säga "Farligt farligt, du måste fly" som den ofta gör vid ångestpåslag så kan man få den att säga "Ok det här är obehagligt, men du fixar det".

Nu kan ju ångest ta sig olika uttryck och det är framförallt vid panikångest andning är effektivt. En annan sak som kan hjälpa för ångest generellt är att träna sig i mindfulness, alltså medveten närvaro och meditation. Tar lite tid att träna in men kan ha väldigt god effekt, både förebyggande och åtgärdande.

Med vänlig hälsning, Psykologen

Tack för tips! Mindfullsness.. jag måste googla 
  • Anonym (1987)
    Louice12 skrev 2025-07-18 11:51:57 följande:

Detta är en bra och lugnande video med mindfulness.

Ska absolut kika på! finns Det någon podd eller någon ljudbok någon rekomenderar ang mindfuness?
Svar på tråden Ångesten är total