• Anonym (undrande)

Schema för tonåringar

Min kille har sina barn varannan vecka. Vilket verkar vara ett vanligt upplägg. 

Mina barn har samma schema varje vecka. Alltså mån och tis hos en, ons tors hos den andre. Och varannan helg. Dessutom har jag och min äldsta ett gemensamt intresse som vi brukar åka på dom helgerna jag inte har barnen. Funkar inte när jag har ynsta för jag kan inte vara borta så länge då. 

Våra barn börjar bli äldre och jag har hört att många tonåringar föredrar att byta mer sällan. Alltså vara 2-3 veckor hos en förälder och sedan byta. Nu har min killes barn sagt att dom vill göra så. 

Hur vanligt är detta? Vad är fördelarna? Hur gör ni som är särbos med barn på varsit håll? Har ni samma veckor med barn eller växelvis? Hur långt ifrån varandra bor ni? 

• Svar på tråden Schema för tonåringar
  • Anonym (undrande)
    Anonym skrev 2025-07-17 21:32:39 följande:

När barnen börjar bli 11-12 års ålder så skriver man inte i umgängesschema i tingsrätten. Man tvingar inga barn då. De kan välja att bo hos en av föräldrarna.

Vi har aldrig haft schema från tingsrätten eller tvingat någon. Vi gör ett schema i samråd med alla inblandade parter, främst då barnen såklart. 
  • Anonym (undrande)
    Anonym (2022) skrev 2025-07-17 22:31:57 följande:

När jag var tonåring och lite yngre, från typ 11. fick jag och mina syskon komma och gå som vi ville hos våra föräldrar. Jag hade flera kompisar som var avundsjuka, då de hade strikta varannan vecka scheman ända upp i gymnasiet. En hade 2 veckors.

Det bäta är väl om ni kommer överens mellan vuxna och barn.

Finns det inte risk att det blir en tävling mellan föräldrarna. Typ den som lagar god mat, bjuder på fika, köper ny spelkonsoll, dit hår barnen ? 
  • Anonym (undrande)
    Tukt skrev 2025-07-17 22:53:41 följande:

Varför fråga oss, när det är dina barn du borde fråga?

För jag vill höra om era erfarenheter. Mina barn verkar nöjda som det är och har nog inte tänkt på att man kan göra annorlunda. Särbon pratar själv med sina barn. 
  • Anonym (undrande)
    Anonym (.) skrev 2025-07-18 09:51:53 följande:

Hade jag varit barn och tonåring hade jag tyckt att det var extremt hattigt att bo 2 dagar i taget. 
    Hinner liksom inte landa innan man byter igen. 
    För små barn tycker jag att det kan vara rimligt, men fråga barnen vad de känner. De kanske har något annat förslag 

Jag tror inte dom känner att dom behöver landa. Eller dom landar efter 30 sekunder. Båda ställena är hemma och dom vet typ var allt är vad som finns i kylen osv. Jag har frågat och dom bara rycker på axlarna. Jag har inte specifikt föreslagit något annat upplägg. Kanske delvis för att det är väldigt skönt och praktiskt för mig att ha det så här. Jag kan ha min egen aktivitet på tisdagar och jag slipper vara utan barnen mer än ett par dagar. 
  • Anonym (undrande)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-07-18 10:03:21 följande:

Min 15-åring har efterfrågat det här i ett halvår nu. Hon säger att hon knappt hinner packa upp och komma iordning ordentligt innan det är dags att åka igen. Hon har mycket grejer, smink, hudvård, husdjursprylar mm  som hon vill ställa upp fint. Lite för dyrt och för mycket för att kunna ordna dubletter av allt.

Problemet är de andra två barnen som vill ha varannan vecka. Både vi vuxna och barnen vill att de ska vara här samtidigt så att vi kan hitta på grejer ihop. Jag tycker också att 2-3 veckor borta är länge, känns som att man kan förlora den självklara vardagliga kontakten. Men hon kommer att få som hon vill efter sommarlovet, om hon fortfarande vill ha det så då.

Så olika barn kan vara. Det enda mina barn vill ta med sig är sina telefoner. 

Dom har böcker på båda ställena dom läser parallellt och det har jag undrat lite om det är jobbigt, men dom säger nej. Vissa spel och dator bara finns här. Men det är min dator dom använder så den kan dom inte ta med. Dom har nog annan typ av spel-konsoll hos pappa så samma spel går inte att spela. 

Det enda dom ibland behöver ta med är om dom ska ha några speciella finkläder. Men barnen själva bryr sig inte. Det är jag och pappan som kommer överens att om dom ska på 70-års kalas kan det vara lämpligt om dom har en struken skjorta i rätt storlek. Friluftskläder och regnkläder behövs till 99% bara hos mig.  

Annat finns på båda ställena. 

Flyttar husdjuren med barnen?

• Anonym (undrande)
    Anonym (Babar) skrev 2025-07-18 20:58:07 följande:

Jag hade provat ett annat upplägg och låtit barnen "känna efter" och testa om det känns bättre eller sämre. Jag var själv skilsmässobarn och hade aldrig pallat byta sådär som ni gör. Men dina barn kanske inte vet något annat och har anpassat sig, och om dom fick prova vara länge tid hos respektive kanske dom skulle uppskatta det mer? Kan tillägga att ni föräldrar inte bör säga hur mycket ni kommer sakna dom eller inte klarar av att inte se dom osv. för det kan göra att dom kör på ett upplägg av skuld och inte utifrån vad som passar dom själva bäst. 

När jag var 13-14 så började jag vara två veckor åt gången hos mina föräldrar för jag tyckte det blev hattigt att vara en vecka åt gången, det blev också lite lättare att planera grejer med mina kompisar på fritiden. När jag började gymnasiet så blev det tre veckor på varje ställe och i slutet av gymnasiet så flyttade jag helt till ena föräldern för att det gick mer kollektivtrafik därifrån som passade med mitt extrajobb kvällar och helger.

Vi bor ett par hundra meter ifrån varandra, så knackar kompisarna på här när barnen är hos sin pappa brukar jag skicka dit dom. Men det börjar avta att dom kommer förbi spontant. Oftast messar dom innan med varandra. Gjorde inte ni det?

Pappan vill helst inte ha hem flera stycken kompisar, så dom har mest kompisar hemma när dom är här. Men jag vet inte om det skulle vara bättre om dom var hos pappa 2 veckor. Skulle bara ta längre tid innan dom kan ta hem kompisar. 

Svar på tråden Schema för tonåringar