• Anonym (30 grader i skuggan)

Hur slippa kluvna toppar?

Jag har halvlångt obehandlat hår med tunna och fina hårstrån. Jag använder  (frisör) schampo och balsam och så kör jag en inpacking ett par gånger i veckan också.

Jag fönar eller stylar aldrig håret så det slits inte på så vis. 
    Använder bredtandad kam efter tvätt och alltid tangle teezer att borsta med som ska vara skonsam. 

Varje gång jag klipper håret var 10-12 vecka så säger frisören att det är ganska slitet och klipper bort de 2-3 cm det har vuxit.  

Vad kan jag göra för att förebygga kluvna toppar? Silikondroppar varje dag? Leave in balsam? Något annat? 

• Svar på tråden Hur slippa kluvna toppar?
  • Anonym (lärt mig)

Jag har tagit lärdom av historien. De två viktigaste lärdomarna jag har dragit är att 
    1: Borsta håret med en TÄT borste, helst svinborst, på kvällen Ordentligt och rejält, 100 tag, från hårbotten, hela vägen ner.
    2: Sluta tvätta håret stup i kvarten. en gång i veckan, eller max var 5e dag.
    3  Sätt upp håret till natten. Om man flätar kan man gärna sätta band runt ändarna för att skydda topparna.

Inga kluvna toppar och även gått från "växer aldrig under axlarna" från när jag kapade av det till typ en bob i gymnasiet till "måste sätta upp håret annars sätter jag mig på det" nu när jag är 40.

• EnAnonumius

Det är riktigt bra att du inte fönar håret och inte stylar håret..

Jag minskade mina hårproblem genom att jag drog ned på hårtvättandet till max 1 gång i veckan. Skulle jag behöva fräscha upp håret mellan tvättarna så använder jag mig av balsammetoden, d.vs  blöter upp håret och använder bara balsam och låter det sitta någon minut och sköljer ur håret.
    Det många inte tänker på är att schamponering sliter faktiskt på håret, då schampot tar bort hårets naturliga försvar/skydd.. Även om man använder balsam/inpackningar så kan de aldrig kompensera upp helt schamponeringen.

Undvik att kamma/borsta håret när det är blött, utan använd gleskam och tangle teezer nr håret är fuktigt till torrt istället.

Sedan som den förgående skrev, använd en riktigt tät borste och borsta med. Det behöver faktiskt nödvändigtvis inte vara "100 tag", men tillräckligt många tag så att du känner att det är borstat.

Finns ett ordspråk.. "För lite eller för mycket skämmer allt"..
    För mycket av något kan skapa problem, eller om man få för lite av något så kan det också skapa problem.  Det gäller att hitta ett bra fungerande mellanläge.
    Det är något man kan applicera  på en rad olika områden.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tow2Mater
    Anonym (lärt mig) skrev 2025-07-17 23:02:01 följande:

Jag har tagit lärdom av historien. De två viktigaste lärdomarna jag har dragit är att 
    1: Borsta håret med en TÄT borste, helst svinborst, på kvällen Ordentligt och rejält, 100 tag, från hårbotten, hela vägen ner.
    2: Sluta tvätta håret stup i kvarten. en gång i veckan, eller max var 5e dag.
    3  Sätt upp håret till natten. Om man flätar kan man gärna sätta band runt ändarna för att skydda topparna.

Inga kluvna toppar och även gått från "växer aldrig under axlarna" från när jag kapade av det till typ en bob i gymnasiet till "måste sätta upp håret annars sätter jag mig på det" nu när jag är 40.

Vad gör nr 1 för positivt med håret? 
  • Anonym (lärt mig)
    Tow2Mater skrev 2025-07-17 23:37:55 följande:
    Vad gör nr 1 för positivt med håret? 
    Det fördelar hårets och skapens naturliga oljor i hela håret vilket skyddar och återfuktar., Det är ju det så många produkter försöker efterapa, för hudratals kronor. 

Sen är det skön skalpmassage också, som är avstressande.
  • Anonym (Kvinna)

Frisörer är ofta nitiska. Är man försiktig med håret, som du verkar vara, så går det att spara ut utan att klippa precis allt slitet så ofta. Jag hade fått gå i page för resten av livet för att frisörer skulle vara nöjda med kvalitén då mitt hår växer så långsamt. 

Några tips:
    Skölj i kallt vatten efter hårtvätt så att håret sluter sig
    Använd k18 leave in och hårolja istället för balsam (använder du balsam har inte k18 samma effekt)
    Lår håret självtorka innan du borstar det
    Dag 2 och fram till nästa hårtvätt: spraya med lite balsamspray och hårolja i topparna varje morgon
    Fläta håret
    Sidenörngott 
    Klämna istället för snodd
    Sluta gå till nitiska frisörer

• Anonym (Kvinna)

Nackdelen med silikon är att det kräver mer vid hårtvätt för att få bort. Med hårolja räcker det att massera hårbotten och skölja längderna. Då slits håret mindre vid tvätten.

• Anonym (Lisa)

Mina bästa tips:
    - Borsta aldrig håret när det är blött. Det var en gamechanger för mig. Jag låter det lufttorka först.
    - Borsta håret nedifrån och upp. Avslutar med att borsta igenom uppifrån och ner.
    - Borstar med gles bambuborste först, sedan en tätare med svinborst på slutet. 
    - Slutade använda produkter (balsam och hårinpackning samt stylingprodukter) med silikon. Det gjorde underverk för mitt fina skandinaviska hår. Bonus är att jag inte behöver tvätta det lika ofta. 
    - Använder inte "frisörschampo" utan ett milt, sulfatfritt schampo och ett silikonfritt balsam och en vårdande inpackning 2 gånger i veckan. Håret blir rent, men inte slitet. Har också helt slutat använda stylingprodukter efteråt. På vintern om håret är elektriskt så tar jag lite ren aloe vera-kräm (LITE) cch fördelar i håret så är det inte flygigt. Men upplever att det inte blir så elektriskt sen jag slutade använda plast-kammar och plast-borstar.
    - På vintern flätar jag håret när jag har på mig mössa och halsduk eftersom mössor och halsdukar alltid gett mig tovor i nacken som är ett helvete att reda ut.

Har ofärgat hår och har aldrig använt värmeverktyg på håret.
    När jag började göra som jag beskrivit ovanför kunde jag äntligen spara ut håret långt och har inga kluvna hårtoppar. 
    Klipper håret en gång i halvåret. Då tar jag bort 3-4 centimeter. 

• Anonym (Hm)

Olaplex! Dyrt, men räddningen för ALLT. Nummer 3 eller 5 skulle jag säga. 

Svar på tråden Hur slippa kluvna toppar?