Inlägg från: Anonym (Lisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lisa)

Hur slippa kluvna toppar?

Mina bästa tips:
    - Borsta aldrig håret när det är blött. Det var en gamechanger för mig. Jag låter det lufttorka först.
    - Borsta håret nedifrån och upp. Avslutar med att borsta igenom uppifrån och ner.
    - Borstar med gles bambuborste först, sedan en tätare med svinborst på slutet. 
    - Slutade använda produkter (balsam och hårinpackning samt stylingprodukter) med silikon. Det gjorde underverk för mitt fina skandinaviska hår. Bonus är att jag inte behöver tvätta det lika ofta. 
    - Använder inte "frisörschampo" utan ett milt, sulfatfritt schampo och ett silikonfritt balsam och en vårdande inpackning 2 gånger i veckan. Håret blir rent, men inte slitet. Har också helt slutat använda stylingprodukter efteråt. På vintern om håret är elektriskt så tar jag lite ren aloe vera-kräm (LITE) cch fördelar i håret så är det inte flygigt. Men upplever att det inte blir så elektriskt sen jag slutade använda plast-kammar och plast-borstar.
    - På vintern flätar jag håret när jag har på mig mössa och halsduk eftersom mössor och halsdukar alltid gett mig tovor i nacken som är ett helvete att reda ut.

Har ofärgat hår och har aldrig använt värmeverktyg på håret.
    När jag började göra som jag beskrivit ovanför kunde jag äntligen spara ut håret långt och har inga kluvna hårtoppar. 
    Klipper håret en gång i halvåret. Då tar jag bort 3-4 centimeter. 

Svar på tråden Hur slippa kluvna toppar?