• Anonym (Oempatiskt?)

Oempatiskt?

Ikväll skulle jag på en första dejt.

Han smsade och sa att han har något som han måste berätta. Jag frågade vad det var och han svarade att jag måste be snällt om jag vill veta vad det är. Jag bad honom att snälla berätta och då säger han att det han hade att berätta var att han måste ställa in vår dejt.

Visst, det är väl ett harmlöst skämt på ett sätt, men jag vet inte vad jag ska svara honom nu. Det är ju tråkigt att vår dejt inte kommer bli av, men kunde han inte skrivit det på ett schysstare sätt istället för att typ... göra en lek av det? Jag trodde ju att han skulle skriva något fint.

Överreagerar jag?

• Svar på tråden Oempatiskt?
  • Anonym (123456)

Kanske var det hans sätt att försöka bli av med dig. Att han ångrade sig men är för feg för att avsluta så han körde med detta istället och hoppas du avslutar eller inte hör av dig mer.

• Anonym (Oempatiskt?)
    Anonym (M) skrev 2025-07-18 16:12:16 följande:

Så barnsligt. Så om du inte hade bett snällt, hade han då inte berättat att dejten var inställd?

Nu i efterhand undrar jag också vad som hänt om jag svarat "nej, säg istället"
  • Anonym (Oempatiskt?)
    Anonym (M) skrev 2025-07-18 16:50:07 följande:
    Tydligen blev en omogen kille kränkt och gjorde tummen ner. 
    Kanske är han...
  • Anonym (Oempatiskt?)
    Anonym (123456) skrev 2025-07-18 17:54:19 följande:

Kanske var det hans sätt att försöka bli av med dig. Att han ångrade sig men är för feg för att avsluta så han körde med detta istället och hoppas du avslutar eller inte hör av dig mer.

Då hade han ju kunnat skriva att han måste ställa in och sedan blocka mig. Måste man alltid göra allt så komplicerat?
  • Anonym (M)
    Anonym (Oempatiskt?) skrev 2025-07-18 18:03:12 följande:
    Kanske är han...
    Hoppas det, då fattar han kanske och lär sig. 
  • Anonym (123456)
    Anonym (Oempatiskt?) skrev 2025-07-18 18:05:19 följande:
    Då hade han ju kunnat skriva att han måste ställa in och sedan blocka mig. Måste man alltid göra allt så komplicerat?
    En del gör komplicerade saker, eller åtminstone vad andra hade tyckt var komplicerat sätt att sköta det. Vederbörande kanske upplever det som den bästa utvägen. Fråga mig inte varför, kanske kändes det jobbigare att ställa in och blocka. Kanske är personen rent av elak och njuter av det, vem vet.
  • Anonym

Var lättad över att han ställde in
    Problembarn

• burleskburkläsk

Att börja första dejten så är enormt stor röd flagga, att han tyckte det var passande visar troligen hur det blir för nån stackare längre fram i tiden.

Tror knappast detta var en engångsgrej!

Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
  • Anonym (Linn)

Vad knäppt! Bra att du slapp honom! 

• Jimmy75
    burleskburkläsk skrev 2025-07-19 06:47:38 följande:

Att börja första dejten så är enormt stor röd flagga, att han tyckte det var passande visar troligen hur det blir för nån stackare längre fram i tiden.

Tror knappast detta var en engångsgrej!

Säger samma! I BÄSTA fall var det antingen bara supernervöst och därför dåligt hanterat av killen, eller omoget och dåligt sinne för humor. Mer sannolikt skulle jag säga ett förträffligt sätt att tidigt börja med härskartekniker och se vad du finner dig i. Var alltid uppmärksam på sånt. Det börjar i regel med att man gör något väldigt litet och sedan flyttar man gradvis på den där gränsen.

Jag tänker att du har några alternativ beroende på vad du vill med killen. Som de många ovan har skrivit är ju en block och bara gå vidare utan ett ord ett alternativ. Ett annat är att använda det som ett träningstillfälle att säga ifrån och markera gränser och oönskade beteende....inte för hans skull utan för din. Generellt är vi inte världsbäst i det här landet på att säga ifrån tidigt, utan vill gärna undvika sånt.  Passa på att använda ditt svar till honom på det viset och säga exakt vad du tycker om det....och eftersom det sannolikt är så att du håller igen, så tänk att du tar i från tårna så blir det nog lagom 🙂

Du får en erfarenhet av hur det känns att stå upp för dig själv och eventuellt får du ju ett svar som antingen bekräftar ovanstående eller visar något annat. Du överreagerar definitivt inte.

• Anonym (123456)

Bli inte förvånad om du inte hör från honom igen om du inte svarar nåt. Tror inte han vill dejta dig, han ångrade sig.

• Anonym (Hmmm..,,)

Jag hade nog svarat så som du skrev. "Hur hade du gjort om jag inte bett snällt? Bara struntat i att komma till "där ni planerat träffas"."

Eller kanske "nähä, varför då?" Inte för att det spelar någon roll utan bara av nyfikenhet av vilken anledning han skulle skylla på.

Har ni träffats på nån dejting sida så stämmer troligen inte bilderna, alternativt vääääldigt gamla och/eller 20 kg mindre än idag Drömmer

• Anonym (Hmmm..,,)
    Anonym (123456) skrev 2025-07-19 09:25:14 följande:

Bli inte förvånad om du inte hör från honom igen om du inte svarar nåt. Tror inte han vill dejta dig, han ångrade sig.

Eller så fick han en mer intressant dejt i sista stund. Ts kanske var andrahandsvalet?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Oempatiskt?) skrev 2025-07-18 15:09:00 följande:
    Oempatiskt?

Ikväll skulle jag på en första dejt.

Han smsade och sa att han har något som han måste berätta. Jag frågade vad det var och han svarade att jag måste be snällt om jag vill veta vad det är. Jag bad honom att snälla berätta och då säger han att det han hade att berätta var att han måste ställa in vår dejt.

Visst, det är väl ett harmlöst skämt på ett sätt, men jag vet inte vad jag ska svara honom nu. Det är ju tråkigt att vår dejt inte kommer bli av, men kunde han inte skrivit det på ett schysstare sätt istället för att typ... göra en lek av det? Jag trodde ju att han skulle skriva något fint.

Överreagerar jag?

Men vad var anledningen? Det måste ju vara det som var det han hade att berätta? Detta är uppenbarligen en halv historia.

- Jag har något att berätta. Det är något stort (det sista sägs inte rätt ut utan på ett kryptiskt sätt)
    - Jag vill veta vad det är
    - Jag måste tyvärr ställa in vår dejt imorgon? (fortfarande del av det kryptiska)

Den logiska fortsättningen är:
    -Ah, lite trist men nu har du gjort mig väldigt nyfiken på vad du ska göra?

Och därefter något i stil med?
    -Jag skrapade fram tre sådana tv-apparater på triss och måste åka till Stockholm och vara med på tv 
    eller?
    -NASA svarade på min ansökan och jag flyger till Texas i bitti.
    eller?
    -min forskargrupp har precis hittat Atlantis
    Typ så. 

Och istället nappade du inte och han tappade kanske lusten att berätta? 

• Anonym (Bönder och idioter har lite gemensamt)
    Anonym (Sluta dejta bonntölpar) skrev 2025-07-18 17:30:11 följande:

Turbodumpning på den så tofflorna trillar av...han har säkert gödsel under dem också...

Vad har bönder och idioter ens med varandra att göra?
    Tycker du att bönder är idioter? Sluta ät vad de producerar då.
  • Anonym (L)

Det låter som ett spel för att visa att han har kontroll. Han kan få dig att göra som han skriver (be snällt) och han testar om du kommer att höra av dig igen när han har gjort dig stött. Då vet han att han har övertaget. 

Eller så är han bara otroligt omogen och socialt inkompetent. 

Det finns i alla fall ingen positiv förklaring så block och gå vidare. 

• Anonym (Oempatiskt?)
    Anonym (L) skrev 2025-07-20 00:11:56 följande:

Det låter som ett spel för att visa att han har kontroll. Han kan få dig att göra som han skriver (be snällt) och han testar om du kommer att höra av dig igen när han har gjort dig stött. Då vet han att han har övertaget. 

Eller så är han bara otroligt omogen och socialt inkompetent. 

Det finns i alla fall ingen positiv förklaring så block och gå vidare. 

Ja, det kan ju säkert vara alltihop. 

Jag är väldigt ledsen just nu i alla fall, men hellre det än att vara ledsen under ett helt förhållande.
  • Anonym (L)
    Anonym (Oempatiskt?) skrev 2025-07-20 08:11:32 följande:
    Ja, det kan ju säkert vara alltihop. 

Jag är väldigt ledsen just nu i alla fall, men hellre det än att vara ledsen under ett helt förhållande.
    Förstår det, men du kom undan med blotta förskräckelsen som sagt. 

Nu kan du dejta en riktig man som är socialt mogen och prioriterar dig och er första dejt. Livet är för kort för att slösas på idioter. 
Svar på tråden Oempatiskt?