• Smulting

Vår gamla katt har plötsligt blivit väldigt arg på vår nya. Vad ska vi göra?

Vi har en ragdoll på 6 år. För ca 4-6 månader sedan köpte vi en kattunge. Vår gamla katt var först lite rädd, men sedan gick det rätt bra och de lekte lite. Dock har det aldrig varit kärlek från vår gamla katts sida. Vår nya är dock glad och vill leka. 
    Nu de senaste veckorna har vår gamla katt blivit mer och mer arg på den nya och nu morrar och fräser han och de kan ej vara inne samtidigt. Även ute är han arg. Den nya katten är fortfarande obrydd och vill leka. Vår ragdoll har alltid varit väldigt snäll och aldrig gjort nåt. Men nu kan kan jama högt och verkligen visa missnöje om vi lyfter upp honom eller så. Innan dessa vckor har han aldrig fräst eller morrat. Vi är i en ohållbar situation och det verkar bara bli värre. Trodde att det skulle bli bättre ju längre tiden gick. Har någon några tips? Vad ska vi göra??
  • Svar på tråden Vår gamla katt har plötsligt blivit väldigt arg på vår nya. Vad ska vi göra?
  • Dexter dot com
    Smulting skrev 2025-07-18 23:16:25 följande:
    Vår gamla katt har plötsligt blivit väldigt arg på vår nya. Vad ska vi göra? Vi har en ragdoll på 6 år. För ca 4-6 månader sedan köpte vi en kattunge. Vår gamla katt var först lite rädd, men sedan gick det rätt bra och de lekte lite. Dock har det aldrig varit kärlek från vår gamla katts sida. Vår nya är dock glad och vill leka. 
    Nu de senaste veckorna har vår gamla katt blivit mer och mer arg på den nya och nu morrar och fräser han och de kan ej vara inne samtidigt. Även ute är han arg. Den nya katten är fortfarande obrydd och vill leka. Vår ragdoll har alltid varit väldigt snäll och aldrig gjort nåt. Men nu kan kan jama högt och verkligen visa missnöje om vi lyfter upp honom eller så. Innan dessa vckor har han aldrig fräst eller morrat. Vi är i en ohållbar situation och det verkar bara bli värre. Trodde att det skulle bli bättre ju längre tiden gick. Har någon några tips? Vad ska vi göra??
    Om min katt plötsligt ändrade beteende hade jag börjat med att ta katten till vet för att utesluta fysiska problem tex smärta, urinsten, försämrad syn/hörsel mm. Jag hade även testat zylkene och feliway.
    Du skriver att katterna inte kan vara inne samtidigt....menar du att ni släpper ut en så ung kattunge ?
  • Anonym (TuffBrud)

Ja din katt är inte nöjd med sin nya kompisar helt enkelt. Katten känner sig inte säker i sitt eget hem. 

Det kan ta månader innan den lugnar ner sig. Om den ens gör det. Alla djur går inte ihop med andra. 

När jag tog in en kattunge tog det 5 månader innan jag kunde ha dom i ett gemensamt utrymme. Den äldre katten skulle ha livet ur den lilla. Så illa var det. Så man fick verkligen ta det lugnt med introduktionen. 

• Anonym (Jag)

När min fina gosiga katt var 4, skaffade vi en till liten kattunge. Den första tiden gick bra. Det sov tillsammans, hon tvättade den lilla och sådär. Men ju längre tiden gick desto mer hatade hon den lilla. Fräste och morrade. Den lilla gjorde aldrig någonting. 
    Den stora var kastrerad och den lilla kastrerades så fort den var stor nog. Men det hjälpte inte.

De levde tillsammans, på olika våningar i huset i 12 år. Vår äldsta lärde sig aldrig acceptera den yngsta även om hon aldrig gjorde nåt väsen ifrån sig.
    Så det kan tyvärr bli så att det aldrig löser sig.

• Smulting
    Jemp skrev 2025-07-19 13:21:55 följande:

Jag utgår från att de är kastrerade båda två?

Ja det är de
  • Smulting
    Anonym (Jag) skrev 2025-07-20 06:52:52 följande:

När min fina gosiga katt var 4, skaffade vi en till liten kattunge. Den första tiden gick bra. Det sov tillsammans, hon tvättade den lilla och sådär. Men ju längre tiden gick desto mer hatade hon den lilla. Fräste och morrade. Den lilla gjorde aldrig någonting. 
    Den stora var kastrerad och den lilla kastrerades så fort den var stor nog. Men det hjälpte inte.

De levde tillsammans, på olika våningar i huset i 12 år. Vår äldsta lärde sig aldrig acceptera den yngsta även om hon aldrig gjorde nåt väsen ifrån sig.
    Så det kan tyvärr bli så att det aldrig löser sig.

Det låter ju inte så lovade då :(
    Kultingen Lova
  • Smulting
    Dexter dot com skrev 2025-07-19 10:48:47 följande:
    Om min katt plötsligt ändrade beteende hade jag börjat med att ta katten till vet för att utesluta fysiska problem tex smärta, urinsten, försämrad syn/hörsel mm. Jag hade även testat zylkene och feliway.
    Du skriver att katterna inte kan vara inne samtidigt....menar du att ni släpper ut en så ung kattunge ?
    Feliway satt vi in förra veckan. Har bokat tid med en som expert på kattbeteende också.
    Ja han är ute, han är ju snart 8 månader och är ingen liten kattunge. Väger nästan 5 kg... Vi bor väldigt i ett lugnt område med stora grönområden. Han älskar att vara ute.
    Kultingen Lova
  • Smulting

Feliway är igång på tre ställe i huset. Funkar kanske liiiite bättre, men det är inte bra. 
    Har digital tid med beteenderådgivare i augusti. 

Kultingen Lova
Svar på tråden Vår gamla katt har plötsligt blivit väldigt arg på vår nya. Vad ska vi göra?