Inlägg från: Anonym (m) |Visa alla inlägg
  • Anonym (m)

Säga till ellet låtsas som inget?

Det är ju ditt misstag så du borde fixa det. Vad hade du tyckt om företaget eller någon annan gjorde ett misstag mot dig men sket i det.

• Anonym (m)
    Anonym (Honda) skrev 2025-07-19 16:29:14 följande:
    Mitt och mitt, jag låg sjuk och barnen var säkra på att allt var uppackat.

Det har jag varit med om, med exakt det här företaget.

Jag har heller inte bestämt mig för vad jag ska göra, men jag är skeptisk till att så många som påstår att de skulle säga till faktiskt skulle göra det.

Jo misstaget låg på din sida, det var ditt fel att de skickade pengar och presentkort i onödan. Även om du inte menade att göra fel och så var det du som missade grejerna. Företaget hade fullgjort sitt åtagande och levererat grejerna hem till dig. Det är ditt fel att du inte var där och tog emot dem, det är ditt fel att du lät dig förvillas av skräp i hallen och det var du som valde att lita på barnen som hade fel om att allt var uppackat. 

Jag frågade inte vad du hade varit med om, jag frågade vad du skulle tycka om att någon gjorde ett misstag mot dig men sket i det. Är det helt ok för dig kanske.

• Anonym (m)
    Anonym (Honda) skrev 2025-07-19 20:41:25 följande:
    Barn i övre tonåren borde gå att lita på i sånt här, de kan inte heller förklara hur det kunnat missas. Jag visste inte att leveransen kom i två delar, det står ingenstans, men barnen borde ha kommit ihåg det.

Det är ju det samma företag har gjort, misstag som de inte kompenserat för.

Och då var det ju ett misstag att lita på barnen. Ditt misstag.

Fortfarande det var inte min fråga.

• Anonym (m)
    Anonym (Em) skrev 2025-07-20 13:03:04 följande:
    Allt är alltid föräldrarnas fel. Inte konstigt att vissa aldrig växer upp.
    Jag har inte påstått något om allt, jag skrev det var ett misstag att lita på barnen.
  • Anonym (m)
    Anonym (Em) skrev 2025-07-20 13:10:59 följande:
    Det behöver det inte alls ha varit utan kan vara en god läxa för barnen och fungera strålande nästa gång.
    Jo det var ett misstag som ledde fram till att företaget betalade i onödan. Det var det jag diskuterade med TS, om TS ska säga något eller låta det vara.
  • Anonym (m)
    Anonym (Em) skrev 2025-07-20 17:54:34 följande:
    Är ju ett ärligt misstag och ingen stöld. Hade kontaktat så inte den som levererade råkar illa ut men har slutat vara så nitisk och tänker att sånt där jämnar ut sig. Missar jag att blippa en gurka så dubbelblippar jag av misstag en annan gång.
    Ja det var ett ärligt misstag men om TS aktivt väljer att inte rätta till misstaget så är hon inte ärlig längre.
  • Anonym (m)
    Anonym (Em) skrev 2025-07-21 10:44:58 följande:
    Tyvärr kan det vara riktigt krångligt att rätta till när man fått kompensation. Är inte bara att betala in sånt utan det ska återköpas och grejas. Vet fpr att jag gjort det vid två tillfällen i livet.

Man får lyssna på sitt eget samvete. Jag hade som sagt kontaktat för leveratörens skull. Men låg jag på +/-0 så hade jag inte känt att det var en stöld från företaget utan ett ärligt misstag som kanske kan få bero och jämna ut sig.
    Ja gör man misstag så kan det vara krångligt att rätta till det, men är man ärlig så tar man på sig sina misstag och gör rätt för sig.
  • Anonym (m)
    Anonym (Em) skrev 2025-07-22 10:13:30 följande:
    Tänkte så förut men hänt så många gånger att jag låter misstag från företagen bero. T ex att jag fått uppenbart använda kläder från de stora kedjorna. Tvättar och är nöjd ändå. Orkar alltså inte krångla åt något håll utan tänker att det jämnar ut sig. Men det är helt okej att tycka och tänka olika om rätt och fel.
    Fast jag pratar ju om när det är ens eget misstag, inte företagens. Sådär kan du ju bara säga om den parten som blir drabbad av misstaget väljer att låta det bero.
  • Anonym (m)
    Anonym (Em) skrev 2025-07-22 12:40:02 följande:
    Vad jag säger är att det jämnar ut sig då företagen också begår misstag. I det här fallet låg ju ts på minus då hon inte fått ersättning en annan gång. 
    Ja om det är samma företag möjligtvis
  • Anonym (m)
    Anonym (Em) skrev 2025-07-22 12:41:27 följande:
    Sen var det dessutom ts barn som gjorde fel. Påverkar den moraliska aspekten, tycker jag. De kommer att lära sig och förmodligen vara kunder hos företaget i många år.
    Det är inte företagets fel att barnen gjorde fel, TS har ansvar för vad hennes barn gör, inte företaget som ska bli drabbad av det. Det får hon ju ta med sina barn i så fall om hon vill lära dem nåt men det är ju inget som företaget har med att göra så gentemot företaget är det TS som har ansvaret.
  • Anonym (m)
    Anonym (Em) skrev 2025-07-22 14:55:36 följande:
    Ska man vara petig ska man nog inte lämna varor till omyndiga. 
    Nog? Jag vet inte heller om de gjorde rätt eller fel i det förfarandet. Det får TS kritisera företaget för, i så fall, om hon inte är nöjd med att de lämnade varorna till barnen. Men skulle tro att det var vad TS ville då hon behövde gå undan och inte ta emot varorna själv. Men visst hon kanske hellre hade velat att de nekat att lämna varorna och gått vidare i det läget.
  • Anonym (m)
    Anonym (Em) skrev 2025-07-23 18:25:26 följande:
    Vet inte vad de har för regler, därav nog. 
    Alltså helt meningslöst att dra upp det, dessutom TS ville väl att barnen skulle ta emot varorna när hon inte kunde, alltså både kunden och företag godtog det förfarandet så det blir konstigt att klandra företaget för det när de var överens. Och OM TS, vilket det inte verkar som alls men OM, inte skulle vilja att varor ska lämnas till hennes barn så får hon väl se till att själv stå vid dörren då, men det gjorde hon inte.
  • Anonym (m)

Om TS godtar att varorna lämnas till barnen så att hon kan gå undan när hon behöver så är det ingenting som påverkar frågan öht. TS hade ansvaret gentemot företaget, TS var inte vid dörren för att ta emot varorna. Företaget har levererat varorna så företaget har fullgjort sitt ansvar. Det är inte deras fel att TS trodde annat. Så det var ett misstag från TS sida att meddela att hon inte fått varorna, TS är den som hade fel. Ett ärligt misstag må vara men om hon väljer att inte rätta till misstaget så är hon inte ärlig längre.

Anonym (Em) skrev 2025-07-23 19:03:14 följande:
    Vi pratar om olika saker. Jag pratar om det moraliska ansvaret och hur det finns olika infallsvinklar på det.
Svar på tråden Säga till ellet låtsas som inget?