Anonym (Jag) skrev 2025-07-20 07:57:30 följande:
Behöver till akuten, han vägrar ta barnen
Jag måste åka in så snart jag bara kan, men exet vägrar ha barnen, för det förstör tydligen hans planer. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, risken är stor att jag läggs in, så även om barnen klarar sig själva under dagen, så kan de inte vara ensamma över natten... och de borde inte behöva vara ensamma och oroliga alls... har ingen som kan hjälpa heller...
Be din närmsta granntant, de brukar vilja hjälpa till. Se bara till att hon är singel/änka så det inte finns en ful gubbe med i bilden. Du kanske inte alls blir inlagd utan får komma hem snarast så då är det ju lugnt. Se bara till att sätta upp en akutkontakt om detta skulle hända igen så du inte hamnar i denna sits någonsin.
Visst, pappan hade ju kunnat ta hand om dom men han kanske verkligen inte kan, han kanske är utomlands eller vad som helst. Och det kan han ju inte bli klandrad för. När det är din vecka med barnen är det du som måste stå för allt ansvar och det inkluderar en backup plan i situationer som denna. Ni är skilda och han kan inte leva efter ditt liv längre, om ni nu inte har en överenskommelse.
Om du verkligen inte hittar nån nu i detta ögonblick så ta med barnen till sjukhuset så löser personalen det hela, de kan kontakta socialtjänsten åt dig. Låter just nu som att du får hjälp omedelbart är det viktigaste, allt annat löser sig. Dina barn behöver inte alls bli lämnade ensamma.