Anonym (Annie) skrev 2025-07-21 10:58:12 följande:
Jag har sett dig i många andra trådar och vet att du är snäll och hjälpsam, men denna gången blev formuleringen tokig. Som du skrev det så såg det verkligen ut som att du ville trycka till TS.
Hade du skippat ordet inte så hade det varit en öppen fråga. Det hade varit mycket mer okej.
Du har rätt, det hade varit bättre formulerat. Tack för att du påpekade. Jag menade verkligen inte att trycka till ts, och jag hoppas att hon hittade en lösning och mår bättre redan.
Jag blir väldigt ledsen av att se hur många människor det finns i landet som drar ett tungt lass alldeles ensamma, inte minst föräldrar. Jag tror stenhårt på att det krävs en by för att uppfostra ett barn och att vi måste hjälpa varandra, för våra barns och deras framtids skull. Det här idealet att klara sig själv, i kombination med vårt individualistiska samhälle, skapar verkligen problem. Det borde vara självklart att hjälpa grannar, kolleger och kompisars föräldrar osv, och jag hoppas, och tror, att många också i grunden är snälla och hjälpsamma. Men det bygger på att man vågar fråga om hjälp när man behöver. Det är många som inte vill vara till besvär för andra. Men fördelen om man börjar fråga om hjälp är att dem man frågat känner sig mer bekväma att fråga när de behöver något, och så har man skapat ett socialt skyddsnät.
Sen finns det så klart de som lever helt isolerade av egen vilja eller faktorer de inte kan rå över, men generellt tror jag att vi skulle få ett mycket tryggare och bättre land om vi gav och tog emot hjälp av varandra.