• Anonym (Jag)

Behöver till akuten, han vägrar ta barnen

Jag måste åka in så snart jag bara kan, men exet vägrar ha barnen, för det förstör tydligen hans planer. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, risken är stor att jag läggs in, så även om barnen klarar sig själva under dagen, så kan de inte vara ensamma över natten... och de borde inte behöva vara ensamma och oroliga alls... har ingen som kan hjälpa heller...

• Svar på tråden Behöver till akuten, han vägrar ta barnen
  • Anonym (Annie)
    Aliona skrev 2025-07-20 21:48:20 följande:

Vad har du för råd till ta då? Vad tycker du att hon ska göra? 

Jag menade det inte som en elak kommentar, utan som en uppmuntran att be om hjälp. Alla bor inte nära släkten och då får man söka hjälp på annat håll. Man måste våga, och människor är ofta mer förstående och hjälpsamma än vad man tror. Jag har själv flertalet gånger hjälpt kolleger och grannar i liknande situationer och skulle lätt göra det igen. 

Jag har sett dig i många andra trådar och vet att du är snäll och hjälpsam, men denna gången blev formuleringen tokig. Som du skrev det så såg det verkligen ut som att du ville trycka till TS.

Hade du skippat ordet inte så hade det varit en öppen fråga. Det hade varit mycket mer okej. 
  • Anonym (Heja)
    Tow2Mater skrev 2025-07-20 21:31:56 följande:
    Snacka om att tro illa om alla män.

Men håller med om att TS måste ha en backup plan i framtiden.
    Ja, det är lika bra att chansa, alla män är ju inte pedofiler.
  • Tow2Mater
    Anonym (Heja) skrev 2025-07-21 14:40:37 följande:
    Ja, det är lika bra att chansa, alla män är ju inte pedofiler.
    Inte alla kvinnor är pedofiler eller misshandlare heller. Men de finns, fler än du tror. Att misstänkliggöra alla män som du gör är vidrigt beteende. Inte konstigt män flyr yrken som fsklärare och inom skolan.
  • Anonym (Heja)
    Tow2Mater skrev 2025-07-21 14:44:48 följande:
    Inte alla kvinnor är pedofiler eller misshandlare heller. Men de finns, fler än du tror. Att misstänkliggöra alla män som du gör är vidrigt beteende. Inte konstigt män flyr yrken som fsklärare och inom skolan.
    Du vet ingenting om vad jag vet, t ex vad mitt yrke är. Rätt puckat att anta en massa saker, eller vad tycker du? Nej, det är inte vidrigt när det bygger på sannolikhet. Att du skriver så visar på att du faktiskt inte vet.
  • Aliona
    Anonym (Annie) skrev 2025-07-21 10:58:12 följande:
    Jag har sett dig i många andra trådar och vet att du är snäll och hjälpsam, men denna gången blev formuleringen tokig. Som du skrev det så såg det verkligen ut som att du ville trycka till TS.

Hade du skippat ordet inte så hade det varit en öppen fråga. Det hade varit mycket mer okej. 

Du har rätt, det hade varit bättre formulerat. Tack för att du påpekade. Jag menade verkligen inte att trycka till ts,  och jag hoppas att hon hittade en lösning och mår bättre redan. 

Jag blir väldigt ledsen av att se hur många människor det finns i landet som drar ett tungt lass alldeles ensamma, inte minst föräldrar. Jag tror stenhårt på att det krävs en by för att uppfostra ett barn och att vi måste hjälpa varandra, för våra barns och deras framtids skull. Det här idealet att klara sig själv, i kombination med vårt individualistiska samhälle, skapar verkligen problem. Det borde vara självklart att hjälpa grannar, kolleger och kompisars föräldrar osv, och jag hoppas, och tror, att många också i grunden är snälla och hjälpsamma. Men det bygger på att man vågar fråga om hjälp när man behöver. Det är många som inte vill vara till besvär för andra. Men fördelen om man börjar fråga om hjälp är att dem man frågat känner sig mer bekväma att fråga när de behöver något, och så har man skapat ett socialt skyddsnät. 

Sen finns det så klart de som lever helt isolerade av egen vilja eller faktorer de inte kan rå över, men generellt tror jag att vi skulle få ett mycket tryggare och bättre land om vi gav och tog emot hjälp av varandra. 

• Anonym (Semestertider)
    Anonym (jisses) skrev 2025-07-20 21:25:56 följande:

Festligt med människor som måste skriva "Har du inga vänner, o har barnen inga kompisar"
    Bara patetiskt och empatilöst att svara så. Vilket troll

Kom också ihåg att det är sommar och semestertider. Ens egna nätverk och barnens vänner är med stor sannolikhet bortresta denna tid på året. Då är det inte helt enkelt att be dem om hjälp. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Heja) skrev 2025-07-21 14:51:31 följande:
    Du vet ingenting om vad jag vet, t ex vad mitt yrke är. Rätt puckat att anta en massa saker, eller vad tycker du? Nej, det är inte vidrigt när det bygger på sannolikhet. Att du skriver så visar på att du faktiskt inte vet.
    Jag har inte nämnt något om ditt yrke alls. Men sannolikheten att du själv jobbar inom fsk är ju stor.
  • Anonym (Oliv)

Så jävla tröttsamt när ts inte återkopplar

• Anonym (Annie)
    Anonym (Oliv) skrev 2025-07-22 09:55:58 följande:

Så jävla tröttsamt när ts inte återkopplar

Oroväckande, tycker jag är ett mer passande ord.

Hoppas att både TS och barnen är väl omhändertagna!
  • Anonym (Heja)
    Tow2Mater skrev 2025-07-21 22:31:34 följande:
    Jag har inte nämnt något om ditt yrke alls. Men sannolikheten att du själv jobbar inom fsk är ju stor.
    Är den? :)

Jag tror att du finns inom IT. Svartvitt tänk, undermålig social förmåga, stort fokus på detaljer. Är jag nära?
Svar på tråden Behöver till akuten, han vägrar ta barnen