• Anonym (Anonym :))

Förvaring av cyclogest

Hej! I sommarvärmen har jag upptäckt att innertemperaturen hos oss gärna kryper sig upp mot cirka 30 grader. Enligt fass förvaras cyclogest vid högst 30. Funderar på att lägga in dem i kylen, har någon annan hört om det är okej? Kan ju inte fråga kliniken eftersom det är helg... 

• Svar på tråden Förvaring av cyclogest
  • Aliona

Jag vey inte om just cyclogest, men jag har annan medicin som ska förvaras i högst 25 grader, och de har jag i kylskåpet under sommaren. Det går utmärkt. 

• Hejåhoj
    Anonym (Anonym :)) skrev 2025-07-20 08:35:53 följande:
    Förvaring av cyclogest

Hej! I sommarvärmen har jag upptäckt att innertemperaturen hos oss gärna kryper sig upp mot cirka 30 grader. Enligt fass förvaras cyclogest vid högst 30. Funderar på att lägga in dem i kylen, har någon annan hört om det är okej? Kan ju inte fråga kliniken eftersom det är helg... 

Oj det har jag inte ens tänkt på!! Har dem i badrummet och tanken har inte slagit mig att det kan bli för varmt, varken förut eller nu 🙂??️ men kan det vara så att det handlar om att de inte ska smälta bara?
  • Aliona
    Hejåhoj skrev 2025-07-21 15:18:34 följande:
    Oj det har jag inte ens tänkt på!! Har dem i badrummet och tanken har inte slagit mig att det kan bli för varmt, varken förut eller nu 🙂??️ men kan det vara så att det handlar om att de inte ska smälta bara?
    Nej, mediciner blir mindre effektiva eller i värsta fall verkningslösa om man förvarar dem varmare än de tål. Det är ofta 25 eller 30 grader. Jag hade medicinlådan i badrummet tidigare men insåg att det utöver varma sommardagar blir för varmt när torktumlaren är på. 
  • Hejåhoj
    Aliona skrev 2025-07-21 17:04:46 följande:
    Nej, mediciner blir mindre effektiva eller i värsta fall verkningslösa om man förvarar dem varmare än de tål. Det är ofta 25 eller 30 grader. Jag hade medicinlådan i badrummet tidigare men insåg att det utöver varma sommardagar blir för varmt när torktumlaren är på. 
    Jasså!! Kanske räcker att lägga de i nån svalare del av huset så slipper de bli kanske för kall i kylen?
  • Anonym (Anonym :))
    Hejåhoj skrev 2025-07-21 18:36:10 följande:
    Jasså!! Kanske räcker att lägga de i nån svalare del av huset så slipper de bli kanske för kall i kylen?
    Jag gjorde så, dvs rekade huset och la dem där det är som kallast. Glad
  • Aliona
    Hejåhoj skrev 2025-07-21 18:36:10 följande:
    Så klart! Är det bara rätt temperatur så kan man så klart ha dem var man vill. Jag brukar ha mina i sovrummet, för att det är svalast där och så kommer jag åt dem lätt om jag behöver på natten men just under värmeböljor blir det för varmt där med, och då funkar kylskåpet fint.
Svar på tråden Förvaring av cyclogest