Inlägg från: Lönnsirap |Visa alla inlägg
  • Lönnsirap

Han vill slå mig

Det är skillnad på att prata om våld och att utföra det, men man är inte direkt stabil om man hotar sin partner och skadar saker runtomkring på grund av denna.

Precis som du är inne på, att man inte tar ansvar för vem man är när man håller på och hotar sin partner när man tycker denna gör fel. I praktiken så vill han ju inte bara slå dig, utan också förmedla detta och slå på saker runtomkring. 

Rimligt är ju att faktiskt söka stöd/behandling för hur man beter sig, snarare än att hoppas på att den andre för alltid kommer "uppföra sig".

Hur långt bort första slaget är kan man ju inte veta, men din sambo berättar ju om att det är på väg.

• Lönnsirap
    Anonym (T) skrev 2025-07-21 14:40:59 följande:

Anyways TS, det är en varningsignal helt klart. Men jag står fast vid min teori om att det nog inte är någon fara så långt det bara handlar om att prata..

Riktiga misshandlare brukar bryta ner sina offer under lång tid. Då ofta med små ord och gliringar i vardagen som inte riktigt känns så bra i magen, till handla om vilka människor och inte som man får prata med och träffa.

Men för all del, var vacksam! Kan dock vara så att han bara ogillar när folk vill hålla på och bråka.

Nä du! Hela grejen med att riktiga misshandlare gör på ett visst sätt är väldigt dum. För det trivialiserar beteenden som ofta förvärras över tid och gör att människor inte lämnar på grund av problemet och att de inte känner igen sig.

Visst är det bra att lära sig om processen, men den ser inte likadan ut i alla relationer och att bli psykiskt nedbruten och utsatt för hot är inget att acceptera. Och det är inte bara en varningssignal, utan ett lågmält våld som också påverkar den utsatta. 

Det räcker inte med att vara vaksam i TS fall. Hon behöver bekräftelse på att detta också är våld.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Han vill slå mig