• Anonym (Walla)

Spunk på världskartan

Jag inleder med en något udda rubrik för att gömma mig ifall någon känner igen?

Hade ett mindre krig ikväll. Partnern började lite fint med att säga - du, kan du sluta att slänga snus i kökshon.

Jag blir lite irriterad över detta för det hen menar är att jag har slängt 2 stycken i diskhon på en vecka. Samtidigt slänger partnern ölburkar omkring sig på tomten. Det är minst 20 stycken jag har fått plocka upp nu i sommar. Okej, jag retar mig - men säger inget för jag tänker att det är inget att bråka om och blir därför jävligt sur när jag blir påhoppad med detta med snuset. Inte bara det?.jag kastar aldrig någonsin snus i trädgården, vilket min partner gör och har gjort från dag 1 när vi flyttade in. Så att få detta påhopp på sig känns som, jag vet inte vad?som nån slags uppläxning eller nåt. Och när jag tar upp det som hen har gjort i samband med detta så tycker hen att, oj dig kan man inte kritisera för då börjar du försvara dig. Men det gör jag ju inte. Jag tycker bara att man ska sopa rent framför.eget hus innan man ger sig på andra. 

Jag fattar att detta är ett i-landsproblem och så vidare, men jag kan bli så jävla irriterad när jag försöker hålla igen själv och inte bråka för allt möjligt och så är partnern värsta petimetern. Vad tycker ni? Behöver lite medhåll här. 

• Svar på tråden Spunk på världskartan
  • Anonym (something else)

Du har en och en halv minut, eller hur?

• Anonym (Du kan bättre)

Om du älskar din partner och vill vara tillsammans svarar du bara: ?jag ska tänka på det, inte så fräscht att du ska behöva plocka upp mitt snus. ? och slutar slänga snus i diskhon. 

och så kontrar du självklart inte med kritik där och då! Sen låter du det gå minst 2-3 dagar, SEDAN tar du upp snuset och burkarna i trädgården på ett snyggt så har du chansen att det mottas bra och bättring sker. Tex ?jag brukar plocka upp snus och burkar efter dig i trädgården, kan du börja slänga det direkt i panten, så slipper jag? och genuint ha målet att ha en snyggare trädgård och inte klämma åt din partner. Ditt sätt just nu är barnsligt och kommer skapa en massa tjafs och konflikter och ni kommer till slut inte kunna säga Nånting utan att det blir bråk om du inte slutar Med sånt. 

det där med att sopa rent framför egen dörr funkar inte riktigt eftersom det alltid finns saker att störa sig på hos varandra om man sätter den tonen i relationen. 

• Anonym (M)

Vem fan fortsätter leva tillsammans med en idiot som slänger ölburkar på tomten?

• Anonym (Bert-Åke)

Oftast säger jag ingenting när hon slarvar med saker, jag försöker tänka "jag får leva med henne". Tacksam över 95 procent med henne.

När jag någon gång tar upp något jag irriterar mig på så kontrar hon ofta med något som jag å min sida gör. Då svarar jag: Två fel gör inte ett rätt.

Håller med den som skrev här att det bästa är att inte kontra med något, utan vänta ett par dagar och ta upp det som ett nytt ärende.

• Lynx123

Men om du gör något äckligt så blir det ju inte bättre bara för att partnern också gör något ofräscht. Lär er kommunicera bättre. Städa upp efter dig och ta ett lugnt samtal med partnern om hur ni båda ska skärpa er.

• Anonym (M2)
    Anonym (Du kan bättre) skrev 2025-07-22 06:28:47 följande:

Om du älskar din partner och vill vara tillsammans svarar du bara: ?jag ska tänka på det, inte så fräscht att du ska behöva plocka upp mitt snus. ? och slutar slänga snus i diskhon. 

och så kontrar du självklart inte med kritik där och då! Sen låter du det gå minst 2-3 dagar, SEDAN tar du upp snuset och burkarna i trädgården på ett snyggt så har du chansen att det mottas bra och bättring sker. Tex ?jag brukar plocka upp snus och burkar efter dig i trädgården, kan du börja slänga det direkt i panten, så slipper jag? och genuint ha målet att ha en snyggare trädgård och inte klämma åt din partner. Ditt sätt just nu är barnsligt och kommer skapa en massa tjafs och konflikter och ni kommer till slut inte kunna säga Nånting utan att det blir bråk om du inte slutar Med sånt. 

det där med att sopa rent framför egen dörr funkar inte riktigt eftersom det alltid finns saker att störa sig på hos varandra om man sätter den tonen i relationen. 

Fast det är skillnad på att ha saker hos ens partner som man stör sig på och att bli tillsagd för något där partnern gör i princip exakt samma sak fast värre. Det är väldigt motsägelsefullt att försöka korrigera ett beteende hos sin partner som man själv i allra högsta grad odlar. Vad TS partner skulle ha gjort är att säga att "du, jag tycker vi får rycka upp oss med att inte stöka ner här hemma, jag ska sluta slänga burkar på tomten och skulle uppskatta om du slutar slänga snus i kökshon". Då behöver ingen känna sig som boven i dramat.
  • Anonym (Du kan bättre)
    Anonym (M2) skrev 2025-07-22 08:37:53 följande:
    Fast det är skillnad på att ha saker hos ens partner som man stör sig på och att bli tillsagd för något där partnern gör i princip exakt samma sak fast värre. Det är väldigt motsägelsefullt att försöka korrigera ett beteende hos sin partner som man själv i allra högsta grad odlar. Vad TS partner skulle ha gjort är att säga att "du, jag tycker vi får rycka upp oss med att inte stöka ner här hemma, jag ska sluta slänga burkar på tomten och skulle uppskatta om du slutar slänga snus i kökshon". Då behöver ingen känna sig som boven i dramat.
    Absolut! Jag tycker det är supersvinigt att slänga ölburkar på tomten, men nu är det bara TS vi kan ge råd och han kan bara påverka sig själv. Om hon är orimlig att leva med kan bara han avgöra, men vill han fortsätta behöver han ju lösa problemen på ett sätt som höjer dem båda, och inte leder till en massa tjafs. Att vi säger ?ja hon är ju ännu värre själv? hjälper ju ingen eftersom läget redan är sådant att partnern inte inser detta genom att han påpekar på ett normalt sätt, och ts själv kan inte ta en helt rimlig kommentar om snus i vasken. Så det verkar som om de först måste höja sin kommunikation och välvilliga inställning åt båda håll, sen går det kanske att prata om sådant utan att någon tar illa upp och börjar tjura. 
  • Tow2Mater

Du kan slänga snuset i sopkorgen och låta bli att plocka upp ölburkar. Det ska väl inte vara så svårt.

• Anonym (Walla)
    Anonym (M2) skrev 2025-07-22 08:37:53 följande:
    Tack för medhåll! Precis vad jag tänker oxå 🙂
  • Ami  Heart

Du tycker visst att det är jobbigt att plocka ölburkar och att partnern slänger snus i trädgården.

Sluta förneka detta, sätt er ner och diskutera hur ni vill ha ert hem och trädgård.

Vad? Varför? Vart? Hur?

Exempel 

Snus inomhus, hamnar i vasken när jag spolar av tallrik, hellre i papperskorg, ställ en papperskorg där du tror att du kommer att ta ut snusen.

Ölburkar i trädgården, vill inte resa sig från lounge gruppen, hellre i en pant insamling, ställ en trädgårdslåda vid lounge gruppen som det är enkelt lägga tomburkar i

Snus i trädgården, tar ur när jag gräver i landen, hellre i en kompost, ordna en kompost vid trädgårdslandet, släng i den 

Vad ni än ska gräla på varandra om när ni löst dessa saker vet jag inte, men det löser ni nog. Bada, gräva land och sex kan också vara bra alternativ till gräla.

Svar på tråden Spunk på världskartan