• Anonym (Ts)

Avbryta semester för att jobba?

Har haft semester en vecka och igår skrev chefen och frågade om jag kunde komma in direkt och jobba hela veckan. Funderade fram och tillbaka men har ju svårt att säga nej även om jag jobbat över varje vecka, jobbat helger och ställer upp till 95% sen jag började på det här jobbet. 

Är på jobbet nu och känner inte att jag klarar det här. Under lunchen fick jag sån jävla ångest så jag var tvungen att gå iväg och sätta mig i omklädningsrummet. 

Jag behöver vara ledig, haft det skittufft hela vintern och våren på förra jobbet och kommer till ett ännu sämre ställe. 

Så min fråga är nu: Ska jag vara ärlig till chefen och säga som det är att jag inte tänkte igenom detta och att jag behöver vara ledig? Har iaf jobbat en dag, skulle jobba tre till. Finns ju andra på plats. ELLER ska jag göra en fuling och dra en vit lögn att typ bilen pajat? HJÄLP

• Svar på tråden Avbryta semester för att jobba?
  • Anonym (A)

Självklart ska du prata med chefen. Sedan så lär dig att tacka nej med en gång. 

Om du inte tar ansvar för din egen hälsa i fortsättningen så kommer du att utnyttjas och bli utbränd. 

• TriC

Du skulle självklart!!!! ha sagt nej! 

Hsn kan inbeordra dig, men för det krävs extraordinära omständigheter. 

• PH76

Om duntäcket att det är jobbigt att bara säga nej så kan du ju säga att du är på semester någonstans.

• Anonym (Ts)
    PH76 skrev 2025-07-22 12:52:26 följande:

Om duntäcket att det är jobbigt att bara säga nej så kan du ju säga att du är på semester någonstans.

Ja, men varför ska det vara så svårt att säga nej? Det känns som att vad jag än gör så blir det fel. 

Ställer jag upp och jobbar över mycket så blir man den som aldrig säger nej och man blir en person man alltid kan köra med. 

Ställer jag aldrig upp och säger nej ofta så anses man inte som en bra arbetstagare. 

För mig finns det ingen bra balansgång vad som är bra. 

• Anonym (Ts)
    TriC skrev 2025-07-22 12:34:16 följande:

Du skulle självklart!!!! ha sagt nej! 

Hsn kan inbeordra dig, men för det krävs extraordinära omständigheter. 

Ja! Ångrade mig i samma sekund som jag tackade ja. Nu kommer denna vecka bestå av ångest och skam att man sagt ifrån om att fortsätta denna jobbvecka. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Ts) skrev 2025-07-22 16:20:10 följande:

Ja, men varför ska det vara så svårt att säga nej? Det känns som att vad jag än gör så blir det fel. 

Ställer jag upp och jobbar över mycket så blir man den som aldrig säger nej och man blir en person man alltid kan köra med. 

Ställer jag aldrig upp och säger nej ofta så anses man inte som en bra arbetstagare. 

Kan du inte säga ja och nej ungefär lila ofta som dina kollegor gör? Då balanserar du ju som alla andra.
  • Anonym (Nico)
    Anonym (Ts) skrev 2025-07-22 11:35:27 följande:

Har haft semester en vecka och igår skrev chefen och frågade om jag kunde komma in direkt och jobba hela veckan. Funderade fram och tillbaka men har ju svårt att säga nej även om jag jobbat över varje vecka, jobbat helger och ställer upp till 95% sen jag började på det här jobbet. 

Är på jobbet nu och känner inte att jag klarar det här. Under lunchen fick jag sån jävla ångest så jag var tvungen att gå iväg och sätta mig i omklädningsrummet. 

Jag behöver vara ledig, haft det skittufft hela vintern och våren på förra jobbet och kommer till ett ännu sämre ställe. 

Så min fråga är nu: Ska jag vara ärlig till chefen och säga som det är att jag inte tänkte igenom detta och att jag behöver vara ledig? Har iaf jobbat en dag, skulle jobba tre till. Finns ju andra på plats. ELLER ska jag göra en fuling och dra en vit lögn att typ bilen pajat? HJÄLP

Om du nu sagt ja så håll dig till det.

Men prata med din chef och se när du kan få semester.
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2025-07-22 11:35:27 följande:

Du får lära dig att inte svara din chef när du har semester. Varken på sms eller i telefon. Då behöver du inte heller säga ja eller nej. 

Och ja, man är inte skyldig att svara när chefen ringer eller skickar sms när man är ledig eller har semester. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Ts) skrev 2025-07-22 16:20:10 följande:

Fast ställ upp ibland. Livet är inte svart eller vitt.
Svar på tråden Avbryta semester för att jobba?