• Anonym (Ida)

Högljudda barn på restauranger

Börjar bli ordentligt trött på alla dessa barn som gapar och skriker på restaurang. Pratar inte om bebisar eller riktigt små barn utan om barn som är tillräckligt stora för att kunna uppföra sej. Barn från kanske 4-5 års åldern och uppåt,

Att riktigt små barn bryter ihop och blir högljudda en stund får man räkna med, men dom lite äldre barnen. Dom som skrikpratar och inte kan sitta still under restaurangbesöket. Där föräldrar inte lyfter ett finger för att säga till sina barn. Där vi andra gäster inte har en chans att konversera pga alla dessa högljudda familjer. 

Vad är det med dagens föräldrar? Varför lär dom inte sina barn hur man beter sej när man äter ute? 

• Svar på tråden Högljudda barn på restauranger
  • Anonym (A)

Hur ofta händer det? Jag tycker det är sällan jag ser så små barn på restaurang, knappt äldre heller. Kanske lite oftare nu i semestertider, men då är det enklare ställen och hyfsat tidigt. 

• Anonym (Barnfritt för oss som vill)

Jag tror att inom en inte alltför snar framtid. Kommer researrangörer, restauranger och annat erbjuda barnfria alternativ för oss som vill avnjuta lugn och ro.

Du har ju t ex redan nu massa hotell som enbart är tillåtna för vuxna från +18 

Borde erbjudas barnfria flyg med. Tyvärr är det nog en fråga om kostnad där, därför det dröjt så länge. Det kommer förmodligen kosta om så.  Slippa få ryggstödet sparkat på av någon skrikig unge, där föräldrarna låtsats som om det regnar.

Men varför inte? Folk ska inte behöva tvingas in i saker dom själva inte valt. Det är något sjukt över det.

Det absolut sjukaste är väl folk som reser med spädbarn, 1-2 åringar på charter. Det är ju knappast så att ungarna minns det lol. För övrigt,ja för slapp barnuppfostran idag. Föräldrar är mer som kompisar och vågar inte säga ifrån. Sett det ett antal ggr.

• Anonym (Em)
    Anonym (Ida) skrev 2025-07-22 12:00:10 följande:
    Högljudda barn på restauranger

Börjar bli ordentligt trött på alla dessa barn som gapar och skriker på restaurang. Pratar inte om bebisar eller riktigt små barn utan om barn som är tillräckligt stora för att kunna uppföra sej. Barn från kanske 4-5 års åldern och uppåt,

Att riktigt små barn bryter ihop och blir högljudda en stund får man räkna med, men dom lite äldre barnen. Dom som skrikpratar och inte kan sitta still under restaurangbesöket. Där föräldrar inte lyfter ett finger för att säga till sina barn. Där vi andra gäster inte har en chans att konversera pga alla dessa högljudda familjer. 

Vad är det med dagens föräldrar? Varför lär dom inte sina barn hur man beter sej när man äter ute? 

Vad går du på för typ av restauranger? Ja, på donken kan det vara livat men inte upplevt det problemet på riktiga restauranger faktiskt.
  • Lynx123

Håller med - det är vidrigt när sådant händer. Hoppas också på barnfria alternativ!

• MammaMusan
    Anonym (Barnfritt för oss som vill) skrev 2025-07-22 12:29:43 följande:

Jag tror att inom en inte alltför snar framtid. Kommer researrangörer, restauranger och annat erbjuda barnfria alternativ för oss som vill avnjuta lugn och ro.

Borde erbjudas barnfria flyg med. Tyvärr är det nog en fråga om kostnad där, därför det dröjt så länge. Det kommer förmodligen kosta om så.  Slippa få ryggstödet sparkat på av någon skrikig unge, där föräldrarna låtsats som om det regnar.

Men varför inte? Folk ska inte behöva tvingas in i saker dom själva inte valt. Det är något sjukt över det.

Det absolut sjukaste är väl folk som reser med spädbarn, 1-2 åringar på charter. Det är ju knappast så att ungarna minns det lol. För övrigt,ja för slapp barnuppfostran idag. Föräldrar är mer som kompisar och vågar inte säga ifrån. Sett det ett antal ggr.

Kanske det är föräldrarna som vill ha semester? Slippa lite städ, tvätt och matlagning för en vecka och då gärna i värmen?
  • Anonym (Res)
    Anonym (Barnfritt för oss som vill) skrev 2025-07-22 12:29:43 följande:

Ingen tvingar väl dig heller att flyga eller resa antar jag. 

och att vilka resa med barn, barnen kan väl ha glädje i nuet utan att minnas det för framtiden. Med det argumentet så räknas inget i en bebis liv. plus att föräldrarna kan vilja ha en mysig semester med sol och bad. 

• Anonym (håller med)

Folk har idag en alldeles för slapp syn på uppfostran. Tyvärr skyller de också ofta ifrån sig på diagnoser som adhd och autism för att låta ungarna göra som de vill och skriker "diskriminering" så fort någon säger ifrån på skarpen om skrikande och tjoande på flyg och restauranger eller störande beteende i skolan. Konstigt nog kunde dock adhd- och autismbarn uppföra sig bättre förr i tiden när det inte fanns samma tolerans för ouppfostrade snorungar. Då fanns det inte alls samma problem med barn som störde på lektionerna och kallade lärarna för könsord.

• Anonym (Ida)
    Anonym (Em) skrev 2025-07-22 12:33:48 följande:
    Vad går du på för typ av restauranger? Ja, på donken kan det vara livat men inte upplevt det problemet på riktiga restauranger faktiskt.

På alla typer från snabbmatshak  till dyrare med prisklass runt tusen  plus för en rätt. 
    Oftast blir det någon typ av medeklassvarisnt, 
    typ ta bit mat mitt på dagen, med prisklasser runt för en varmrätt. 

• Anonym (Res)
    Anonym (Ida) skrev 2025-07-23 10:37:29 följande:

På alla typer från snabbmatshak  till dyrare med prisklass runt tusen  plus för en rätt. 
    Oftast blir det någon typ av medeklassvarisnt, 
    typ ta bit mat mitt på dagen, med prisklasser runt för en varmrätt. 

Och på dessa ställen finns alltså barn som gapar och springer runt?
  • Anonym (Vic)

Vi är mycket ute och äter med barnen, både på enklare hak och på bättre restauranger och jag måste säga att det är väldigt sällan jag ser barn som springer runt och gapar vilt. Snarare glor barnen ner i en telefon och är okontaktbara, från ganska späd ålder.

Själv har jag ett barn med en lätt hörselnedsättning som pratar lite högre ibland. Vi påminner så klart, men ibland glöms det bort. Det verkar dock inte störa någon, och vi tänker inte stänga in oss på grund av det. 

Svar på tråden Högljudda barn på restauranger