• Anonym (Ts)

Dop - Vanligt att det sammanslås?

Prästen ringde mig för två månader sedan och frågade om det är ok att vårt dop tidigareläggs 30 min, hon sa att det beror på att ett par ska gifta sig efter oss och önskar mer tid. Sa självklart att det går bra. Idag mär vi träffade prästen för att planera inför dopet är ett annat par där med en bebis. Tänker att prästen har säkert bara genomgången tillsammans men att deras dop är en annan tid. Då säger prästen ?Ni får göra upp med varandra vilken tids era gäster ska sitta på i kyrka?. Blev chockad men fattade deras miss med kommunikationen där och då. Han sa att det var skönt att vi kunde gå med på att samköra det eftersom de hade svårt att få till alla dop i sommar. 

Är det vanligt att man döper sitt barn tillsamman med okända? 

• Svar på tråden Dop - Vanligt att det sammanslås?
  • Anonym (Ts)

Det ska stå (Ni får göra upp med varandra vilket sida era gäster ska sitta på i kyrkan). 

• Anonym (Mia)

Ja så kan det bli, när vi döpte dottern fick vi göra det tillsammans med ett annat par som döpte sin dotter.
    När vi döpte sonen var det bara han.
    Har varit blandat hur det varit när varit på våra vänners barns dop.

• Anonym (H)

Jättekonstigt.

Har prästen bara sagt att flytta tiden till dopet och ingenting om att ni ska dela tiden?

Hoppas du har påpekat att inte framgick.
    Det är bra om han är tydlig nästa gång något liknande händer.

Jag tycker inte såklart att det är ett jätteproblem , men bra om man får veta i samband med att tiden flyttas.

• planerar barn123

Det är ganska vanligt, framförallt på sommaren när det är många vigslar så tiderna i kyrkan för dop är begränsade. Tror jag som flest hört om 4 barn på samma dopgudstjänst.

• Anonym (E)

Jag har nog varit på fler sammanslagna dop än där barnen varit själva

• huala igen

Mina barn har varit själva på sina dop. 
    Det hade inte känts så bra att dela.
    Jag hade en del idéer om hur det skulle göras och hade inte uppskattat att behöva kompromissa. 

Kommer ni även behöva dela lokal för det efterföljande fikat? 

• molly50

När sonen döptes så var det ett annat barn som också döptes på samma tid. När dottern döptes så var det bara vi.

• Anonym (L)
    huala igen skrev 2025-07-22 16:10:44 följande:

Mina barn har varit själva på sina dop. 
    Det hade inte känts så bra att dela.
    Jag hade en del idéer om hur det skulle göras och hade inte uppskattat att behöva kompromissa. 

Kommer ni även behöva dela lokal för det efterföljande fikat? 

Lokal fixar man själv. Trodde det var självklart. 
  • Anonym (Hm)

När dotter döptes för 25 är sen så var det 3 barn till som döptes samtidigt.

• Anonym

Det är viktigt att man informerar om dopet är enskilt eller inte. I många församlingar kan man önska enskilt dop. 

Att slå ihop dopsamtalet med annan familj är märkligt, det låter slött. 

Att man ska göra upp med andra familjen om vilken sida som familjerna ska sitta på i kyrkan var bland det märkligaste jag hört. Det har jag aldrig hört talas om. Är det en dopgudstjänst så får man sitta var man vill i kyrkan, den är öppen för alla som vill vara med.

Har ni inte fått information i förväg tycker jag du ska framföra klagomål till kyrkoherden (chefen). 
    Det är inget som ska komma som en överraskning

• Anonym (Arbetar inom kyrkan)

En dopgudstjänst är oftast i samband med en redan planerad högmässa/gudstjänst och därför är det väldigt vanligt att flera barn döps samtidigt och allra helst om det är en kyrka/församling där det är ont om enskilda tider pga få präster eller fullbokade scheman. 
    Fredag är det begravning,  lördag dop och vigsel , söndag högmässa/dop/konfirmation.  I mån av tid och plats kan enskilt dop utföras. Ibland kan det heta "doplördag" tex och då kan många barn döpas samtidigt i en särskild dopgudstjänst enbart för den dagen. 

Därmed är det inga speciella platser vid ett dop om samtidigt andra ska döpas och det ingår i en befintlig högmässa.  Man kan i samråd med vaktmästare reservera ett par bänkar för varje familj om så önskas , det brukar inte vara några problem.   Oftast i min egen församling har familjerna med sina barn kommit ut från sakristian vid mässans början ihop med prästen och satt sig på sidan om altaret och suttit där tills det är dags för dopet och då en familj i taget reser sig.  

• Plupp73

Dop är i samband med gudstjänst, och skall många barn döpas så kan det bli sammanslagna dop med flera.
    Vi har tre döttrar och två av dem hade egna dop, en av dem döptes samtidigt som en annan bebis.
    Det var trevligt det också.

• Anonym (T)

Oj, det hade jag ingen aning om. Har varit på sex dop, inget av dem har varit med andra barn på än det jag var där för. Inte i småstäder heller, så lustigt att det är så olika.

• klyban

Kusins dop, så var det två andra dop till.
    Inget konstigt alls i min bok.

Och sen vad spelar det ens för roll, förutom man får spendera massa tråkig tid i kyrkan.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Sofia)

På de dop jag har varit på har det varit flera bebisar.

Svar på tråden Dop - Vanligt att det sammanslås?