Inlägg från: ClumsySmurf |Visa alla inlägg
  • ClumsySmurf

Förbjuda religion?

Anonym (Men) skrev 2025-07-27 14:56:40 följande:
    Anonym (Obestämd) skrev 2025-07-26 08:18:22 följande:
    En del av demokrati och yttrandefrihet är att kunna diskutera ämnen som upprör dig (och andra). Eller tycker du att ämnen som får diskuteras på familjeliv, endast ska få väljas ut av FL?

Jag tycker det är bra och intressant, att få höra vad andra tycker är för och nackdelar med religionsfrihet. Jag är också för att även provocerande ämnen ska få diskuteras. Om man ogillar det, är det väl bara att hålla sig borta från de trådarna? Som tur är tvingas man inte att svara i alla trådar.
    Anonym (Obestämd) skrev 2025-07-27 09:10:46 följande:

Om du skriver att mitt inlägg är en form av manipulation, kan du åtminstone tala om exakt vad i det som är manipulation?  ( har man sagt A får man säga B) För det jag tycker du skriver är också ett sätt att begränsa yttrandefriheten, och sånt avskyr jag. Såvida det inte går över till olagligheter.

Men jag tycker inte religioner ska stå över yttrandefrihet i övriga fall, eller att man inte ska kunna diskutera för och nackdelar med ALLA religioner.

Kula att du vill veta mer. Jag har highligtat det manipulativa i skriften. Om vi ska bryta ner det. "En del av demokrati och yttrandefrihet är att kunna diskutera ämnen som upprör dig (och andra)."  Baerättar att jag tydligen ska bli upprörd över att något normalt diskuteras. Jag är inte upprörd, uttrycket används för att ge det jag säger en lägre tyngd. Jämför med ord som "hysteriskt" åt hållet hundvissla . Jag poängterar att ett auktoritärt styre förväntas avhandlas som ett normalt samtalsämne som alla ska prata normalt om. Som att det vore ett normalt alternativ. Det går inte att ha en normal debatt runt den här frågeställningen för då innebär det samtidigt att man accepterar idén med auktoritära styren och begränsande av människors frihet.

Nästa del  "Eller tycker du att ämnen som får diskuteras på familjeliv, endast ska få väljas ut av FL?" Du insinuerar att det är jag som ska begränsa friheter. Dvs projicera över det här auktoritära tänkande på mig. Du vet mycket väl att jag aldrig har lyft något sånt. I det här fallerar använda det för att skapa misstro i det jag skriver.

Du använder då två härskartekniker i det korta stycket för att kunna manipulera fram ett misstroende för det jag skriver. 

Resterande text verkar mest handla om att iklä den stackars trådstarten en form av victimhood mentality för att skapa sympatier för en absurd trådstart dvs normalisera. Det du skriver om att man inte behöver skriva i trådar gäller även dig. Men du riktar det till mig förstås för att ytterligare bana väg för ett absurt resonemang som jag riktar strålkastarljuset på. M a o släcka strålkastaren.

Jag inbillar mig i realiteten inte att du kommer att hämta något från den här texten. Så min första mening var aggressiv, jag låter den ändå stå kvar, kanske öppnar upp något. Du har kanske tröttnat halvvägs. Varsågod.

Förstår inte riktigt vad du menar

om jag ställer provocerande frågor som t.e.x ska
    kvinnor ha rösträtt?
    ska aborträtten finnas?

Kan nog vara svårt att ställa frågorna utan att någon undrar om jag är dum i huvudet men kvinnor inte svara på det utan att de samtidigt accepterar idén med att bli utan rösträtt?

Även om jag inte argumenterar emot aborträtten, är själva frågan ett bevis på att jag är emot och manipulativt försöker normalisera tanken på det?
  • ClumsySmurf
    Tom Araya skrev 2025-07-23 23:04:10 följande:
    Trent skrev 2025-07-23 09:08:08 följande:
    Jag bytte namn till Storkuken igår så nu kommer alla alltid att använda mitt nya namn eftersom folk inte har något minne och hatar historia.
    Kan vi förvänta oss ett "storkukslugn" från din sida nu då? Skrattande
    Jag tror vi kan vi förvänta oss ett sånt där lugn man kan förvänta sej av någon som köpt en mycket större traktor än vad han egentligen behöver.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Men) skrev 2025-07-27 16:51:49 följande:
    Ja, skulle någon ställa en fråga "ska kvinnor ha rösträtt" så vill man normalisera tanken att borttagandet av kvinnlig rösträtt är en valmöjlighet.
    behövs det inte ett auktoritärt styre för att kunna begränsa folks tankar?
    du svarade bara på en fråga
  • ClumsySmurf
    Anonym (Men) skrev 2025-07-28 14:30:58 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-07-28 03:57:00 följande:
    du svarade bara på en fråga
    Förstår inte hur du menar? Om man nu vill förbjuda religion så handlar det om ett auktoritärt styre. Riva kyrkor, straff om man ser någon be osv. Inte bara begränsa ett utövande och tvinga medborgarna med hjälp av olika medel. 
    Du har inte svarat på min andra och tredje fråga

Andra frågan:
    jag undrade om själva frågan ett bevis på att jag är emot och manipulativt försöker normalisera tanken på det?

Tredje frågan:
    om man ska förhindra normalisering av tanken att borttagandet av kvinnlig rösträtt är en valmöjlighet.

m.youtube.com/watch=wathMXqw1-0
  • ClumsySmurf
    Anonym (Men) skrev 2025-07-29 00:41:32 följande:
    Tar vi nu ditt exempel med "ska kvinnlig rösträtt förbjudas" så ligger ett auktoritärt tänkande redan i ditt huvud. Den enda anledningen till att ställa en sån fråga skulle då vara att bana väg för det tänkandet och normalisera ett tänk där avskaffandet av kvinnlig rösträtt är ett alternativ. Det finns inget sätt att argumentera i en sån tråd då frågeställningen innebär att man accepterar tanken att slopa rösträtten för kvinnor. Ja. det är manipulationer. Var inte naiv.

Ingen är förbjuden att ställa den sortens frågor. Man får räkna med att andra reagerar då man använder yttrandefriheten som ett medel för att begränsa yttrandefriheten.
    Har du skrivit något i tråden du inte dragit ur röven?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Men) skrev 2025-07-29 02:34:05 följande:
    Ja, du har funderat huruvida religion ska förbjudas. Därför har du ställt den. Jag poängterar då att det innebär ett införande av en auktoritär regim. Du låtsas som att det inte innebär det. En del av manipulationen för att få folk att acceptera ett auktoritärt tänkande.

Man kan jämföra med andra former av liknande funderingar såsom "ska vi slopa allmänna val?" Det får man också räkna med att folk reagerar på. 
    Du har hakat upp dej på "ska religion ska förbjudas?", den enda anledningen till att tjata om det skulle då vara att manipulativt bana väg för det tänkandet och normalisera ett tänk där avskaffandet av religionsfrihet är ett alternativ. 
  • ClumsySmurf
    Tom Araya skrev 2025-07-29 08:52:49 följande:
    Bryr du dig om vad andra säger överhuvudtaget?
    den personen brukar inte göra mer än att ordrapa något otrevligt
  • ClumsySmurf
    Embla twopointoh skrev 2025-08-04 15:05:50 följande:
    Skillnaden mellan Koranen och GT är att GT inte är en regelbok för kristna, såsom Koranen (och man ska inte glömma Haditherna) är för muslimer. Jag upprepar mitt inlägg #56:

Allt som står i Bibeln är inte regler för hur en kristen ska leva. GT är i mångt och mycket en historiebeskrivning, och det som kallas den mosaiska lagen, det som Moses skrev, är regler för judarna, inte för de kristna. Jesus gjorde många av de gamla reglerna onödiga, skulle man kunna säga. Z och därför kan man inte bara dra massa bibelställen ur GT som någon typ av bevis för att den kristna skriften minsann säger åt kristna att göra ditten eller datten. 
    Det vanliga fula dribblandet där man år in år ut låtsas att ett land med en kultur där de flesta är ateister och kristna inte ens följer alla de lagar och regler som står i NT (och de som gör blir väldigt hånade och kritiserade) är samma sak som en kultur där det är livsfarligt att vara ateist och religiösa är mer noga med att följa de religiösa texterna som är mer lik GT bara för att GT existerar.
    Man låtsas att vissa kulturer, de som varken har uppdaterat religionen eller haft något motsvarande till upplysningen inte är mer bokstavstroende än kristna sverige.

Eftersom de flesta i landet där det är socialt accepterat att håna all religion och religiösa förutom en av de värsta är ateister kan man ju gissa vilka som oftast får höra men whatabout, förr, bibeln, GT och SD, jag får lite ont i hjärnan av det, det blir någon slags omvänd rasism (låga förväntningarnas rasism), där man hycklar om man är konsekvent och det blir rasistiskt och fobiskt med lika behandling och det kommer oftast från den mest feministiska delen av det politiska spektrumet.
  • ClumsySmurf
    KillBill skrev 2025-08-04 18:40:25 följande:

Både bibeltexter och koranverser kan vantolkas, och att det är tolkningen inte själva texten som ofta blir avgörande. Det gäller inte bara islam, utan även kristendomen. Forskning visar att religiösa skrifter från olika traditioner innehåller både fredliga och våldsamma passager, men att de allra flesta troende idag tolkar dem genom ett modernt och fredligt filter. Problemet ligger hos extremisterna och deras politiska agendor, inte i själva religionerna.

I ett land med en kultur där man ska hjärntvättas redan som liten med att man hamnar i helvetet om man inte följer religionen är det inte något religionen som är problemet, det är något annat, kanske extremister som inte vantolkat heliga texter med ett modernt och fredligt filter.
  • ClumsySmurf
    KillBill skrev 2025-08-04 21:46:55 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-08-04 19:17:49 följande:
    I ett land med en kultur där man ska hjärntvättas redan som liten med att man hamnar i helvetet om man inte följer religionen är det inte något religionen som är problemet, det är något annat, kanske extremister som inte vantolkat heliga texter med ett modernt och fredligt filter.

Vi behöver inte ens gå hundra år tillbaka för att förstå att det du beskriver var verklighet i många kristna länder. Än i dag finns församlingar som hävdar att homosexuella är dömda till helvetet Den svenske pastorn Åke Green kallade dem till och med för en "cancersvulst på samhällskroppen" så sent som i början av 2000-talet.

Just nu överväger den amerikanska regeringen att uppmana offentliganställda att rapportera kollegor för "okristligt" beteende. USA är ett tydligt exempel på ett land som backar in i framtiden och i stället rör sig mot en allt mer religiöst extremistisk hållning.

Det är helt riskfritt att förklara att såna som Åke Green kan köra upp bibeln långt upp i röven men skulle man säga samma sak om muslimer med liknande åsikt grinar du fob, du är själv en av de som backar sej in i framtiden.
Svar på tråden Förbjuda religion?