Inlägg från: Anonym (Svårt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Svårt)

Lågbegåvade människor och barn...

Anonym (Pragmatisk) skrev 2025-07-23 08:54:15 följande:
    Lågbegåvade människor och barn...

Jag läste reportageserien i Aftonbladet om dom två tjejerna i 13-15-årsåldern som mördade en annan tjej som var 14 år. Det var så klart lite snyftreportage över det hela men nåt som ändå framkommer är att alla tjejerna har "dåliga" föräldrar och har haft kontakt med polis/soc från mycket tidig ålder och varit omhändertagna. Ingen av dessa föräldrar skulle satt barn till världen. Dom är lågbegåvade och saknar konsekvenstänk. Barnen har farit mycket illa och skapar sedan själva problem och kräver mycket stöd från samhället.

Exemplet ovan som slutar i mord är så klart ett fruktansvärt extremfall MEN det finns väldigt många lågbegåvade som skaffar barn (gärna fler än ett också) som far illa på diverse sätt (maskrosbarn) och som kräver en massa stöttning utifrån.

Har du själv kommit i kontakt med såna människor och vad tycker du man ska göra för att bryta den onda spiralen? Det må låta kontroversiellt, men jag tycker inte såna människor ska vara föräldrar alls och deras gener ska helst inte gå vidare. Sen vet jag inte hur detta skulle gå till med tanke på hur mesigt Sverige är.

Det finns många, inom alla samhälls klasser, som inte borde skaffa barn. Men att jobba med utanförskap och skapa ett inkluderande samhälle är nog den bästa vägen att färre hamnar i såna här liv. 

De här flickorna fick det ju inte ett dugg bättre av att vara i samhällets vård. Så frågan är vad de for mest illa av, sin uppväxtfamilj eller alla omhändertaganden. 

Och hur får man människorna att inte skaffa barn? Tvångssterilisering?

• Anonym (Svårt)
    Anonym (Pragmatisk) skrev 2025-07-23 16:35:14 följande:
    Man får se på fler variabler än så. Och jag tror att såna går att finna om man studerar omhändertagna barn och deras föräldrar seriöst.

Om jag inte visat mig lämplig eller kunnig nog för att ta körkort så får jag inte köra bil, men att ansvara för ett helt försvarslöst barn får vilken byidiot som helst bara för att dom kan reproducera sig.

Problemen för flickorna du pratar om är inte bara föräldrarnas begåvning utan även förekomst av missbruk, utanförskap och psykiska mående/ohälsa. 

Det är väldigt problematiskt för ett barns uppväxt, men de problemen är inte begränsade till dem med låg begåvning. Mina föräldrar till exempel är mycket begåvade och högutbildade. God ekonomi och social status. Men bakom kulisserna svår psykisk problematik och även missbruk. Som varit del i en traumatisk uppväxt för min egen del. Men där ingen ens skulle anmält till socialtjänsten än mindre gjort något omhändertagande om anmälan gjorts. De utreddes ju till och med av socialtjänsten och godkändes som adoptivföräldrar.

Hur tänker du att samhället hittar dem och skyddar deras barn?

Svar på tråden Lågbegåvade människor och barn...