Inlägg från: Anonym (X) |Visa alla inlägg
  • Anonym (X)

Lågbegåvade människor och barn...

Anonym (Pragmatisk) skrev 2025-07-23 11:11:55 följande:
    Jag tycker din inställning känns aningens naiv för den går ut på att någon annan ska fixa allt när det ändå inte löser problemet. Ja, många fosterhem är inte bra. Det finns ekonomiska incitament som gör att vissa mindre lämpade individer dras till sånt, men med tanke på behovet är det svårt att gallra hårt.

Och återigen så löser det inte grundproblemet dvs att svaga olämpliga gener som leder till dåliga beslut förs vidare genom generationer och orsakar skada. Och att hävda att lågintelligenta inte bör ha barn är inte detsamma som att säga att endast högintelligenta bör ha barn.

Berätta mer. Du måste ju ha tänkt på detta ganska mycket. Hur ska det gå till rent praktiskt, hur bedömer man vilka som ska steriliseras i unga år? Är det bara flickor eller även pojkar? Var ska gränsen gå? Har du ens statistik på att alla lågintelligenta är dåliga föräldrar?
  • Anonym (X)
    Anonym (Pragmatisk) skrev 2025-07-23 11:43:51 följande:
    Även Sverige har ägnat sig åt tvångssterilisering och en del mindre rumsrena experiment som bl a ledde fram till lördagsgodisreformen.

Så eftersom dagens taktik uppenbarligen inte funkar, vad har du för lösning på problemet som faktiskt har en chans att fungera och inte bara låter godhjärtad men helt verkningslös?
    Tycker du detta låter bra:

De som steriliserades under 1934 och 1941 års steriliseringslagar var psykiskt sjuka, utvecklingsstörda[5] och, under 1941 års lag, även personer med fysisk funktionsnedsättning ("svårartad sjukdom eller svårt lyte") och så kallade asociala.[6] I praktiken steriliserades framför allt kvinnor, många unga och från socialt utsatta grupper, exempelvis för att en läkare bedömde dem som "promiskuösa" eller som "tattare".[7] Operationer utfördes med olika former av administrativt tvång, bristande samtycke eller övertalningar.[7] Syftet med steriliseringspolitiken var bland annat att intellektuellt funktionshindrade ansågs vara olämpliga som föräldrar, folkhälsoskäl och kontroll av asociala. Denna praxis nådde sin kulmen vid mitten av 1940-talet. I början av 1950-talet började hanteringen ifrågasättas och från början av 1950-talet och framåt användes lagen framför allt i den enskildes intresse[förtydliga], på sociala eller medicinska grunder, om än ofta efter varierande grader av påtryckning från läkare och socialarbetare. Lagen upphörde 1976.
  • Anonym (X)
    Anonym (Pragmatisk) skrev 2025-07-23 16:01:53 följande:

Låt oss då dra det till sin spets på den vanligtvis manliga sidan... Borde pedofiler få skaffa barn? Eller ska erkända våldtäktsmän få ha sin sexdrift intakt som skadar människor gång på gång för det är en kränkning av deras integritet?

Jag står på brottsoffrens sida så jag tror absolut att någon form av tvångssterilisering kan vara bra i vissa fall. Behöver inte vara lika brutalt som förr. Vetenskapen har troligtvis gått framåt även på det området. Fast för just pedofiler och våldtäktsmän är det ok om det är brutalt.

Vad gäller vem som ska avgöra vem som ska steriliseras  om vi inte menar brottslingar, kan så klart vara knepigt, men jag tror att om man forskade seriöst på alla dom barn som får någon form av extra stöd från samhället så skulle mönster dyka upp som skulle kunna utgöra kriterier för vilka människor som är olämpliga som föräldrar. Var inte direkt någon överraskning att min väninna var olämplig som förälder och låtit barnen genomlida mycket under uppväxten. Jag hade blivit mer förvånad om barnen och hon inte haft kontakt med soc.

Så du tycker man ska intelligenstesta barn?
  • Anonym (X)
    Anonym (Pragmatisk) skrev 2025-07-23 16:35:14 följande:
    Man får se på fler variabler än så. Och jag tror att såna går att finna om man studerar omhändertagna barn och deras föräldrar seriöst.

Om jag inte visat mig lämplig eller kunnig nog för att ta körkort så får jag inte köra bil, men att ansvara för ett helt försvarslöst barn får vilken byidiot som helst bara för att dom kan reproducera sig.
    Du jämför barn med körkort?

Ja, ja, du får fortsätta drömma. Glädja dig åt av DS är väldigt ovanligt idag. Din dröm blir inte verklighet. 
Svar på tråden Lågbegåvade människor och barn...