Inlägg från: Anonym (Pragmatisk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pragmatisk)

Lågbegåvade människor och barn...

Jag läste reportageserien i Aftonbladet om dom två tjejerna i 13-15-årsåldern som mördade en annan tjej som var 14 år. Det var så klart lite snyftreportage över det hela men nåt som ändå framkommer är att alla tjejerna har "dåliga" föräldrar och har haft kontakt med polis/soc från mycket tidig ålder och varit omhändertagna. Ingen av dessa föräldrar skulle satt barn till världen. Dom är lågbegåvade och saknar konsekvenstänk. Barnen har farit mycket illa och skapar sedan själva problem och kräver mycket stöd från samhället.

Exemplet ovan som slutar i mord är så klart ett fruktansvärt extremfall MEN det finns väldigt många lågbegåvade som skaffar barn (gärna fler än ett också) som far illa på diverse sätt (maskrosbarn) och som kräver en massa stöttning utifrån.

Har du själv kommit i kontakt med såna människor och vad tycker du man ska göra för att bryta den onda spiralen? Det må låta kontroversiellt, men jag tycker inte såna människor ska vara föräldrar alls och deras gener ska helst inte gå vidare. Sen vet jag inte hur detta skulle gå till med tanke på hur mesigt Sverige är.

• Svar på tråden Lågbegåvade människor och barn...
  • Anonym (Pragmatisk)

Alltså visst man kan skylla på soc. och samhällets stöd men det förändrar inte riktigt grundproblematiken med dåliga gener. Jag har en bekant som blev omhändertagen som spädbarn pga föräldrarnas missbruksproblem. Hon hamnade i en väl fungerande familj som adopterade henne. Trots mycket stöd hade hon svårt att klara skolan. Numera är hon nu i 50-årsåldern och har jobbat för Samhall hela livet. Hon har 2 barn med olika män och under barnens uppväxt har pojkvänner haft högre prio än barnen. Soc. har varit inblandad vid flera tillfällen. Trots flera arv i miljonklassen lyckades hon skaffa sig stora skulder. Jag har även en bekant som är specialpedagog och jobbar med äldre barn med utvecklingsstörningar. Hon säger att det är vanligt att föräldrarna också har någon form av störning så det är svårt att få dom att stötta sitt barn och dom kan också ha någon form av hjälp från samhället.

Vissa saker kan man inte springa ifrån hur mycket stöttning man än får av samhället dvs sina gener. Och det må låta hårt, men man kan tidigt se vilka individer som saknar förutsättningar för att kunna ta hand om nåt så värdefullt som ett barn. Tvångssterilisering må räknas som ett övergrepp men eftersom dessa individer inte kan se själva hur olämpliga dom är som föräldrar och inte heller kan resoneras med pga begränsad begåvning så vet jag inte om det finns så många andra alternativ.

• Anonym (Pragmatisk)
    Anonym (Be) skrev 2025-07-23 10:04:06 följande:
    En del fosterfamiljer är inte alls bra och en del HVB-hem är inte alls bra. Så har ett barn en skakig uppväxt så blir det inte bättre av det. 

Tyvärr finns det inget nationellt register, så är en fosterfamilj stoppad i en kommun så kan de söka fosterbarn i en annan kommun. HVB- hemmen har använts för att pumpa ut skattepengar till privata ägare, som ibland har varit kriminella.

Ofta kommer åtgärderna för sent, Socialförvaltningen väntar och ser tiden an. Ibland pga brist på pengar. Ibland för att man inte får skräddarsy åtgärder, har bara vissa standardiserade. Ibland pga av att man sätter de mest oerfarna socialsekreterarna på ärendena (för att ärendena är jobbiga, ingen annan vill ta dem). Kortsiktigt synsätt.

Låg begåvning ökar risken för arbetslöshet t.ex. 
    Men den höga arbetslösheten är en samhällsfråga, många är arbetslösa idag.

Nu är det inte väldigt intelligenta föräldrar barn behöver, utan de behöver kloka och välfungerade. Det är inte alltid mer intelligenta föräldrar är det. 

Så åtgärder på samhällsnivå mot arbetslöshet och dåliga boendemiljöer, en bättre fungerande socialförvaltning, ett nationellt register över fosterfamiljer där man ser om en familjs stoppats i en annan kommun, ett stopp för privata HVB-hem, bättre stöd i skolan för barn med svårigheter skulle kunna hjälpa.

För många barn och ungdomar skulle det hjälpa om fritidsaktiviteter efter skolan erbjöds just genom skolan. Så att det bara var att hänga med i sportklubbens aktiviteter (som hölls på skolan). 

Det är vanskligt att göra urval om vilka som får ha barn, har förekommit i diktaturer men hör inte hemma i en rättstat.

Däremot behöver privatekonomi finnas med som ämne i grundskolan, så att alla lär sig hur mycket barn kostar, och kanske nöjer sig med ett. 
    Jag tycker din inställning känns aningens naiv för den går ut på att någon annan ska fixa allt när det ändå inte löser problemet. Ja, många fosterhem är inte bra. Det finns ekonomiska incitament som gör att vissa mindre lämpade individer dras till sånt, men med tanke på behovet är det svårt att gallra hårt.

Och återigen så löser det inte grundproblemet dvs att svaga olämpliga gener som leder till dåliga beslut förs vidare genom generationer och orsakar skada. Och att hävda att lågintelligenta inte bör ha barn är inte detsamma som att säga att endast högintelligenta bör ha barn.

• Anonym (Pragmatisk)
    Anonym (dåliga gener) skrev 2025-07-23 11:23:56 följande:

Dåliga gener och tvångssterilisering... det luktar nazityskland om det hela för mig. Vad är nästa steg? Att tvångssterilisera romer för "bristande vandel"?

Nej, samhället behöver fortsätta utvecklas åt det humanitära hållet istället för att återgå till att vara mer repressivt och paternalistiskt som det varit tidigare.

Även Sverige har ägnat sig åt tvångssterilisering och en del mindre rumsrena experiment som bl a ledde fram till lördagsgodisreformen.

Så eftersom dagens taktik uppenbarligen inte funkar, vad har du för lösning på problemet som faktiskt har en chans att fungera och inte bara låter godhjärtad men helt verkningslös?
  • Anonym (Pragmatisk)

Låt oss då dra det till sin spets på den vanligtvis manliga sidan... Borde pedofiler få skaffa barn? Eller ska erkända våldtäktsmän få ha sin sexdrift intakt som skadar människor gång på gång för det är en kränkning av deras integritet?

Jag står på brottsoffrens sida så jag tror absolut att någon form av tvångssterilisering kan vara bra i vissa fall. Behöver inte vara lika brutalt som förr. Vetenskapen har troligtvis gått framåt även på det området. Fast för just pedofiler och våldtäktsmän är det ok om det är brutalt.

Vad gäller vem som ska avgöra vem som ska steriliseras  om vi inte menar brottslingar, kan så klart vara knepigt, men jag tror att om man forskade seriöst på alla dom barn som får någon form av extra stöd från samhället så skulle mönster dyka upp som skulle kunna utgöra kriterier för vilka människor som är olämpliga som föräldrar. Var inte direkt någon överraskning att min väninna var olämplig som förälder och låtit barnen genomlida mycket under uppväxten. Jag hade blivit mer förvånad om barnen och hon inte haft kontakt med soc.

• Anonym (Pragmatisk)
    Anonym (X) skrev 2025-07-23 16:14:35 följande:
    Så du tycker man ska intelligenstesta barn?
    Man får se på fler variabler än så. Och jag tror att såna går att finna om man studerar omhändertagna barn och deras föräldrar seriöst.

Om jag inte visat mig lämplig eller kunnig nog för att ta körkort så får jag inte köra bil, men att ansvara för ett helt försvarslöst barn får vilken byidiot som helst bara för att dom kan reproducera sig.
  • Anonym (Pragmatisk)
    Anonym (Be) skrev 2025-07-23 23:46:26 följande:
    Men om ditt intellekt har förstörts av moderns alkoholism, eller vanvård och undernäring efter födseln, så har det inget alls med dina gener att göra.

Du har skador som uppkommit genom miljöpåverkan. Om du sedan får barn, och  du visar dig vara olämplig som förälder, så blir dina barn omhändertagna. Men det är inte säkert att de barnen har några kognitiva funktionsnedsättningar alls. De har ju inte  blivit utsatta för en dålig behandling, förutsatt att socialförvaltningens bedömning kom snabbt.

Vem är vi att bestämma om vilka som får vara fertila och få barn? Det är rent auktoritärt.

I gränslandet ligger om modern är gravid och samtidigt alkiholist/missbrukare. Då borde det erbjudas ett mödrahem direkt, för barnets skull. 

Däremot kan vi undersöka och bestämma att någon faktiskt inte klarar sin föräldraroll, genom observation och intervjuer, då har vi ju beviset framför ögonen, behöver inte gissa. 
    Men om skadorna finns och man skaffar sig en respektive är det inte helt ovanligt att även respektiven har en begåvningnedsättning då "lika barn (vanligtvis) leka bäst". Är man då olämplig som förälder är det bra om man endast får en chans och inte skaffar en bunt barn. Barn hinner ofta fara tämligen illa innan samhället reagerar. Skulle barnet klara sig hyggligt genom livet trots omhändertagande så är det så klart bra och det kan växa upp och bilda egen familj. Men det behöver ju kanske inte fått en bunt hel- eller halvsyskon som också behöver omhändertas.

Omhändertagande idag funkar dåligt och föräldrars rätt till sina barn är alldeles för starkt. Många barn hamnar hos folk som ser dom som inkomstkälla och hur illa det kan gå när man hamnar inom ungdomsvård vet vi redan. Där frodas all möjlig kriminalitet.
  • Anonym (Pragmatisk)
    Anonym (msm) skrev 2025-07-25 10:07:43 följande:

Fast med era resonemang så kan man ju ifrågasätta om inte TS skulle tvångssteriliseras? TS ger uttryck för en facistisk tankebild där en övre klass i samhället ska på subjektiva grunder allvarligt skada oskyldiga människor i samhället med tvångssterilisering för att det finns en risk att dom kan bli dåliga föräldrar. Blir man en bra förälder med ett så cyniskt och empatibefriat tankesätt?

Hade jag suttit i en sådan steriliseringskomitte som TS föreslår och där beslutat om vilka som ska steriliseras och inte hade jag absolut röstat för tvångssterilisering av TS för att hindra spridningen av TS gener. 

Så man bör vara väldigt försiktig med att förespråka den här typen av lösningar då det mycket väl kan visa sig att man själv kanske inte är så begåvad och förnuftig som man kan tro, andra kan vara mer begåvade och döma ut en som förståndshandikappad med tvångssterilisering som påföljd.

Problemet är att man omöjligt kan bedöma vem som blir en dålig förälder och inte, det finns gott om exempel på människor med struliga liv, missbruk och psykisk sjukdom som klarat av föräldraskapet. 

Och sen kan man fråga sig, även om vissa barn får en tuff barndom, hade dom själva föredragit att inte existera? Dom flesta är ändå tacksamma för att vara vid liv.

TS inlägg är otroligt naiv och vittnar om att vederbörande har en grandios självbild och ett naivt tankesätt. Alla människor ska vara fria och ha rätt att bestämma över sina kroppar, detta är ett grundfundament i ett fritt demokratiskt samhälle! Det finns mängder av exempel på vilka negativa konsekvenser detta för med sig. Listan kan verkligen göras otroligt lång. Facism skulle kunna bota mängder med problem och göra många människors liv bättre. 

Men trots det vill jag och många andra vara fria och leva i ett fritt samhälle, friheten har ett högt pris men det är det värt att betala. 

Du skulle så klart inte klara uttagningskraven i något sånt sammanhang då du skyddar dåliga föräldrar och inte tänker på barnens bästa.
Svar på tråden Lågbegåvade människor och barn...