Inlägg från: EpicF |Visa alla inlägg
  • EpicF

Dessa provocerande "R.I.P" på Facebook när någon dött.

Anonym (Disrespekt) skrev 2025-07-23 09:43:34 följande:
    Dessa provocerande "R.I.P" på Facebook när någon dött.

Jag tycker det ser verkligt arrogant och känslokallt ut R.I.P, som ungefär "då var du borta, so what? Livet går vidare för mig". Jag ser det som en avsaknad av respekt för människors liv och en sorts likgiltighet inför att de dött. Som nu senast Ozzy Osbourne. Kommentarsfälten är fulla av "R.I.P"s, långt färre skriver på svenska "Vila i frid". Varför denna fåniga och arroganta trend? Sa vi så på begravningar förr? "R.I.P"?

På vilket sätt ander du att set är "avsaknad av respekt för människors liv och likgiltighet inför att de dött"?

RIP är ingen trend som kommit nu utan det betyder ursprungligen Requiescat in pace. Kommer från Salmenes bok, kap 4, vers 9 i Gamla testamente. Så det är absolut ingen trend.

Ja, man satt "Vila i fred" alt "Rest in pace" (vilket vad man har förkortat det til) på begravningar för som nu. 

• EpicF
    Anonym (Disrespekt) skrev 2025-07-23 16:26:54 följande:
    Det har inte existerat "väldigt länge", det började bli vanligare efter 2010.

Ett tecken i tiden på hur människors kärlek och omtanke har kallnat, precis på samma sätt som många trycker kram- och hjärtemojis när någon på fb berättar att hen är dödligt sjuk och inte har lång tid kvar, eller när någon mår dåligt. Men inte kontaktar man ens personen och frågar hur det är.
    Nej, det har inte blivit vanligare efter 2010. 

Vad vet du om det? 
    Att man skriver kram- och hjärtemoji på facebook till en som är dödligt sjuk är inte synonymt med att man inte tar kontakt med personen och frågar hur denne mår. Man kan göra båda delarna, och många gör också det. 
  • EpicF
    Anonym (Disrespekt) skrev 2025-07-27 14:08:11 följande:
    Är man inte åt WT-hållet så skriver man en välformulerad kommentar utan förkortningar där man uttrycker sin sorg, saknad och vördnad. Då visar man att man är en människa. Problemet är också att mobilerna gjort folk lata och passiva.
    Och ändå har förkortningen RIP funnits långt innan mobiler och internet... 
  • EpicF
    Anonym (Disrespekt) skrev 2025-07-27 14:33:10 följande:
    Jag menar förstås att folk blivit för lata för att ens orka formulera en mening, som visar på sorg, respekt, saknad och vördnad. Folk är väl "upptagna" med TikTok och spel, så de "har inte tid" att bry sig om någons bortgång. Då är "R.I.P" enkelt och behändigt, eller hur?
    Det är också en vedertagen förkortning och har inget att göra med lathet.
  • EpicF
    Anonym (Disrespekt) skrev 2025-07-27 14:31:30 följande:
    Ja, men likväl ser det ut som något "Game over" på ett dataspel. Ovärdigt när det gäller en omtyckt och uppskattad människas död.
    Det är din åsikt det. 
  • EpicF
    Anonym (Disrespekt) skrev 2025-07-27 19:57:37 följande:
    Konstigt att ingen fattar vad jag menar, utan bara tjatar om att "det är 100 år gammalt", fattar ni inte att det är känslan av nonchalans och repektlöshet jag menar?
    Det är din åsikt som hittills ingen håller med om. 
Svar på tråden Dessa provocerande "R.I.P" på Facebook när någon dött.