• Anonym (Vet)

Drar vid bråk?

Jag har varit den som drar. För att det var omöjligt att stanna kvar i situationen. Inse att ni har stora problem om en av er känner att han/hon behöver lämna varje gång det blir en konflikt. Det blir övermäktigt och om man behöver gå ifrån/fly så är det så. Jobba på att inte ha det så, ingen vill leva så. 

• Anonym (Vet)
    Anonym (Konflikter) skrev 2025-07-24 00:19:30 följande:
    Tack för svar! Vad var det du kände va omöjligt? Ja det är ett stort problem och vi har pratat om det många gånger. Den här gången gjorde jag fel jag överreagerade verkligen och kan förstå att han gick därifrån. Men hur många dagar var du iväg? För nu att bli ignorerad och det snart gått 3 dagar tar kål på mig.
    Min partner blev psykiskt sjuk och det gick ut över mig varje dag i cirka 2 år. Jag orkade inte bli påhoppad varje dag efter jobbet med ifrågasättanden på olika sätt. Så skälet till att jag drog iväg var av den anledningen. Jag var inte borta mer än en natt lite då och då. 
  • Anonym (Vet)
    Anonym (solen) skrev 2025-07-25 19:38:30 följande:
    Skummade igenom tråden för att se om det skrivits något om barn. 

Min mamma brukade sticka hemifrån och försvinna när hon och pappa bråkade  och dom händelserna är nog mina värsta barndomsminnen. Som jag bär med mig fortfarande. En gång tog hon bilnycklarna och skrek "jag lämnar er nu, för alltid", satte sig i bilen och körde iväg. Och var borta i flera dagar utan någon kontakt med pappa. Kommer aldrig glömma det. Pappa var förstörd och vi barn livrädda.
    Hon kom alltid tillbaka hem och låtsades som att inget hänt. 

Jag tror min mamma använde det som någon form av emotionell utpressning i kombination med att hon aldrig lärt sig hantera sina egna känslor eller konflikter. Och hon insåg varken då (eller nu) vilken skada hennes beteende gjorde.

TS, vet inte varför din sambo beter sig på det sättet. Men ska ni fortsätta vara ihop efter det här: skaffa inte barn. 
    Det där har jag också varit med om. Jag tycker det är så fel att göra så mot sina barn; dom har verkligen inte valt att delta i föräldrarnas bråk. Kommer fortfarande ihåg känslan. Hemsk. Jag tror till och med att det format mig som person. Att man tidigt inser att andras problem har företräde i varje läge och att man får anpassa sig, hålla låg profil som nån slags överlevnadsinstinkt. 
Svar på tråden Drar vid bråk?