• Anonym (Konflikter)

Drar vid bråk?

Är det någon som känner igen sig? Min sambo drar vid konflikter. Idag är det dag två och det sista han skrev var igår och att jag inte behöver skriva mer. Varje gång blir det som vi gör slut och varje gång vet jag inte om ?denna gång? är påriktigt.
    hur hanterar ni det isåfall? För hela mitt liv raserar varje gång. 

• Svar på tråden Drar vid bråk?
  • Tow2Mater

Vad gör du vid dessa konfliker då? smattrar iväg 50 sms till honom?

Låt bli och skriv och så pratar ni när ni båda lugnat ner er.

• Anonym (Konflikter)
    Tow2Mater skrev 2025-07-23 23:21:25 följande:

Vad gör du vid dessa konfliker då? smattrar iväg 50 sms till honom?

Låt bli och skriv och så pratar ni när ni båda lugnat ner er.

Han skrev en timme efter han gått. Men det var en kommentar om situationen. Jag svarade dagen efter (igår) och då svarade han några timmar senare och avslutade med att jag inte behöver skriva mer. Det svarade jag på idag vilket jag inte fått svar på. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Konflikter) skrev 2025-07-23 23:33:25 följande:
    Han skrev en timme efter han gått. Men det var en kommentar om situationen. Jag svarade dagen efter (igår) och då svarade han några timmar senare och avslutade med att jag inte behöver skriva mer. Det svarade jag på idag vilket jag inte fått svar på. 
    Provade du ringa?
  • Anonym (Konflikter)
    Tow2Mater skrev 2025-07-23 23:45:42 följande:
    Provade du ringa?
    Nej, men det är för jag vet att det är lönlöst. Alltså att han inte skulle svara, baserat på hur det varit tidigare. 
  • Anonym (Vet)

Jag har varit den som drar. För att det var omöjligt att stanna kvar i situationen. Inse att ni har stora problem om en av er känner att han/hon behöver lämna varje gång det blir en konflikt. Det blir övermäktigt och om man behöver gå ifrån/fly så är det så. Jobba på att inte ha det så, ingen vill leva så. 

• Anonym (Konflikter)
    Anonym (Vet) skrev 2025-07-24 00:00:54 följande:

Jag har varit den som drar. För att det var omöjligt att stanna kvar i situationen. Inse att ni har stora problem om en av er känner att han/hon behöver lämna varje gång det blir en konflikt. Det blir övermäktigt och om man behöver gå ifrån/fly så är det så. Jobba på att inte ha det så, ingen vill leva så. 

Tack för svar! Vad var det du kände va omöjligt? Ja det är ett stort problem och vi har pratat om det många gånger. Den här gången gjorde jag fel jag överreagerade verkligen och kan förstå att han gick därifrån. Men hur många dagar var du iväg? För nu att bli ignorerad och det snart gått 3 dagar tar kål på mig.
  • Anonym (Dito)

Jag förstår precis, för har nyss haft exakt samma problem. Men inte så att han försvann i dagar. Det tycker jag inte alls låter bra.
    Att lämna för att tex lugna ner sig om man blir skitförbannad eller något kan jag förstå, för det är ju klokt att gå innan något man inte kan göra ogjort hände. Men då tänker jag en halvtimme, timme eller så  
    Men att inte höra av sig på dagar tycker jag är oacceptabelt av en partner faktiskt  

Jag valde att ta upp det och prata om det med min kille, och ja, ganska snart efter det så valde vi att gå skilda vägar, just för att han hela tiden gjorde så.
    Jag sa till honom att om han fortfarande, efter 2 år, är beredd att dra så fort vi hamnar i ett bråk så får det faktiskt vara bra. 

Jag berättade att det ju blir så att jag inte känner mig trygg i relationen, och blev att jag började undvika att prata om eller berätta om saker jag visste att han skulle reagera på, och t.o.m. att om vi var i ett samtal så började jag undvika att säga vad jag faktiskt tyckte i vissa lägen just för jag visste att han skulle reagera då, och det är ju inte okej att leva så. Och då var vi ändå bara särbos, men nej, inte hållbart. 

Som du själv säger så raseras ju livet varje gång det händer. Och om du pratat med honom och det fortsätter såhär så måste ni ju göra något. Antingen så får du välja det som är bäst för dig och ditt mående, eller så ger du honom en chans genom att gå på parterapi så ni tillsammans kan få hjälp att lära er processa saker och lära er ?hur man ska bråka?. Men det beror på om han är villig till det oxå ju. 

Men glöm inte att DU måste prioritera DIG och DITT mående framför allt annat. Det är okej att ställa krav och säga att detta är oacceptabelt för mig, och jag kommer inte tolerera det. Om det händer igen kommer det bli följande... 

Lycka till  🌸

• Anonym (Vet)
    Anonym (Konflikter) skrev 2025-07-24 00:19:30 följande:
    Tack för svar! Vad var det du kände va omöjligt? Ja det är ett stort problem och vi har pratat om det många gånger. Den här gången gjorde jag fel jag överreagerade verkligen och kan förstå att han gick därifrån. Men hur många dagar var du iväg? För nu att bli ignorerad och det snart gått 3 dagar tar kål på mig.
    Min partner blev psykiskt sjuk och det gick ut över mig varje dag i cirka 2 år. Jag orkade inte bli påhoppad varje dag efter jobbet med ifrågasättanden på olika sätt. Så skälet till att jag drog iväg var av den anledningen. Jag var inte borta mer än en natt lite då och då. 
  • Otty

Det låter som att det handlar om konflikträdsla och att din partner har ett undvikande anknytningsmönster som gör att han inte kan hantera jobbiga känslor på sunt sätt.

Det är ett destruktiv beteende som kommer ifrån uppväxten som gör att han måste vara ensam med dessa känslor istället för att ta stöttning av sin partner. 

Känns förhållandet som en berg och dalbana också i ren allmänhet?

• Anonym (Mx)
    Anonym (Dito) skrev 2025-07-24 02:14:51 följande:

Jag förstår precis, för har nyss haft exakt samma problem. Men inte så att han försvann i dagar. Det tycker jag inte alls låter bra.
    Att lämna för att tex lugna ner sig om man blir skitförbannad eller något kan jag förstå, för det är ju klokt att gå innan något man inte kan göra ogjort hände. Men då tänker jag en halvtimme, timme eller så  
    Men att inte höra av sig på dagar tycker jag är oacceptabelt av en partner faktiskt  

Jag valde att ta upp det och prata om det med min kille, och ja, ganska snart efter det så valde vi att gå skilda vägar, just för att han hela tiden gjorde så.
    Jag sa till honom att om han fortfarande, efter 2 år, är beredd att dra så fort vi hamnar i ett bråk så får det faktiskt vara bra. 

Jag berättade att det ju blir så att jag inte känner mig trygg i relationen, och blev att jag började undvika att prata om eller berätta om saker jag visste att han skulle reagera på, och t.o.m. att om vi var i ett samtal så började jag undvika att säga vad jag faktiskt tyckte i vissa lägen just för jag visste att han skulle reagera då, och det är ju inte okej att leva så. Och då var vi ändå bara särbos, men nej, inte hållbart. 

Som du själv säger så raseras ju livet varje gång det händer. Och om du pratat med honom och det fortsätter såhär så måste ni ju göra något. Antingen så får du välja det som är bäst för dig och ditt mående, eller så ger du honom en chans genom att gå på parterapi så ni tillsammans kan få hjälp att lära er processa saker och lära er ?hur man ska bråka?. Men det beror på om han är villig till det oxå ju. 

Men glöm inte att DU måste prioritera DIG och DITT mående framför allt annat. Det är okej att ställa krav och säga att detta är oacceptabelt för mig, och jag kommer inte tolerera det. Om det händer igen kommer det bli följande... 

Lycka till  🌸

Detta är ett recept på ett destruktivt relationsmönster som bara fungerar temporärt. Jag slår vad om att du betar av relation efter relation, alternativt träffar största simpen i världshistorien. Din oförmåga att kompromissa och mötas är 0.

Du ska känna dig trygg? Du tycker att det är oacceptabelt? Du ska prioritera dig och ditt framför allt annat? Du ska ställa krav? Om det händer igen kommer det bli följande..

Är det inte bättre att sätta sig ner och prata om bådas behov och förutsättningar? Båda kommer behöva jämka lite.

Svar på tråden Drar vid bråk?