Inlägg från: Anonym (Dito) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dito)

Drar vid bråk?

Jag förstår precis, för har nyss haft exakt samma problem. Men inte så att han försvann i dagar. Det tycker jag inte alls låter bra.
    Att lämna för att tex lugna ner sig om man blir skitförbannad eller något kan jag förstå, för det är ju klokt att gå innan något man inte kan göra ogjort hände. Men då tänker jag en halvtimme, timme eller så  
    Men att inte höra av sig på dagar tycker jag är oacceptabelt av en partner faktiskt  

Jag valde att ta upp det och prata om det med min kille, och ja, ganska snart efter det så valde vi att gå skilda vägar, just för att han hela tiden gjorde så.
    Jag sa till honom att om han fortfarande, efter 2 år, är beredd att dra så fort vi hamnar i ett bråk så får det faktiskt vara bra. 

Jag berättade att det ju blir så att jag inte känner mig trygg i relationen, och blev att jag började undvika att prata om eller berätta om saker jag visste att han skulle reagera på, och t.o.m. att om vi var i ett samtal så började jag undvika att säga vad jag faktiskt tyckte i vissa lägen just för jag visste att han skulle reagera då, och det är ju inte okej att leva så. Och då var vi ändå bara särbos, men nej, inte hållbart. 

Som du själv säger så raseras ju livet varje gång det händer. Och om du pratat med honom och det fortsätter såhär så måste ni ju göra något. Antingen så får du välja det som är bäst för dig och ditt mående, eller så ger du honom en chans genom att gå på parterapi så ni tillsammans kan få hjälp att lära er processa saker och lära er ?hur man ska bråka?. Men det beror på om han är villig till det oxå ju. 

Men glöm inte att DU måste prioritera DIG och DITT mående framför allt annat. Det är okej att ställa krav och säga att detta är oacceptabelt för mig, och jag kommer inte tolerera det. Om det händer igen kommer det bli följande... 

Lycka till  🌸

• Anonym (Dito)
    Anonym (Mx) skrev 2025-07-24 07:27:07 följande:

Detta är ett recept på ett destruktivt relationsmönster som bara fungerar temporärt. Jag slår vad om att du betar av relation efter relation, alternativt träffar största simpen i världshistorien. Din oförmåga att kompromissa och mötas är 0.

Du ska känna dig trygg? Du tycker att det är oacceptabelt? Du ska prioritera dig och ditt framför allt annat? Du ska ställa krav? Om det händer igen kommer det bli följande..

Är det inte bättre att sätta sig ner och prata om bådas behov och förutsättningar? Båda kommer behöva jämka lite.

Ja, den har ju juste... Snacka om att läsa och tolka in något helt annat än jag menar och bara ta för givet att du förstått precis exakt vad det är jag menar?

Givetvis så ska man kompromiss, det är ju vad en relation är, men det är ju rätt uppenbart att TS mår dåligt av det, och har pratat med sin partner om detta tidigare och ingen förändring har skett.
    Och jag skrev oxå att det kan vara en idé att gå i parrådgivning för att få hjälp med hur de ska göra för att hantera sånthär bättre  

Och ja, jag tycker det är oacceptabelt att ens partner försvinner i flera dagar med noll kontakt för att hamnat i en diskussion. 

Anledningen att jag skrev som jag gjorde är att kvinnor är experter på att ge avkall på sitt mående för att tillmötesgå en partner som ofta inte är ett dugg intresserad av att själv göra det. Man böjer sig baklägens för den man älskar och anpassar sig för att den man älskar ska vara nöjd och få det som den vill, och det är inte särkilt sunt.

Och kan inte låta bli att fråga?
    Tycker du inte att man ska prioritera att man själv mår bra? (Obs, men det inte sagt att ens partner ska må dåligt såklar!)
    Tycker du inte man ska kunna känna sig trygg i en relation med personen man bor med?
    Tycker du inte man har rätt att ställa kvar i en relation om det är saker som gör att man mår dåligt?

• Anonym (Dito)

Kom på att jag sparade mailet just för att jag inte visste hur det skulle fortsätta.

Här är några delar av det trevliga mail jag fick, och som sagt, bara en del. 
    Inte minst för att hjälpa män förstå vad vi kvinnor faktiskt får utstå när vi är ute i dejtingsvängen. ?
    (Och ja, kroniskt sjuk men svåra smärtor som plötsligt vändes emot mig)
    Obs, detta är massor av år sen, så tycker inte heller det är att hänga ut idioten som skrev detta

Enjoy 🤪
    ?Du, lyssna här nu jävligt noga.

Vem fan tror du att du är?? Du är ingenting, absolut ingenting. Bara för att du har fått ett hål mer mellan benen så tro fan inte att du ska kunna köra över folk för det, för det kan du verkligen inte, du har redan blivet straffad av gud, fattar du inte det?? Det är GUD som gett dig det liv du har, att du har värk och smärtor hela tiden är ett tecken på ditt mycket elaka beteende.  

Men nog om det, INGEN "normal" människor vill ha en som dig, du bara tjatar och gnatar om DIG DIG DIG DIG hela tiden. Du borde skämmas, du har fått mig så arg, ledsen och irriterad, att jag inte minns när så var senast, men grattis, du lyckades, du är väl glad nu, så kan du ju alltid skylla ifrån dig att jag var så dum emot lilla plutte nutte dig, och så fiskar du upp en annan, hoppfull människa, som du säkert kör i botten också.

Du ska passa dig jävligt noga när du är nere på stan, för får jag jag syn på dig vet jag inte vad jag gör, och jag vet hur du ser ut din jävel. 

Du behöver inte svara på detta, du har redan förödmjukat mig tillräckligt, du borde skämmas, men skam i kroppen saknar du väl per automatik med hål mellan benen och då ger det dig rätt att vara en idiot? NOT skulle inte tro det.

Far och flygg ditt lilla mygg?

• Anonym (Dito)
    Anonym (Mx) skrev 2025-07-24 11:23:50 följande:

Så dina fördomar att alla kvinnor är experter på att ge avkall på sitt mående är utgångspunkten för dina råd?

Enligt mitt tycke ska man lägga energi på att båda mår bra i en relation.

Amen snälla, nu får du väl ge dig? Tror faktiskt inte du är så dum att du själv tror att det är det jag menar. Du väljer ju att tolka på ett sätt för att argumentera istället för att faktiskt höra vad jag säger. 

Nä självklar gäller det inte alla, för alla människor är inte lika, precis som alla kvinnor inte är lika, det säger ju sig själv. 

De råd jag gav här är givetvis riktade till TS baserade på min tolkning av vad TS beskriver om sin situation, det säger väl sig självt. Det finns naturligtvis aldrig några universella råd. 

Och du svarar inte på mina frågor heller.

Självklart är målet att båda ska må bra, men om du inte är helt blind hör du ju att TS inte mår bra som det är nu och då kan man välja att antingen ignorera det och låtsas som det regna, eller också gör man något åt det. Och om nu inte TS respektive är villig att jobba på detta så finns det kanske inte så många alternativ kvar. 

Men du som är så himla mycket mer upplyst och klokare än mig, vad är ditt råd till TS?

• Anonym (Dito)

Har han fortfarande inte kommit hem?

• Anonym (Dito)

Tycker det är så himla dålig. Som sagt, att ta sig från en situation en stund för att undvika att det eskalerar tycker jag är sunt, men flera dagar är inte okej?

Mitt ex hade oxå en tendens att säga grejer som att han var villig att lämn. Och sa ofta till honom då faktiskt att om du känner så, så kanske du ska göra det. Och då sa ha typ okej, men då gör jag det? Sen gick han ut i mitt kök och satt och surade tills han kom in och bad om ursäkt, för när det var sånt var oftast när han sneade på något.
    Eller när han tyckte att nä men om jag nu tyckte si eller så, så kanske vi inte ska vara tillsammans.
    (I nerkortad variant då)

Men bara det tyckte jag var jobbigt. För när något sånt kommer så krossas ju ens hjärta. Även om det sen blir bra igen, så i den stunden tar det ju slut. Om än bara tillfällig. Men inte mindre jobbigt för hjärtat för det.
    Och delvis det som gjorde att det tog slut?

Och kan inte låta bli att undra om det är ett sätt att undvika det vi faktiskt bråkade om. 
    För genom att han lämnar dig i dagar men all den oro och osäkerhet osv gör ju att man skapar ett annat problem. 
    Kanske inte alls är så, men fundera på vad det var som gjorde att han stack, och om du tror att det kan ligga något i det.

Tycker du förtjänar så mycket bättre än detta. Det gör alla. Tycker det är väldigt ojuste beteende. 

• Anonym (Dito)
    Anonym (Konflikter) skrev 2025-07-25 21:28:13 följande:

Även om jag fungerar helt annorlunda och vill lösa saker där och då, kan jag också förstå det att man behöver en stund. Men att åka iväg och ignorera mig är fruktansvärt, på dett sätt som  nu har jag inte varit med om, så vet inte hur jag ska tänka eller tro. 

Problemet är ju att han säger inget, man måste ju kommunicera om relationen ska vara över. Ja det förstår jag verkligen, man kan inte ?göra slut? vid konflikter eller använda det som ett vapen. 

Ja detta skapar verkligen skada, men jag vet inte ens om det kommer bli vi igen. Jag säger inte att jag bara ska acceptera efter allt detta, men jag behöver ju veta vad sim har hänt osv för att ens kunna ta det beslutet. Nu vet jag ju absolut ingenting och det krossar mig. Tack för svar verkligen!

Tänk bara på att oavsett svar från honom så måste du välja vad som är bäst för dig. 
Svar på tråden Drar vid bråk?