• Anonym (Jag)

Min kille tar knäcken

Men lämna den där idiotfamiljen!

De har helt uppenbart alkoholproblem och sånt blir ohållbart i längden, särskilt om det kommer in barn i bilden.

Jag har själv varit med en kille med liknande problem och lämnade till slut. Men jag ångrar varje sekund som jag stannade efter att hans dåliga sidor började visa sig. Det är tid jag aldrig får igen. 

Och gå inte på några finter om att han ska bättra sig. Det säger de alltid. Mitt ex låtsades till exempel att han hade tagit kontakt med vården. Antagligen hoppades han att mina krav på förändring liksom skulle rinna ut i sanden och jag skulle bli kvar hos honom bara han köpte sig lite tid. 

För att lösa sådana problem i en relation krävs en omåttligt stor motivation från din killes sida. Han skulle behöva sluta dricka helt, inte bara "ta en vit månad", bryta med sin familj (alternativt enbart umgås med dem när de är nyktra) och troligen gå i terapi. Få har det drivet att ändras. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Han blir avsågad) skrev 2025-07-24 09:08:26 följande:

Jag fattar inte riktigt vad som är det största problemet här- är det att han inte köper sprit till dig också när han köper eller att han dricker för mycket själv?

Jag är en vuxen kvinna och beställer mina egna drinkar nämligen, så där tycker jag mest att du är barnslig.

Men den andra sidan, att han hånflinar och säger fula saker på fyllan, där hade jag gjort slut. Jag låter mig inte behandlas så. En gång = skarp varning, andra gången = slut.

Men är inte det normalt omtänksamma att man frågar om den andre vill ha något när man beställer?

Det handlar inte om att mannen ska beställa utan att man beställer åt varandra. Jag brukar säga till min kille "jag går till baren, ska du ha något?" Han gör samma sak.

Beroende på situation så brukar jag ibland även fråga vänner om de vill att jag beställer åt dem, så turas vi om att köa och hålla sittplatser. 

Det trodde jag var normalt hyfs. 

Nu tycker jag också att hans hånflinande och fula ord (psykisk misshandel kallar jag det för) är värre. Men jag menar att det här hänger ihop. Han "tränger sig fram" och hånflinar åt ts när han lyckats beställa en drink åt sig själv. Det är något mer än att bara glömma att fråga om någon annan vill ha något.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Han blir avsågad) skrev 2025-07-26 09:38:56 följande:
    Min man kan knappt bestämma vad han själv ska ha i en bar förrän han ser tavlan och ska han beställa åt mig blir det ofta fel. Jag som lite mer elegant kvinna har aldrig haft problem att ta mig fram till en bar, folk flyttar sig.

Vi går aldrig på krogen bara vi utan att ha ett gäng kompisar så någon sitter alltid ner och passar grejerna.

Hämtar drickor och passar platser åt varann gör vi på vanliga luncher där det inte finns 200 saker att välja mellan.
    Men som lite mer elegant kvinna kanske du ändå har hört talas om konceptet jag beskriver, även om det inte passar just dina och din mans vanor?
Svar på tråden Min kille tar knäcken