• Anonym (Annananna)

Vad tycker ni om namnet Pixie?

Hej!

Vi väntar nu vårt andra barn, en dotter. Har en son sedan tidigare. Jag har fastnat för namnet Pixie men känner att jag behöver lite inputs från omvärlden. Vad tycker ni om Pixie? 

Kom gärna med fler namnförslag om ni kommer på något! 

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Pixie?
  • Anonym (Mia)
    Louice12 skrev 2025-07-24 22:14:53 följande:

På engelska betyder det tomtenisse. Kanske inte det bästa namnet på en flicka? 

Nja, inte riktigt tomtenisse. Men en liten sagofigur med spetsig mössa, absolut.
  • Anonym (Wilhelmnina)

Enligt ratsit.se finns det 98 st 16 år och äldre som har namnet i Sverige,  dock har inte alla det som tilltalsnamn. 

Personligen hade jag nog inte valt det,  men det beror ju på att mina namnprefrerenser drar åt mer Sigrid, Signe, Freja osv. Eller om det varit lite mer hippt Wilhelmina, Charlotta, Beatrice osv typ långa tunga namn. Pappan vägrade 😉

Men passar det till syskonet och NI gillar det så KÖR! Det är ni som bestämmer och ert barn som ska ha det.  Vårt barn fick ett namn som inte är ovanligt men som mitt syskon tyckte var mossigt, skumt och konstigt. När syskonet själv väntade barn 7 år senare så visade sig att de valde namn i samma kategori. 😄

Så. Gillar ni det - använd det! Alla andra vänjer sig. 

• Anonym (Annananna)

Tack för svar! Gemensamma nämnaren verkar vara att det inte är någon hit. Får klura vidare Glad

• trollhona
    Anonym (Annananna) skrev 2025-07-24 20:15:23 följande:
    Vad tycker ni om namnet Pixie?

Hej!

Vi väntar nu vårt andra barn, en dotter. Har en son sedan tidigare. Jag har fastnat för namnet Pixie men känner att jag behöver lite inputs från omvärlden. Vad tycker ni om Pixie? 

Kom gärna med fler namnförslag om ni kommer på något! 

Jag tror att de flesta kommer uppfatta det som någon typ av smeknamn eftersom det inte är ett etablerat namn i Sverige. En pixie är ju en fe eller oknytt på engelska.

Gillar ni ovanliga namn så kanske
    Lexinore eller Leonore kan vara alternativ.

Vad heter storebror, ibland lättare att komma med förslag utifrån syskonnamn.
  • Anonym (haha)
    trollhona skrev 2025-07-25 00:03:49 följande:
    Jag tror att de flesta kommer uppfatta det som någon typ av smeknamn eftersom det inte är ett etablerat namn i Sverige. En pixie är ju en fe eller oknytt på engelska.

Gillar ni ovanliga namn så kanske
    Lexinore eller Leonore kan vara alternativ.

Vad heter storebror, ibland lättare att komma med förslag utifrån syskonnamn.
    Lexinore.. låter som att vägen går spikrakt till OnlyFans när hon fyller 18.
  • Anonym (V)

Pixie fungerar bra på en bebis. Kanske i låg och mellanstadiet också. Men sen? 

Tror knappast er dotter vill utmärka sej i tonåren med det namnet. Ska man vara annorlunda ska man vara det för att man själv valt det. Inte för att man fått ett namn.  Jag hade som ogift ett soldatnamn (släktnamn) som efternamn. Det var ett ord/namn som syftade på snygg, vacker, bäst i världen -typ ( vill inte skriva ut det då det är bara några  få som heter det) Jag har skämts, och blivit skrattad åt för det namnet. Så fort det skulle vara upprop så utmärkte jag mej. Pixie är tyvärr ett namn som folk kommer reagera på. 

Ge gärna er dotter Pixie i andranamn.  Vill hon kan hon byta till det senare. 

• Xenia

Nej, nej, nej. Pixie passar bättre för ett husdjur. Eller man kan använda det som ett smeknamn, oberoende vad det riktiga namnet är.

Gillar du "ixie" så kan du också ge henne namnet Beatrix med smeknamnet Trixie.

För romantiska komedier finns det ett uttryck för en standardkaraktär

Manic Pixie Dream Girl 

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Pixie?