• Anonym (Annananna)

Vad tycker ni om namnet Pixie?

Hej!

Vi väntar nu vårt andra barn, en dotter. Har en son sedan tidigare. Jag har fastnat för namnet Pixie men känner att jag behöver lite inputs från omvärlden. Vad tycker ni om Pixie? 

Kom gärna med fler namnförslag om ni kommer på något! 

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Pixie?
  • Anonym (Mia)
    Blue Waffle skrev 2025-07-25 03:14:43 följande:
    Pix är en förkortning på pictures dvs bilder
    och Pi är ett tal.

Gräsliga förslag.
    Alltså, jag håller med, det är inte vackra namn. Pix är dock latin, och även om man inte vet vad det betyder (vilket man väl får hoppas att folk inte vet; det betyder tjära) så är det tydligt latinklingande. Om man måste välja ett hittepånamn så ger Pi och Pix ett mer bildat intryck än Pixie. 
  • Maggena
    Blue Waffle skrev 2025-07-25 03:13:18 följande:
    Onlyfans är ju förbjudet nu så märklig komentar, men det är väl allt incels har att fokusera på.

Skulle hellre heta Lexinore än Pixie alla dagar i veckan.
    Förlåt för att jag byter ämne. Men du har nog missuppfattat saker lite. Onlyfans är inte alls förbjudet. Bara förbjudet att sälja sexuella tjänster där. Lite skillnad.
  • Anonym (P)

Varför inte Pia i stället? 

• Anonym (haha)
    Onlyfans är ju förbjudet nu så märklig komentar, men det är väl allt incels har att fokusera på.

Varför denna attack på mig som person för att jag tycker det är ett namn som för tankarna till en porrskådis?
  • Anonym (M)

Och? Du tror inte det existerar för att det är förbjudet? Vilken drömvärld du måste leva i. 

Då kan man inte heller säga att namn som Ronny, Conny osv ofta leder till kriminalitet. För det är ju förbjudet. Alltså finns det inte. 

Spännande logik du har. 

• Anonym (Tiara)

Jag såg på prinsessan Ines dop och en av gudföräldrarana hette Tiara, det kanske du kan döpa din d till?

• Alessia
    Anonym (Annananna) skrev 2025-07-24 20:15:23 följande:

Hej!

Vi väntar nu vårt andra barn, en dotter. Har en son sedan tidigare. Jag har fastnat för namnet Pixie men känner att jag behöver lite inputs från omvärlden. Vad tycker ni om Pixie? 

Hundnamn. Relativt vanligt på små raser som pomeranian, lhasa apso och bichon.
    Ge ditt barn ett ordentligt namn som det kan bli vuxen med utan ett löjets skimmer.
  • Xenia
    trollhona skrev 2025-07-25 00:03:49 följande:
    Jag tror att de flesta kommer uppfatta det som någon typ av smeknamn eftersom det inte är ett etablerat namn i Sverige. En pixie är ju en fe eller oknytt på engelska.

Gillar ni ovanliga namn så kanske
    Lexinore eller Leonore kan vara alternativ.

Vad heter storebror, ibland lättare att komma med förslag utifrån syskonnamn.
    Leonore är fint men Lexinore låter påhittat. Hellre Alexandra med smeknamnet Lexi.

Håller med om att det är lättare att ge förslag om man vet storebrors namn. Men TS kanske inte vill outa det. Men vad är det för slags namn, svenskt eller utländskt/internationellt, traditionellt eller modernt/trendigt, ovanligt eller vanligt?
  • Anonym (Nja...)
    Anonym (Annananna) skrev 2025-07-24 20:15:23 följande:

Hej!

Nej. "Pussie" är bättre eller varför inte "Billie"?
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Pixie?