Mina svärföräldrar engagerar sig inte i vår dotter
Alltså, vill man ha hjälp så får man ju faktiskt be om den, "skulle ni kunna passa lillan ett par timmar på söndag? Vi skulle gärna vilja ha en lunch lite själva och ladda energi" typ, jag har 3 barn, min syster 2 och min andra syster 1, min mamma frågade när första barnbarnet kom när hon fick vara barnvakt, de andra barnen har hon självklart passat och hjälpt till med men vi har fått fråga, erbjudandet har inte kommit självmant.
Som någon annan skrev, bjud på fika om det är för mycket att laga middag, sätt nivån där ni klarar, och om svärisarna inte vill hjälpa till så kan en anledning vara att de känner sig i vägen, mem där kan man ju också be om hjälp, "skulle du kunna skära gurkan" tex, alternativt så säger ni att ni ska gå och fixa middagen om de kan passa lillan en stund, samma med disken efter, du och din man tar den medan de myser med bebis, då kanske de känner sig mer bekväma framöver, hur var er relation med svärföräldrarna innan bebis kom?
De låter som att ni är där i flera dagar, har ni väldigt långt emellan? Om inte så får ni helt enkelt ta kortare besök, ska ni äta middag vid 18 så kom precis strax innan, då kan ni knappast behöva laga maten, sen åker ni när ni ätit upp