Mina svärföräldrar engagerar sig inte i vår dotter
Nähä de kanske inte var redo för barnbarn men det kan de väl inte lastas för eller hur...Det var väl knappast så att ni bjöd in dem i bebisplaneringen eller?
Det viktiga är väl att NI var redo för föräldraskapet eller hur?
Mitt råd är att förvänta er ingenting.
Du skriver mycket om avsaknad av avlastning.
Men det är inget ni kan kräva och bör således inte heller förvänta er.
Om de är mitt i livet så jobbar de kanske fortfarande och behöver sin återhämtning. De har ju inte fått mer energi och mindre måsten i livet bara för att ni skaffat barn?
Om ni är trötta behöver ni hitta er balans och ge varandra avlastning.
Samma med intresse.
Många har svårt att relatera och hitta naturligt umgänge med en bebis (jo en ettåring är fortfarande i princip en bebis)
Min mamma satt inte och gullade och höll mina barn när de var så små. Hon är inte bra med småbarn. Men med äldrebarn är hon betydligt bättre.
Hennes avsaknad av intresse då, har inte hindrat henne att få en bra relation senare i livet med våra barn som nu i tonåren gör massa saker med henne.
Kom överens om hur ni ska göra med mat när ni ska besöka dem och de ska besöka er. Kanske passa på att köpa hämtmat.
Begränsa dagar som ni är där/de är hos er. Säg ifrån om ni inte orkar.
Jag kan förstå att man blir besviken. Jag blev det också fast jag visste hur min mamma var....Vi hade inte heller någon avlastning
Men sen bestämde jag mig att ta henne som hon är och lät inte mina känslor/förväntningar på den perfekta "mormodern" hindra mina barn att få en relation med henne.