• Anonym (H)

Mina svärföräldrar engagerar sig inte i vår dotter

Anonym (Umi) skrev 2025-07-25 19:18:44 följande:

Ni behöver avlastning och det är helt naturligt. Vi är inte menade att leva i dessa små, isolerade kärnfamiljer utan hjälpande händer från andra och det känns särskilt när man har spädbarn. Bara för att mor- och farföräldrar inte kan eller vill fylla den rollen så försvinner ju inte behovet av avlastning.

Så se till att få den hjälpen från andra - be andra släktingar och vänner om hjälp eller betala en barnvakt. Turas om med varandra så att ni får återhämta er och sova i skift. Sänk också kraven på att underhålla gäster med middagar och service och håll det enkelt och avslappnat. Säg nej om någon ber om hjälp med något och ni faktiskt inte har den orken och energin över att hjälpa till just nu. Vill svärföräldrarna att ni lagar middag till dem när ni är hemma hos dem så föreslå att ni beställer hem några pizzor istället.

Försök att inte hålla det här mot svärföräldrarna - det finns tusen och en goda skäl till att de gör de val de gör. Detta kommer att vara mycket lättare att göra om ni ser till att få avlastning från andra håll så att ni inte är på gränsen till kollaps själva. Kanske kommer umgänget inte vara lika frekvent och relationen inte riktigt lika givande som om de hade varit mer "hands on" som farföräldrar, men det är ändå en värdefull gåva till er dotter att vårda den relation de har.

Bra skrivet, instämmer.
  • Anonym (H)
    Anonym (J) skrev 2025-07-29 14:41:38 följande:
    Då ber jag om ursäkt, på svaren så tolkade jag det som att ts situation är den som diskuteras men i allmänhet så tror jag iså fall att de flesta i tråden håller med varandra.

Jag tycker att trådar där ts inte återkommer bör stängas, alla gör sina egna tolkningar och drar sina egna slutsatser, en helt normal diskussion hamnar i sandlådan.

Det är helt ok att starta en tråd där man sen reflekterar och kanske inte vill fortsätta skriva, men då kan man skriva typ "jag har läst era svar och åsikter men väljer att lämna tråden" eller vad som, det är bara frustrerande att ställa frågor som aldrig besvaras av ts utan andra medlemmar som har gjort sin egen tolkning 
    Håller med.
Svar på tråden Mina svärföräldrar engagerar sig inte i vår dotter