Inlägg från: Anonym (m) |Visa alla inlägg
  • Anonym (m)

Hjälpa till med städ?

Det är väl fint om folk erbjuder sig att hjälpa till men det är ju inget man kan kräva, jag hade iallafall inte räknat med det. Dåligt att visa sitt missnöje över det också.

Jag kanske hade hjälpt till beror på ork, är inte helt frisk. (Dessutom är det inget som många känner till)

• Anonym (m)
    Anonym (Mio) skrev 2025-07-25 22:29:23 följande:
    Varför? Ingen annan stannade för att städa, men det är bara mig de blev arga på.
    Hur vet du det?
  • Anonym (m)
    Hellishen skrev 2025-07-26 10:30:58 följande:

Herregud! Har man fest har man väl fest, jag förväntar mig ingenting från gäster mer än att de ska ha kul. Vill någon sova över innebär det inte att de måste betala för sig i form av städning. Undrar vilka det är som är dåligt uppfostrade här.

Till frågan hör också - vad var det här för fest? Typ en vanlig middag med lite disk efter? Eller en gyttjebrottningsfestival i trädgården?

Vi hade en bröllopsfest, bjöd på mat och alkohol, sex personer sov över och jag blev inte det minsta kränkt över att de inte städade åt mig. Jag gladde mig åt att så många ville komma och fira med oss, och sen städade vi i dagarna två. Inget konstigt alls. 

Håller med helt! Ställer man till med fest så medföljer att städa upp den också.
  • Anonym (m)
    Lynx123 skrev 2025-07-26 12:10:53 följande:

Men vem erbjuder sig INTE att hjälpa till i en sådan situation? Det är väl vanligt hyfs?

Är det hyfs att snacka skit efter då?
  • Anonym (m)
    EpicF skrev 2025-07-29 13:03:35 följande:
    Eftersom jag tillskillad från ts (och kanske även dig?) förstår att det är normalt hyfs att erbjuda sig att hjälpa till att städa dagen efter en fest när man har sovit över. Oavsett om man sover i sin husbil/husvagn på uppfarten, i ett tält i trädgården, på en soffa, i ett badkar eller i en säng i huset. 
    De som inte sov kvar då hur anser du att de skulle ha gjort enligt hyfs? Städa eller ej innan de åkte hem på kvällen?
  • Anonym (m)
    EpicF skrev 2025-07-29 16:00:24 följande:
    Nu vet inte jag hur du eller ditt umgänge gör, men det normala är att städa dagen efter när festen/tillställningen är över. 

Så varför ska de som inte sov över åka tillbaka och hjälpa med att städa? Det är inte speciellt vanligt. 
    Fast du svarar ju inte hur du tycker de skulle ha betett sig för att vara hyfsade. Så hur ska de som åkte hem på kvällen bete sig enligt hyfs tycker du? Ska de komma tillbaka dagen efter och hjälpa till?
  • Anonym (m)
    EpicF skrev 2025-07-29 16:31:36 följande:
    Normala folk åker hem när en fest är slut så länge inget annat är bestämt. 

Varför skulle de komma tillbaka dagen efter? 
    Att ni gör så i ditt umgänge är helt ok, men det tillhör knappast det normala. 
    Frågan var hur de som inte sov över ska göra för att enligt dig bete sig enligt hyfs med städningen?
  • Anonym (m)
    EpicF skrev 2025-07-31 00:03:38 följande:
    De sov inte över och har inget att göra med städning efteråt,  då de inte ens är där. Var det verkligen så svårt att förstå?! 🤔
    Är det att vara där som det enligt dig hänger på om man ör hyfsad? Om de tex åker tillbaka nästa dag för att hjälpa till så är de ju där. Innan de åkte så var de där. Så svara nu på hur de ska bete sig hyfsat med städningen? Ställ samma krav på alla festdeltagare annars så är du inte rättvis mot TS.
Svar på tråden Hjälpa till med städ?