Hjälpa till med städ?
Var inbjuden på fest förra helgen. Sov där och nu har jag fått höra att de är upprörda över att jag inte erbjöd mig hjälpa till att städa innan jag drog.
Vad säger ni? Förväntar ni er att att städa efter någon annans fest?
Var inbjuden på fest förra helgen. Sov där och nu har jag fått höra att de är upprörda över att jag inte erbjöd mig hjälpa till att städa innan jag drog.
Vad säger ni? Förväntar ni er att att städa efter någon annans fest?
Får jag sovplats känns lite städning rimligt, i alla fall fråga om det behövs. Jätteupprörda? nej det är inte rimligt heller
Som sovande gäst är det rimligt att erbjuda sig viss hjälp . Det är vad jag som värd förväntar mig av en nattgäst .
Att bli upprörd av utebliven önskad städning oavsett om man är gäst eller värd känns dock överspelat.
Sällar mig till kören, stannar man över natten efter en fest man själv deltog i så kan man gott göra ett handtag nästa morgon. Samtidigt är det inte riktigt rimligt att bli väldigt upprör som värd om gesten inte gör något. Fin pik, kanske, men släpp det sen. Nej, förresten, pika inte. Säg det rätt ut istället.
Får jag sovplats känns lite städning rimligt, i alla fall fråga om det behövs. Jätteupprörda? nej det är inte rimligt heller
Du sov över och då är det rimligt att du bidrar med städning innan du går.
Dom flesta eller typ alla i min bekantskapskrets inklusive mig själv erbjuder sig att hjälpa till om man varit övernattande gäst efter en fest.
Det minsta man kan erbjuda sig enligt hyfs och uppfostran är att man bäddar efter sig själv, tar reda på sin egen skit i form av ölburkar och matrester och att tex ta värdparets sopor med sig ut.
Våra fester vi har brukar oftast sluta med att alla diskar och röjer innan man går hem eller går och lägger sig. Det brukar dessutom vara oerhört kul att ta sista slattarna medan man drar dåliga skämt i köket i gemensam disk. Mycket trevligare då att mötas i köket dagen efter och kvarvarande gäster kan chilla över frukost och bara göra nåt litet innan man skiljs åt.
Såklart att man erbjuder sig att hjälpa till i det läget.
Det är väl fint om folk erbjuder sig att hjälpa till men det är ju inget man kan kräva, jag hade iallafall inte räknat med det. Dåligt att visa sitt missnöje över det också.
Jag kanske hade hjälpt till beror på ork, är inte helt frisk. (Dessutom är det inget som många känner till)
Jag sov på deras uppfart, i husbil, och tog färjan dagen därpå. Inte för att det spelar roll enligt mig. Fanns inte i min värld att de kunde anse att jag skulle hjälpa till att städa. Var man inbjuden eller inte liksom? Skulle inte ens tänka tanken att förvänta mig det själv.
Jag sov på deras uppfart, i husbil, och tog färjan dagen därpå. Inte för att det spelar roll enligt mig. Fanns inte i min värld att de kunde anse att jag skulle hjälpa till att städa. Var man inbjuden eller inte liksom? Skulle inte ens tänka tanken att förvänta mig det själv.
Du verkar ha din åsikt klar.
Så vad är det som skaver? Varför måste du ha okända människors åsikter? Du framförde väl din åsikt till personen som berättade för dig?