• Xenia

Sambo prioriterar vvbarn

Anonym (Jobbigt) skrev 2025-07-25 21:35:48 följande:
    Sambo prioriterar vvbarn

Jag och min sambo planerar att skaffa barn men jag är osäker eftersom han alltid sätter sitt barn före oss. När det är hans barns vecka (vv barn) finns jag överhuvudtaget inte med. Barnet går först i alla lägen. På pappas vecka hämtad barnet direkt efter skolan och de umgås från kl. 13:00 till 23:00 då vi alla somnar i samma säng. Barnet bestämmer vad vi ska äta, vad vi ska göra och hur vi ska sova. Jag som sambo och styvmamma har inget att säga till om. Att barnet är 9år och sover naken med oss varje natt stör mig, jag tycker det är äckligt. Att pappan tycker att vi ska umgås exakt hela tiden och dansa efter barnets pipa (servera frukost (barnet gör ingenting), behaga barnets lust till aktivitet, köpa dyra leksaker, barnet får lägga sig vuxentid alla dagar ca 23-01 varje dag, aldrig städa eller packa för resor Och bestämma när vi vuxna ska sova samt alltid sitta i framsätet i bilen. 

jag blir så jävla ledsen för jag anser att min sambo gör honom en björntjänst. barnet växer upp med att alla ska anpassa sig eftersom hen och i verkliga livet kommer det inte att vara så. 

Sambon är även tydlig med att på barnets veckatt jag nr 2 och alla mina åsikter ska jag hålla för mig själv då jag inte är riktiga mamman till barnet. Åker de på resa en vecka gör sambon av sig om praktiska saker men ingenting om att han älskar eller saknar mig. Jag är helt enkelt nummer två.
    På barnfri vecka är han tvärtom, jag är hans allt och han kan inte vara utan mig.et

Nu när jag förstått detta, är jag kluven, för vi pratar om att skaffa egna barn ihop. Mardömmen är dock att han kommer bete sig likadant med våra barn. Där jag alltid kommer 2:a och där han helt prioriterar barnen före mig i alla lägen. 

är det någon som kan relatera? Hur har det gått för er?

Det finns väl risk för att du blir nr 3. Nr 1 är hans första barn, nr 2 är hans andra barn och nr 3 är du. Eller ännu värre, att han inte bryr sig så mycket om sitt andra barn, all hans kärlek går till det första och när det är den  vecka han har hand om hen blir det andra barnet helt ignorerat.

Varför finner du dig i att vara hans oavlönade hushållerska varannan vecka? Du är hans sambo, inte hans slav. Klart att du har rätt att bestämma i ert hushåll. Du har ingen skyldighet att passa upp på hans barn dygnet runt. Och du har givetvis rätt att säga vad du tycker, du är en vuxen människa.

Och värst av allt, du har ingen skyldighet att sova med hans nakna barn. Det låter ju smått perverst. Jag skulle vägrat blankt. Hellre sovit på en soffa eller på en madrass på golvet. Men en 9-åring borde lärt sig sova ensam.

Nej, du borde ha satt ner foten för länge sedan. Gör det nu eller flytta ifrån honom.

Vad är det med alla bonusmammor som lägger sig platt för sina män och deras bortskämda barn? Det kanske går för dig som för ett annat fall här. Bonusbarnet bor hemma vid 28 års ålder och bidrar varken med pengar eller arbete i hushållet. Det är vad som kan hända när barnet aldrig fått några krav.
  • Xenia

Om inte TS är beredd att separera eller flytta ifrån, så tror jag inte det hjälper att prata. Mannen har ju redan tydligt visat att hennes åsikter inte betyder något.

"Sambon är även tydlig med att på barnets veck att jag nr 2 och alla mina åsikter ska jag hålla för mig själv då jag inte är riktiga mamman till barnet."

Ja, det är klart att ett tjänstehjon inte har något att säga till om utan bara ska lyda.

Eftersom han bara bryr sig om TS när barnet inte är där, så vore det lika bra att bara umgås med mannen dessa veckor.

Svar på tråden Sambo prioriterar vvbarn