Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Jobbigt)

Sambo prioriterar vvbarn

Jag och min sambo planerar att skaffa barn men jag är osäker eftersom han alltid sätter sitt barn före oss. När det är hans barns vecka (vv barn) finns jag överhuvudtaget inte med. Barnet går först i alla lägen. På pappas vecka hämtad barnet direkt efter skolan och de umgås från kl. 13:00 till 23:00 då vi alla somnar i samma säng. Barnet bestämmer vad vi ska äta, vad vi ska göra och hur vi ska sova. Jag som sambo och styvmamma har inget att säga till om. Att barnet är 9år och sover naken med oss varje natt stör mig, jag tycker det är äckligt. Att pappan tycker att vi ska umgås exakt hela tiden och dansa efter barnets pipa (servera frukost (barnet gör ingenting), behaga barnets lust till aktivitet, köpa dyra leksaker, barnet får lägga sig vuxentid alla dagar ca 23-01 varje dag, aldrig städa eller packa för resor Och bestämma när vi vuxna ska sova samt alltid sitta i framsätet i bilen. 

jag blir så jävla ledsen för jag anser att min sambo gör honom en björntjänst. barnet växer upp med att alla ska anpassa sig eftersom hen och i verkliga livet kommer det inte att vara så. 

Sambon är även tydlig med att på barnets veckatt jag nr 2 och alla mina åsikter ska jag hålla för mig själv då jag inte är riktiga mamman till barnet. Åker de på resa en vecka gör sambon av sig om praktiska saker men ingenting om att han älskar eller saknar mig. Jag är helt enkelt nummer två.
    På barnfri vecka är han tvärtom, jag är hans allt och han kan inte vara utan mig.

Nu när jag förstått detta, är jag kluven, för vi pratar om att skaffa egna barn ihop. Mardömmen är dock att han kommer bete sig likadant med våra barn. Där jag alltid kommer 2:a och där han helt prioriterar barnen före mig i alla lägen. 

är det någon som kan relatera? Hur har det gått för er?

• Svar på tråden Sambo prioriterar vvbarn
  • Anonym (M)

Varför i hela världen funderar du på att skaffa barn med honom? Vill du att han ska behandla ert barn på samma sätt?

Herregud, stick med en gång. Han respekterar dig inte. 

• Anonym (Dino)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2025-07-25 21:35:48 följande:
    Sambo prioriterar vvbarn

Jag och min sambo planerar att skaffa barn men jag är osäker eftersom han alltid sätter sitt barn före oss. När det är hans barns vecka (vv barn) finns jag överhuvudtaget inte med. Barnet går först i alla lägen. På pappas vecka hämtad barnet direkt efter skolan och de umgås från kl. 13:00 till 23:00 då vi alla somnar i samma säng. Barnet bestämmer vad vi ska äta, vad vi ska göra och hur vi ska sova. Jag som sambo och styvmamma har inget att säga till om. Att barnet är 9år och sover naken med oss varje natt stör mig, jag tycker det är äckligt. Att pappan tycker att vi ska umgås exakt hela tiden och dansa efter barnets pipa (servera frukost (barnet gör ingenting), behaga barnets lust till aktivitet, köpa dyra leksaker, barnet får lägga sig vuxentid alla dagar ca 23-01 varje dag, aldrig städa eller packa för resor Och bestämma när vi vuxna ska sova samt alltid sitta i framsätet i bilen. 

jag blir så jävla ledsen för jag anser att min sambo gör honom en björntjänst. barnet växer upp med att alla ska anpassa sig eftersom hen och i verkliga livet kommer det inte att vara så. 

Sambon är även tydlig med att på barnets veckatt jag nr 2 och alla mina åsikter ska jag hålla för mig själv då jag inte är riktiga mamman till barnet. Åker de på resa en vecka gör sambon av sig om praktiska saker men ingenting om att han älskar eller saknar mig. Jag är helt enkelt nummer två.
    På barnfri vecka är han tvärtom, jag är hans allt och han kan inte vara utan mig.

Nu när jag förstått detta, är jag kluven, för vi pratar om att skaffa egna barn ihop. Mardömmen är dock att han kommer bete sig likadant med våra barn. Där jag alltid kommer 2:a och där han helt prioriterar barnen före mig i alla lägen. 

Att han är en riktigt bra pappa borde du se som något positivt.

jäKag tycker dock du kan väcka frågan och prata med honom om det hela. Att du tycker det är viktigt att ni har en bra relation när ni ska ha barn och allt. Att eran relation är viktig även för barnen.
  • Anonym

Du ser allt klart och tydligt.
    Det är en bra förmåga som många saknar. De som väljer att se åt andra hållet eller tror att mannen ändrar sig som i ett trolleri när fler ungar föds sätter sig sedan i denna gegga med nya ungar och får en lång mardröm på två decennier. 

Du är klarsynt, fatta nu också rätt beslut. 

• Anonym
    Anonym (Dino) skrev 2025-07-25 21:40:28 följande:

jäKag tycker dock du kan väcka frågan och prata med honom om det hela. Att du tycker det är viktigt att ni har en bra relation när ni ska ha barn och allt. Att eran relation är viktig även för barnen.
    Bra pappa?
    Var uppe till 23 på vardagkvällar
    Styra allt i hemmet och gör föräldrar till tjänstefolk
    Dyra leksaker närsom

Det är inte vad jag kallar ett gott förädraskap
  • Tecum

Han är ingen bra pappa utan riktigt usel! En curlingpappa av värsta slag som låter barnet styra och ställa, han förstör både för familjen och barnet. En 9-åring måste ha vissa regler att hålla sig till annars blir det problem senare i livet.

Till TS, skaffa inte barn med honom!
  • Anonym (Betty)

Självklart är bra pappor något positivt men hur fick du det till att pappan i ts text föll under den kategorien? 

Tycker att han låter som en riktigt dålig pappa. 

Att göra precis allt för sitt barn och alltid låta sitt barn gå först är inte positivt. 
  • Anonym (Betty)

Står inte ut med separerade vuxna med barn som skaffar en ny partner som ständigt får komma i andra hand. Hur ska det vara så svårt för vissa föräldrar att inte veta när man ska prioritera vad? Självklart sättet man sitt barn först när det verkligen gäller. Men alltid till vardags oavsett vad liksom? 

Att ha barn innebär inte att man alltid ska sätta dem som nummer ett och göra allt för dem. Är tvärtom alldeles utmärkt för barn att se att ibland måste andra vuxna och andra relationer få vara viktiga också. 

• Studentpappa

Vilket folk det finns.. Aldrig att jag hade sovit i samma säng som någon annans nakna 9-åring. Har du inget mål i munnen?

Skaffa en kille utan barn, mycket enklare än skadat gods.

Ride it like you stole it
  • EpicF
    Anonym (Jobbigt) skrev 2025-07-25 21:35:48 följande:
    Sambo prioriterar vvbarn

Ok, att han sätter sitt barn först. Men du måste kunna sätta ner foten och säga ifrån att det inte är ok att barnet sover naken i eran säng. Att det inte är ok för ett barn att lägga sig så sent och att sakna struktur och regler. 

Om inte din sambo förstår det så ska ni absolut inte skaffa barn. 
  • Anonym (lilla m)
    Studentpappa skrev 2025-07-25 22:51:30 följande:

Vilket folk det finns.. Aldrig att jag hade sovit i samma säng som någon annans nakna 9-åring. Har du inget mål i munnen?

Skaffa en kille utan barn, mycket enklare än skadat gods.

ja precis en naken 9-åring, den här mannen måste vara störd på något vis, TS verkar också konstig som accepterar det, ingen av dem lämpligt föräldramaterial! Kanske att TS klarar sig om hon släpper honom för han verkar ju kunna diktera precis vad som helst i det där hemmet. TS borde socanmäla honom om hon har någon som helst ansvarskänsla 
Svar på tråden Sambo prioriterar vvbarn