Inlägg från: Anonym (Betty) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Betty)

Sambo prioriterar vvbarn

Anonym (Dino) skrev 2025-07-25 21:40:28 följande:
    Att han är en riktigt bra pappa borde du se som något positivt.

jäKag tycker dock du kan väcka frågan och prata med honom om det hela. Att du tycker det är viktigt att ni har en bra relation när ni ska ha barn och allt. Att eran relation är viktig även för barnen.
    Självklart är bra pappor något positivt men hur fick du det till att pappan i ts text föll under den kategorien? 

Tycker att han låter som en riktigt dålig pappa. 

Att göra precis allt för sitt barn och alltid låta sitt barn gå först är inte positivt. 
  • Anonym (Betty)

Står inte ut med separerade vuxna med barn som skaffar en ny partner som ständigt får komma i andra hand. Hur ska det vara så svårt för vissa föräldrar att inte veta när man ska prioritera vad? Självklart sättet man sitt barn först när det verkligen gäller. Men alltid till vardags oavsett vad liksom? 

Att ha barn innebär inte att man alltid ska sätta dem som nummer ett och göra allt för dem. Är tvärtom alldeles utmärkt för barn att se att ibland måste andra vuxna och andra relationer få vara viktiga också. 

• Anonym (Betty)
    Anonym (?) skrev 2025-07-27 14:48:27 följande:

Jag tycker visserligen att man som förälder ska prioritera sit barn framför allt och alla andra. 

Men med det sagt så tycker att ni behöver prata om hur ni ska vara. För det som blir tydligt här är att ni tänker olika när det gäller barnuppfostran. 

Jag tycker inte han ska dansa efter barnets pipa, men det handlar nog mer om olika tankesätt. 

Är det längesen de separerade?
    För jag kan förstå, framförallt i börja, att man som förälder vill ta igen tiden man missat och kompensera för det. 
    Tänk själv hur du känt om du plötsligt bara fick träffa ditt barn 50% av tiden. Det måste vara tufft känslomässigt. 
    Men såklart måste det ändå finnas gränser och så. 

Men som sagt så behöver ni nog verkligen prata om detta. I detaljer. När inte han har sitt barn där. 

Hemskt att uppfostra ett barn med att den kommer framför allt och alla andra som du förespråkar. Som även ts kille förespråkar.

Som tex veckan barnet är där och får bestämma allt. Mat, aktiviteter etc. Ts får inte ens uttala sig. Hur är det sunt?  Tycker det är sjukt att "lära" ett barn att det får bestämma allt och sen går man och tror att man är en nra förälder som minsann prioriterar sitt barn. 

Tycket man gör sitt barn en rejäl otjänst om man beter sig så. Tänk sen när barnet kommer ut i verkliga livet och inser att allt knte kretsar kring hen
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Betty) skrev 2025-07-27 22:47:22 följande:
    Hemskt att uppfostra ett barn med att den kommer framför allt och alla andra som du förespråkar. Som även ts kille förespråkar.

Som tex veckan barnet är där och får bestämma allt. Mat, aktiviteter etc. Ts får inte ens uttala sig. Hur är det sunt?  Tycker det är sjukt att "lära" ett barn att det får bestämma allt och sen går man och tror att man är en nra förälder som minsann prioriterar sitt barn. 

Tycket man gör sitt barn en rejäl otjänst om man beter sig så. Tänk sen när barnet kommer ut i verkliga livet och inser att allt knte kretsar kring hen
    Jag tycker det verkar som (när man läser trådar på forum och lyssnar på bekanta) att detta fenomen "att göra allt för sitt barn" är ganska vanligt hos separerade män. De verkar ofta ha svårt att balansera flera relationer (eller så gör de tvärtom, bara prioriterar sin nya och skiter i barnen så återigen verkar de ha svårt att balansera flera relationer). 

Mina barn skulle också gå först om det verkligen gällde. Om det var viktigt och allvarligt. Jag skulle dö för dem. Skulle gärna byta plats med dem om någon blev allvarligt sjuk etc. Skulle rädda dem från döden framför min sambo.

Men i vanliga vardagliga situationer går de inte alltid först. Till vardags är alla lika viktiga för mig. Jag rangordnar dem inte. Jag älskar alla väldigt mycket.

Skulle jag och sambon ha en plan på banrfria veckan skulle jag inte ställa in den hux flux bara för att nån av mina barn har lust att ses. Då skulle jag säga nej till mina barn. I en sådan situation ska inte min särbo behöva känna att han är mindre värd. Jag skulle aldrig göra så, det skulle vara på bekostnad av min sambos tid, planer och planering. Och vem är jag att sätta mig över hans tid och tycka att min är vitkigare? 

Fanns en tråd här förut med ett särbopar som hade fnurr på tråden. De skulle träffas och reda ut och oratat allvar. Realrionen stod på spel. De hade svårt att träffas pga distans o jobb etc. Men när de äntligen har tid att ses så frågar killens son om han får komma över (är på mammavecka) för att han har "lust" med det. Och pappan säger ja. Och flera i tråden tyckte på allvar att pappan gjorde rätt för "barn går alltid först". 

Alltså jag skulle dö för mina barn men de skulle aldrig få komma över för att de har "lust" om jag har så pass allvarliga planer med min sambo. Det är ett exempel på att jag vet när man prioriterar vad och att prioritera barn inte alltid är rätt. Hoppas killen tyckte det var värt att förstöra en relation för att man överprioriterar en annan vid ett helt onödigt tillfälle. 

Faktiskt tycker jag det är osexigt och oattraktivt med föräldrars som "gör allt för sitt barn" . Det är inte alls en bra egenskap men många tror det och skryter gärna om det. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (?) skrev 2025-07-27 14:48:27 följande:

Jag tycker visserligen att man som förälder ska prioritera sit barn framför allt och alla andra. 

Men med det sagt så tycker att ni behöver prata om hur ni ska vara. För det som blir tydligt här är att ni tänker olika när det gäller barnuppfostran. 

Jag tycker inte han ska dansa efter barnets pipa, men det handlar nog mer om olika tankesätt. 

Är det längesen de separerade?
    För jag kan förstå, framförallt i börja, att man som förälder vill ta igen tiden man missat och kompensera för det. 
    Tänk själv hur du känt om du plötsligt bara fick träffa ditt barn 50% av tiden. Det måste vara tufft känslomässigt. 
    Men såklart måste det ändå finnas gränser och så. 

Men som sagt så behöver ni nog verkligen prata om detta. I detaljer. När inte han har sitt barn där. 

Vad menar du egentligen med att man ska prioritera sitt barn framför allt och alla? Menar du verkligen det? I alla situationer? För sen säger du ändå emot dig själv i texten när du skriver att han inte brode dansa efter sonens pipa och det borde finnas gränser. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2025-07-25 21:35:48 följande:
    Sambo prioriterar vvbarn

Nu när jag förstått detta, är jag kluven, för vi pratar om att skaffa egna barn ihop. Mardömmen är dock att han kommer bete sig likadant med våra barn. Där jag alltid kommer 2:a och där han helt prioriterar barnen före mig i alla lägen. 

är det någon som kan relatera? Hur har det gått för er?

Jag tror inte att du behöver vara orolig över att han kommer bete sig likadant mot erat barn. Jag tror problemet kommer vara att han fortsätter prioritera sonen. Även framför erat gemensamma barn.

Tror aldrig han kommer prioritera varken dig eller gemensamma barnen framför gullesonen. För det vi pratar om låter typiskt som en man som inte kan bolla flera realrioner. Så första sonen från första realrionen kommer alltid ha en egen gräddfil för honom. Jag tycker man kan läsa det beteendet från långt håll. 

Du kommer tvärtom önska att han betedde sig likadant mot erat gemensamma barn. 
  • Anonym (Betty)

Har du tagit nåt beslut för framtiden? 

Svar på tråden Sambo prioriterar vvbarn