Inlägg från: Anonym (Tea) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tea)

Vuxen son blir aldrig vuxen

Vad har ni fått för föräldrautbildning? Vilket stöd har ni sökt för killen genom åren? Har han fått hjälpmedel för att planera till exempel? 

Du skriver att du varit som hans mamma, men skyller allt som har med uppfostran att göra på din man. Jag får inte ihop det. 

Jag har en tonåring med add och det kan nog se ut som att vi daltar. Hen är på vissa områden som ett två, tre år yngre barn. Det behövs anpassning annars faller hen in i psykisk ohälsa. Men att anpassa är inte samma sak som att inte ställa krav och man ska förvänta sig en utveckling. 

Många med npf har samsjuklighet i form av depressioner, ocd, ångest mm. Borderline har också nämnts här. Har detta utretts under senare tid? Vad visade begåvningstestet vid npf-utredningen? Jag funderar på om hög intelligens kan ha dolt en del svårigheter. 

Vad har killen för vårdkontakter i nuläget? Har han kompisar? Verkar han vara glad och må bra? 

• Anonym (Tea)
    Anonym (Milla) skrev 2025-07-27 12:01:48 följande:
    Har läst dina inlägg och tycker det låter som att du har lika svårt att sätta ner foten som din man. Du får antingen acceptera att det kommer se ut så här eller ta ut skilsmässa, har svårt att se någon annan utväg eftersom din man är så van att du ger dig så fort det blir bråk. Och räkna inte med att någon av dem är tacksam mot dig vare sig du stannar eller för de år du hjälpt till om du väljer att gå. 
    Jag håller helt med. Varför har inte TS stoppat detta för länge sedan? 
  • Anonym (Tea)
    Anonym (Sånt) skrev 2025-07-28 09:18:34 följande:
    Jo det kan man. Man äger det man själv tjänar oavsett om man är gift eller inte. Att sen ha gemensam ekonomi är ett val, men knappast stöld att använda sina egna pengar till vad man vill.

Jo, men först måste han ju ta familjens gemensamma utgifter. Sen kan han använda det som är kvar att göra vad han vill med. Han kan inte ge så mycket pengar till sin vuxna som att TS får stå för merparten av familjens gemensamma utgifter. 

Jag tycker att pappan låter gravt medberoende och det går ut över resten av familjen. 

Allmänt: Det är tufft att uppfostra ett barn med adhd. Jag måste nästan varje dag tvinga mitt barn göra saker som hen ABSOLUT inte vill eller uplever sig klara. Men det bara måste göras, annars slutar hen som TS styvson. Vi köper inte heller hens beskrivningar av orättvisa lärare tex eftersom vi vet att hen ibland har svårt att tolka vad folk känner och menar. Det är ett tufft och ständigt pågående arbete och TS man har valt att inte göra det. Kanske för att han tycker synd om sonen pga skilsmässan och den frånvarande mamman och saknar kunskap om vad sonen faktiskt behövt i form av tydliga ramar och rimligt ställda krav. 

• Anonym (Tea)
    Goneril skrev 2025-07-30 02:40:13 följande:
    Just det, hur ser syskonen på sin halvbror nu och hur kommer deras relation att utvecklas i framtiden? Kommer de att vilja stödja honom? TS man måste också se den problematiken. Här ser man vilken otjänst en förälder gör sitt barn genom att curla. TS kan ju inte ens prata med mannen om svårigheterna. Kan TS möjligtvis ta ett allvarligt snack med mannen i sällskap med en socialsekreterare eller skulle han få ett utbrott?
    Bra idé att prata med en tredje part, men jag hade inte valt ensocialsekreterare utan någon med större kundkaper om npf och psykisk sjukdom/ohälsa. Socialtjänsten är tyvärr kända för att brista där. 
Svar på tråden Vuxen son blir aldrig vuxen