• Tukt

Anonymiteten på forumet – befriande eller ett frikort för dåligt beteende?

Problemet är ju den här "dubbelanonymiteten". Det räcker inte med att man kan regga sig anonymt utan att man också, i vissa forum, kan vara än mer anonym.
    Lägg där till tumme upp och tumme ned-funktionen som i sig ofta är obegriplig så är det som gjort för dålig stämning.

• Tukt
    Anonym (hmm) skrev 2025-07-27 12:58:59 följande:
    Dubbelanonymiteten fyller som redan påpekats en funktion genom att minska den risk för att bli igenkänd som finns om man skriver under samma signatur i många trådar om olika ämnen.
    Men hur svårt kan det vara liksom....?
    Först har nästan alla ett nick som är anonymt. Få har sitt egna namn och profilbild på sig själv.
    Har man ändå behov av att några få gånger vara än mer anonym än det, kan man ju enkelt regga en ny profil. Ett billigt pris för att få ett bättre klimat i fourmen.
  • Tukt
    Anonym (hmm) skrev 2025-07-27 16:02:35 följande:
    Men man kan ha behov av att vara anonym väldigt många gånger, särskilt om man hänger mycket i den typen av trådar där väldigt känsliga och personliga ämnen diskuteras. Att behöva regga ett nytt nick för varje ny tråd vore då rätt absurt. Inte heller löser det problemet med kvinnor som får oönskade sexinviter från män i inkorgen.
    Då får man väl helt enkelt återanvända sitt anonyma nick. Att någon vill ha det enkelt är inte något bra argument för att låta underlätta hat, hån och politisk propaganda i trådarna. 
  • Tukt
    Anonym (hmm) skrev 2025-07-28 07:48:13 följande:
    Hat och hån bör man ta itu med på annat sätt, föreslagsvis genom att förbättra modereringen. Som det är idag kommer alltför många undan med att vara otrevliga, medan de som kritiserar otrevligheterna ofta tystas genom att deras inlägg tas bort för off-topic. Och det är inte ett problem som enkelt kan lösas genom att ta bort anonymiteten eftersom vissa av de otrevliga skriver under sin vanliga signatur.
    Det är klart att om man ska få bukt med dålig stämning så finns det flera saker man kan göra. Men jag har väldigt svårt att förstå att den där anonymitetsknappen kan vara så viktig som du och några andra påstår. 
  • Tukt
    Anonym (Ok) skrev 2025-07-28 16:52:43 följande:
    Den tycks vara det för dig. Annars hade du ju inte brytt dig om den.
    För mig är det förhållandevis viktigt ja, eftersom funktionen förstör och skapar så dålig stämning i vissa trådar. Det skulle vara betydligt enklare att ta bort den, än något annat som finns till buds.
  • Tukt
    Anonym (Ok) skrev 2025-07-28 17:30:40 följande:
    Men den får alltså inte vara viktig för andra fast av andra skäl än dina?

Ja, jag förstår att du med den inställningen till andras åsikter att du tycker att det blir mkt dålig stämning. Just nu är det du som bidrar till den dåliga stämningen genom att inte acceptera andras åsikter. 
    Att jag har en åsikt betyder ju inte att andra "inte får". Det hoppas jag du förstår.
    Och den dåliga stämningen börjar i regel med det du gör här ovan: Att du inte diskuterar frågan, utan angriper mig som person och gör påståenden som inte är sanna eller för diskussionen framåt.
    Det jag brukar bidra med för att inte skapa mer tjafs i diskussionen, är då att helt enkelt sluta diskutera. 
    Och så gör jag här med, såvida du inte vill diskutera sakfrågan.
  • Tukt
    Anonym (hmm) skrev 2025-07-28 23:02:58 följande:
    Ja, det är uppenbart att vi tycker olika om det. Min åsikt är som sagt att fördelarna med dubbelanonymitet överväger nackdelarna, och att man kan mildra de negativa effekterna genom att förbättra modereringen.
    Det här är ju en fråga som stötts och blötts i evighet här inte. Men jag förstår fortfarande inte hur det kan vara ett så stort problem om det här med dubbelanonymitet skulle försvinna. Det här är ju inte första tråden. Ingen har kunnat förklara det på ett begripligt sätt.
    I ena vågskålen står det en eller ett par registreringar för den enskilde användaren - i den andra, hat, aggressivitet, kvinnohat och rasism. Och ändå är 44 sekunder av en persons liv viktigare.
  • Tukt
    Anonym (hmm) skrev 2025-07-29 07:56:36 följande:
    Fast det handlar ju om mer än ett par registreringar. Vad gäller hat, aggressivitet etc. är det till exempel många som väljer dubbelanonymitet för att undvika trakasserier i inkorgen.
    Men vad är det mer än att registrera sig ett par gånger och undvika titta i mejlen på den eller de profiler man är rädd att få hatmejl på?
    Jag börjar misstänka att den här saken mer handlar om en känsla, än om faktiska orsaker.
    Inte så att en känsla är oviktig. Men svår att diskutera om man inte utgår just från det.
Svar på tråden Anonymiteten på forumet – befriande eller ett frikort för dåligt beteende?