• Xaiphodius

Anonymiteten på forumet – befriande eller ett frikort för dåligt beteende?

Jag har funderat ett tag på det här med anonymitet på Familjeliv. På många sätt är det något positivt ? man vågar öppna sig, berätta saker man kanske inte ens skulle våga säga till sina vänner eller sin partner. Det kan vara en stor trygghet att få råd, stöd eller olika perspektiv när man känner sig vilsen eller sårbar.

Men ibland undrar jag: utnyttjar folk anonymiteten lite väl mycket? Jag ser ofta inlägg och kommentarer som är otroligt hårda, dömande eller raljanta. Sånt man nog aldrig skulle säga om man behövde stå för det med sitt namn.

Står folk verkligen för det de skriver här? Eller blir anonymiteten en ursäkt för att slippa empati och respekt?

Nyfiken på hur andra ser på detta ? har ni också reagerat på tonen ibland? Var går gränsen mellan att vara ärlig och att bli onödigt kall?

• Svar på tråden Anonymiteten på forumet – befriande eller ett frikort för dåligt beteende?
  • Anonym (f)

Kolla första bästa kommentarsfält på Facebook. Folk kan vara elaka som anonyma ja men det är fullt av personer som står för sina elakheter med namn.

• Xaiphodius
    Anonym (f) skrev 2025-07-26 23:02:32 följande:

Kolla första bästa kommentarsfält på Facebook. Folk kan vara elaka som anonyma ja men det är fullt av personer som står för sina elakheter med namn.

Absolut ? folk kan vara elaka även med namn och bild, det ser man verkligen på Facebooks kommentarsfält. Men det var egentligen inte det jag ville belysa här. Jag är mer intresserad av vad som händer med ansvar och ton i just anonyma sammanhang ? som på Familjeliv. Finns det en tendens att man släpper spärrarna mer? Vågar man vara ärlig på gott och ont, eller tappar vissa helt respekten?
  • Anonym (f)

Familjeliv består till större delen av folk som trollar. De kommer inte vara trevlig var de än är...Företaget bakom bryr sig inte tillräckligt för att skapa en dräglig forummiljö. Finns inte mycket för medlemmarna att göra åt det och visst kan någon mer snäll medlem haka på otrevligheterna men i grunden är det en viss typ av människor som gör dessa. Ungefär som att det är en viss typ av människor som ständigt skapar denna typ av tråd ;)

• Xaiphodius
    Anonym (f) skrev 2025-07-26 23:09:15 följande:

Familjeliv består till större delen av folk som trollar. De kommer inte vara trevlig var de än är...Företaget bakom bryr sig inte tillräckligt för att skapa en dräglig forummiljö. Finns inte mycket för medlemmarna att göra åt det och visst kan någon mer snäll medlem haka på otrevligheterna men i grunden är det en viss typ av människor som gör dessa. Ungefär som att det är en viss typ av människor som ständigt skapar denna typ av tråd ;)

Tack för input, men jag är inte här för att trolla eller älta gamla forumfrågor, utan för att försöka förstå kommunikativa mekanismer och retoriska mönster ? något jag arbetat med i min utbildning inom retorik och kommunikation.

Jag håller med om att det finns individer som trollar oavsett plattform, men det gör inte frågan om anonymitetens påverkan på samtalsklimatet irrelevant. Tvärtom ? det är just därför jag tycker det är intressant att diskutera hur och varför vissa uttryck får större spelrum när ingen behöver stå för dem med namn och bild.

Om forumet präglas av vissa typer av beteenden, är det väl ännu viktigare att reflektera över varför ? snarare än att bara rycka på axlarna och låta det fortgå.

• Anonym (Anna)

Jag skriver ofta anonymt , anledningen är att jag inte villha inkorgen full av inviter.

• Xaiphodius
    Anonym (Anna) skrev 2025-07-26 23:19:36 följande:

Jag skriver ofta anonymt , anledningen är att jag inte villha inkorgen full av inviter.

Fullt förståeligt ? och samtidigt ganska sorgligt att det ska behöva vara så. Det säger ju en hel del om hur klimatet ser ut, och varför vissa inte kan eller vill vara öppna med sin identitet.

Det är just det jag tycker är så intressant: hur anonymitet både kan vara en trygghet ? som här ? men också något som vissa utnyttjar för att bete sig illa. Två sidor av samma mynt, egentligen.

• Anonym (f)
    Anonym (Anna) skrev 2025-07-26 23:19:36 följande:

Också en väldigt viktig faktor. Som kvinna behöver man inte ens skriva i en sextråd för att få män som vill chatta i inkorgen.
  • Anonym (f)

Vi har denna typ av tråd flera gånger i månaden och det leder aldrig till något. Det går inte att förstå personer som inte är här för att diskutera utan trolla och det är dessa som skapar 99.9% av problemen.

• Anonym (f)

Verkar missat någon mening där men just att trollen vill inte heller diskutera varför de beter sig som as vilket gör att detta blir ensidigt.

• Xaiphodius
    Anonym (f) skrev 2025-07-26 23:25:02 följande:

Vi har denna typ av tråd flera gånger i månaden och det leder aldrig till något. Det går inte att förstå personer som inte är här för att diskutera utan trolla och det är dessa som skapar 99.9% av problemen.

Jag förstår om ämnet kan kännas uttjatat för vissa ? men för mig var det inte en klagotråd utan en genuin fundering utifrån min bakgrund inom kommunikation och retorik. Jag är intresserad av hur anonymitet påverkar samtalsklimat och ansvar ? både negativt och positivt.

Jag ber om ursäkt om det uppfattas som ?ännu en sådan tråd?, det var inte min avsikt. Jag har personligen inte sett så många liknande diskussioner här och ville lyfta fenomenet ur ett lite annat perspektiv. Jag uppskattar alla som bidrar sakligt.

Svar på tråden Anonymiteten på forumet – befriande eller ett frikort för dåligt beteende?