• Anonym (Förälder)

Måste man kunna hoppa från kanten?

Frågan gäller simskola. Hos oss finns en simskola indelad i olika nivåer. Vår femåring har gått första nivån två gånger. Hen har utvecklats enormt och gått från att knappt kunna gå ner i vatten till att leka och plaska och doppa ansikte. Det enda barnet inte vill göra är att hoppa från kanten. 

Och hoppa från kanten är ett krav för nästa nivå. Därför ville simskolan att barnet skulle gå samma nivå en tredje gång. Vi som föräldrar tycker dock att det är onödigt att lägga pengar på att göra samma sak en gång till. Barnet har utvecklats enormt och är absolut redo för nästa nivå på alla andra plan. 

Skulle ni anmält till nästa nivå och låtsats som ingenting, eller hade ni lyssnat på simskolan? Vi som föräldrar har inte haft framgång i att vänja barnet vid vatten, i simskolan gick det däremot på nolltid och vattenlek var plötsligt toppenkul. När vi försökt utmana låser det sig bara och minsta läskiga sak och barnet vrålar som om vi försöker dränka hen. 

• Svar på tråden Måste man kunna hoppa från kanten?
  • Anonym (Simsim)

Tänker att det handlar om säkerhet att kunna vistas runt djupare vatten. Om barnet inte kan under kontrollerade former hoppa från kanten och simma tillbaka till ytan, hur ska då barnet kunna lugnt och sansat simma tillbaka till ytan om hen skulle bli knuffad från kanten. Eller om hen ramlar från kanten. Om barnet aldrig tränat på att hoppa i själv så finns det ju risk att hen får panik.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Förälder) skrev 2025-07-27 10:35:33 följande:
    Måste man kunna hoppa från kanten?

Frågan gäller simskola. Hos oss finns en simskola indelad i olika nivåer. Vår femåring har gått första nivån två gånger. Hen har utvecklats enormt och gått från att knappt kunna gå ner i vatten till att leka och plaska och doppa ansikte. Det enda barnet inte vill göra är att hoppa från kanten. 

Och hoppa från kanten är ett krav för nästa nivå. Därför ville simskolan att barnet skulle gå samma nivå en tredje gång. Vi som föräldrar tycker dock att det är onödigt att lägga pengar på att göra samma sak en gång till. Barnet har utvecklats enormt och är absolut redo för nästa nivå på alla andra plan. 

Skulle ni anmält till nästa nivå och låtsats som ingenting, eller hade ni lyssnat på simskolan? Vi som föräldrar har inte haft framgång i att vänja barnet vid vatten, i simskolan gick det däremot på nolltid och vattenlek var plötsligt toppenkul. När vi försökt utmana låser det sig bara och minsta läskiga sak och barnet vrålar som om vi försöker dränka hen. 

Vad är problemet med att stanna en termin till på den nivå han klarar av? Om de säger att hoppa från kanten är nödvändigt inför nästa nivå så måste han ju klara det för att kunna gå vidare till nästa nivå. 

Han kommer ju att utvecklas även inom denna nivå, och kommer säkert att klara att hoppa från kanten efter nästa termin. 

Självklart ska ni lyssna på simskolan.

• Anonym (Förälder)
    Anonym (Simsim) skrev 2025-07-27 10:57:21 följande:

Tänker att det handlar om säkerhet att kunna vistas runt djupare vatten. Om barnet inte kan under kontrollerade former hoppa från kanten och simma tillbaka till ytan, hur ska då barnet kunna lugnt och sansat simma tillbaka till ytan om hen skulle bli knuffad från kanten. Eller om hen ramlar från kanten. Om barnet aldrig tränat på att hoppa i själv så finns det ju risk att hen får panik.

Jag tänker att det kommer att komma. Barnet kommer inte att vara fem år för resten av livet. Det äldre barnet vågade sådana saker först efter att hen blev simkunnig och dyker, simmar och hoppar nu utan problem. Men för att lära sig simma måste ju också det yngre barnet få avancera i simskola och öva på simning. Inte bara på att skvätta vatten på varandra.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Ja) skrev 2025-07-27 11:02:18 följande:

Vad är problemet med att stanna en termin till på den nivå han klarar av? Om de säger att hoppa från kanten är nödvändigt inför nästa nivå så måste han ju klara det för att kunna gå vidare till nästa nivå. 

Han kommer ju att utvecklas även inom denna nivå, och kommer säkert att klara att hoppa från kanten efter nästa termin. 

Självklart ska ni lyssna på simskolan.

Problemet är att barnet tycker att det är
    otroligt tråkigt och inte kommer någonstans. Det är enbart vattenvana och ingen simundervisning. Allt annat går bra, bara inte att hoppa från kanten. Nästa kurs går i samma bassäng, så inget byte till djupare bassäng eller så. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Förälder)
    Vissenblommaa skrev 2025-07-27 11:05:13 följande:

Varför tvingar ni barnet att gå i simskola när barnet inte är vattenvan än? Gå till badhuset och lek med barnet eller är det för jobbigt?? Självklart respekterar ni det simskolan stipulerar!

Har du läst vad jag skrev? Barnet låser sig helt med oss. Vi har badat mycket genom åren, men barnet har hängt på oss och vrålat. I simskolans VATTENVANEKURS utvecklades barnet enormt på ingen tid alls. Hen gick från att knappt våga gå i bassängen till att bada och leka och plaska. Att doppa huvudet är inga problem. Att få vatten i ansiktet är inga problem. Att ligga och flyta är inga problem. Att flyta med puffar där barnet inte bottnar är inga problem. Men att hoppa från kanten går inte. 

• burleskburkläsk
    Vissenblommaa skrev 2025-07-27 11:05:13 följande:

Varför tvingar ni barnet att gå i simskola när barnet inte är vattenvan än? Gå till badhuset och lek med barnet eller är det för jobbigt?? Självklart respekterar ni det simskolan stipulerar!

Otroligt bra skrivet!

Kommer från en man som en gång var en liten rädd pojke, en pojke som på dagis blev tvingad av fröken att duscha i iskallt vatten, blev farthållare i detta kalla vatten trots ren panik och skräck.
    Mina föräldrar kunde inte ens bada mig utan att jag var rädd för mitt liv.
    Började på simskolan när jag var liten och tyckte att det var tufft och kämpigt med en lärare som var en skrikande och pushande sadist.
    Lärde mig sedan simma när jag var 12 år av en äldre lärarinna som fick mig att känna mig trygg och lärde mig att simma på min första dag med henne.
    Kort därpå började jag experimentera och på några försök hoppade jag huvudhopp, dök och simmade mängder av längder.

Idag pga denna fantastiska kvinna så älskar jag allt som har med vatten att göra.
    Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
  • burleskburkläsk

Farthållare = fasthållen 

Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
  • Spucks

Prata med simskolan om hur ni tänker, men om de säger att nästa nivå inte passar ert barn, då är det så. Det är de som sätter reglerna och ni bestämmer om ni vill gå vidare i den där simskolan.

Vad är målet för nivån ditt barn redan har genomfört och vad är alla andra krav och målen för nästa nivå?

• Anonym (Simsim)
    Anonym (Förälder) skrev 2025-07-27 11:02:56 följande:
    Jag tänker att det kommer att komma. Barnet kommer inte att vara fem år för resten av livet. Det äldre barnet vågade sådana saker först efter att hen blev simkunnig och dyker, simmar och hoppar nu utan problem. Men för att lära sig simma måste ju också det yngre barnet få avancera i simskola och öva på simning. Inte bara på att skvätta vatten på varandra.
    Kan barnet inte lära sig simma utanför simskolan tillsammans med er föräldrar? Jag lärde mig simma tillsammans med familjen när jag var liten. Vi gick och badade jätteofta, både i pooler och sjöar/hav. Kan faktiskt inte minnas att jag någonsin blev skickat till simskola, bara att vi hade simning på gymnastiken i skolan ibland.
Svar på tråden Måste man kunna hoppa från kanten?