Inlägg från: EpicF |Visa alla inlägg
  • EpicF

Måste man kunna hoppa från kanten?

Anonym (Förälder) skrev 2025-07-27 11:19:17 följande:
    Simlärare är inte kvar och de har tydligen ingen dokumentation heller. Simläraren som undervisat barnet två kurser på varandra, visste inte ens att hen gått två kurser på varandra. Stenkoll?

Kravet är att barnet ska kunna flyta, doppa huvudet och hoppa från kanten, samt känna sig trygg i vattnet. Barnet gör allt, utom hoppar från kanten. Hen sätter sig och glider ner istället. Generellt har barnet ogillat att hoppa och är höjdrädd, så det är inte enbart relaterat till vatten.
    Kan ni inte vara ärliga med det då?

Kan vara så att ditt barn kan få dispens från just art klara att hoppa från kanten och då måste ni vara ärliga med, men att mörka är en dårlig ide. 
  • EpicF
    Anonym (Förälder) skrev 2025-07-27 11:23:06 följande:

Det är oftast ungdomar som inte tar så mycket egna initiativ. Jag tror också att barnet kommer utvecklas av att vara med andra som gör. Det såg vi under den första kursen hen gick två gånger. När de andra plaskade, började vårt barn också plaska. 

Mitt äldsta barn lärde sig simma utan att doppa huvudet. När hen lärde sig simma, kom tryggheten i vattnet och nu är ungen mer under vatten än över. 

Ungdomar till instruktörer?
    Jag hade, av säkerhetskäl, sätt mig om efter en annan simskola som har utbildad personal som instruktörer. 
  • EpicF
    Anonym (Ankan) skrev 2025-07-29 05:29:33 följande:
    Du låter som att lärarna är en samling snorungar som vet bättre än du.
    Det ställs relevanta krav för att ens få utbilda sig till simlärare!

Där man anmäler då? Eller är det också bara "nya tonåringar" som adinistrerar det? Simlärarna har väl en chef?

Nåväl, jag kan nog tycka att det där med att kräva att barnen ska hoppa från kanten är lite löjligt. Själv lärde jag mig simma innan jag börjat skolan men att hoppa från en poolkant har jag än idag, 50 år senare, aldrig gjort och kommer inte att göra.
    Hoppa från pir däremot har jag gjort många gånger, men jag var säkert 10-12 år innan jag vågade det.

Lite vansinnigt då jag var barn var att vi skulle simma under en flytbrygga, det hade jag inte på några villkor tvingat mina ungar till kan jag tala om.

Hur det var när mina gick i simskola kommer jag inte ihåg, men det beror nog mest på att de är födda "vattendjur" och har hoppat från kanten redan från start.

Är det ett kriterium "på papper" eller är det något de "bara säger"?
    För är det ett skriftligt krav så måste din lilla vattenrädda tjej nog ändå göra det.

Tycker det är märkligt att du säger att det går att plaska och leka men att hon blir hysterisk med er i vatten...
    Där ts har sitt barn på simskola är det tonåringar som är instruktörer, inte ordentliga simulerade. 
  • EpicF
    Anonym (Ankan) skrev 2025-07-29 15:19:09 följande:
    Nåja, man kan bli simlärare från 16 års ålder.

sls.memlist.se/category/3
    Det kan man säkert bli. Men dessa verkar inte ha det. 

Personlige  hade inge lämnat mina unger med tonåringar som simlärare/instruktörer. 
  • EpicF
    Anonym (trixig) skrev 2025-07-29 18:45:29 följande:
    Min sons kusin och hennes kompisar var simlärare vid 16-17. Så jodå, det är rätt många som är det. Är man äldre så jobbar de flesta med annat som är bättre betalt och inte sådana struliga scheman.

För det finns ju inte många jobb ungdomar får ha idag i övrigt, p.g.a. regler om 18 år på extremt många arbetsplatser jämfört med när jag själv var ung.
    Simlärare eller siminstruktörer? 

Jag hade inte låtit mina barn gå i simskola med ungdomar på 16-27 år som simlärare/instruktörer. 
  • EpicF
    Anonym (J) skrev 2025-07-29 18:59:05 följande:
    Tror du att alla är det nu? I byn där jag är ifrån har de en pool. Den vaktar tonåringar. under 18.
    Och folk låter sina barn vara där, utan uppsikt av vuxna? Riktigg skrämmande. 
  • EpicF
    Anonym (Förälder) skrev 2025-07-29 19:23:38 följande:
    Vi föräldrar står ju bredvid och tittar på. 
    Det hoppas jag verkligen. 
    Spucks skrev 2025-07-29 19:12:18 följande:
    Är man ungdom till man är 27? Hahahaha!

Ja, visste du inte det 🤔
  • EpicF
    Anonym (111) skrev 2025-07-29 21:15:44 följande:
    Jag hade skolbarn vid 27.
    Knappast en ungdom då.

Ung? Absolut.
    Ungdom? Absolut inte.
    Så du förstod inte heller att det skulle stå 16-17?
  • EpicF
    Anonym (111) skrev 2025-07-29 21:15:44 följande:
    Jag hade skolbarn vid 27.
    Knappast en ungdom då.

Ung? Absolut.
    Ungdom? Absolut inte.
    Jag hade också skolbarn vid 27
Svar på tråden Måste man kunna hoppa från kanten?