• Anonym (Flourtanten)

Bör jag använda mer flour? Hur förhindra karies?

Tandläkaren rekommenderade Duraphat (supermycket flour) som jag använder på kvällen. På dagen använder jag flourskölj efter lunchen. Tar en flourtablett efter mat/fika om jag är på stan. Använder också flourskölj direkt efter att jag har druckit en läsk som händer någon gång i veckan. På morgonen använder jag vanlig tandkräm. 

Jag har några hål som inte har brutit igenom än och som vi försöker förhindra att dom gör det så att dom slipper lagas. 

Vad kan och bör jag göra mer för att slippa hål i tänderna? Jag dricker mest vatten och en kopp te om dagen med lite honung och mjölk. 

P.S. Jag är inte en av dom som är rädd för flour, tvärtom, men jag vill inte heller överdosera om det är dåligt för tänderna av någon orsak jag har för mig att jag har läst nångång. 

• Svar på tråden Bör jag använda mer flour? Hur förhindra karies?
  • Anonym (Fredde)

Det heter fluor, inte flour.

"Hål som inte brutit igenom"  Du har alltså karies och det borde väl åtgärdas, inte med fluorterapi utan med avlägsnande av kariesangreppen. 

• Carabellis kusp

Skippa fluortabletter. De har låg evidens. Jag tror definitivt att du får nog med fluorid, men du har utelämnat övriga risker; tar du några mediciner? Har du några sjukdomar?

Karies är inte synonymt med fluroidbrist. Kostens betydelse är enormt stor, kan du mer detaljerat redogöra för vad du äter? Alla enkla kolhydrater bidrar till kariesprocessen.

• Anonym (Fluor)

Det stavas fluor. 

Sen borde du väl göra bäst i att konsultera tandläkaren du går hos, kring hur du bäst motverkar karies?

Karies är bakterier. Bakterierna bildar syra och det är syran som gör hålen i tänderna. Fluor är ett gift, det tar död på bakterier men är heller inte bra att få i sig så mycket av som människa. 

Bästa sättet att motverka karies är mekanisk rengöring, alltså tandborstning och tandtråd. Skölj och tabletter kommer åt relativt ytligt och har en väldigt begränsad effekt om man inte först eliminerat bakteriernas näring i form av matrester och dylikt. 

Om du ska komplettera med något dagtid så är en extra tandborstning bättre, men allt som får igång salivproduktionen utan att vara mat (tuggummi, förslagsvis) hjälper, eftersom vår saliv hjälper till att motverka angrepp på tänderna. 

Om du har en partner, tänk på att karies smittar. Om du sköter dina tänder efter konstens alla regler kan du ändå bli återinfekterad om din partner har bedrövlig munhälsa, och vice versa. 

• Anonym (Läka)
    Anonym (Fredde) skrev 2025-07-28 00:35:33 följande:

Det heter fluor, inte flour.

"Hål som inte brutit igenom"  Du har alltså karies och det borde väl åtgärdas, inte med fluorterapi utan med avlägsnande av kariesangreppen. 

Initial karies, som i enklare tal kan nämnas som karies som inte brutit igenom behandlas just med fluor. Och man vill alltid försöka börja där för att slippa mer invasiva ingrepp. 

• Anonym (Läka)
    Anonym (Fluor) skrev 2025-07-28 08:59:52 följande:

Det stavas fluor. 

Sen borde du väl göra bäst i att konsultera tandläkaren du går hos, kring hur du bäst motverkar karies?

Karies är bakterier. Bakterierna bildar syra och det är syran som gör hålen i tänderna. Fluor är ett gift, det tar död på bakterier men är heller inte bra att få i sig så mycket av som människa. 

Bästa sättet att motverka karies är mekanisk rengöring, alltså tandborstning och tandtråd. Skölj och tabletter kommer åt relativt ytligt och har en väldigt begränsad effekt om man inte först eliminerat bakteriernas näring i form av matrester och dylikt. 

Om du ska komplettera med något dagtid så är en extra tandborstning bättre, men allt som får igång salivproduktionen utan att vara mat (tuggummi, förslagsvis) hjälper, eftersom vår saliv hjälper till att motverka angrepp på tänderna. 

Om du har en partner, tänk på att karies smittar. Om du sköter dina tänder efter konstens alla regler kan du ändå bli återinfekterad om din partner har bedrövlig munhälsa, och vice versa. 

Att döda kariesbakterier är väl inte funktionen av fluor, utan att det stärker emaljen och läker små ytliga kariesangrepp. 
  • Carabellis kusp
    Bör jag använda mer flour? Hur förhindra karies?

Det stavas fluor. 

Karies smittar inte. Däremot kan en partner överföra bakterier som under ?rätt? omständigheter kan bidra till karies.
  • Anonym (2)

När jag var till tandläkaren i våras så hade jag fortfarande början till ett hål i en tand.
    Går till tandläkaren vartannat år så med andra ord så var det samma tand som sist och tandläkaren sa inget om fluor eller nåt.

Har annars aldrig haft ett enda hål i hela mitt liv trots att man kanske inte alltid vart så noga med tandborstning. Tror det mest handlar om vad du äter och dricker, mediciner och gener. Munhälsan påverkas redan som barn. 

• Goneril

Det stavas fluor. 

TS har nu fått lära sig att det heter "fluor" och inget annat. Dessutom har signaturen fått en lektion i hur man sköter tänderna; rengöringen är viktig så därför repeterar jag: Först kommer plackers, sedan mellanrumsborstar, olika storlekar, och därefter vanlig tandborste, elektrisk är bäst. Vinkeltandborste behövs dessutom om tänderna är ojämna.                                                                                                                                                                                                                                       Man ska gå regelbundet till hygienisten, gärna 2 ggr per år, oftare om man har mycket tandsten. Fluorsköljningar kan inte kompensera för slarvig mekanisk rengöring, vet allvarligt talat inte vad fluoren ska vara bra för. Karies smittar tydligen inte men kan bidra till skapa osund bakteriemiljö om man ska tro tidigare skribenter i tråden. Det verkar fullständigt rimligt, men det är väl ändå ingen som pussar snuskpellar. Samma kategori duschar inte så då får de sova i källaren eller i ett tält ute på gården.

• Anonym (Baktus)

Varför sköljer du fluor efter att du druckit läsk? Det viktiga då är att du neutraliserar syran och det kan du göra med vatten eller särskilt tuggummi. 

Fluor stärker emaljen men det tar inte bort bakterier, socker eller syror. 

Har du syra på tänderna - neutralisera. Har du smuts på tänderna - borsta (men inte precis efter att du ätit eller druckit surt för då slits tänderna). Fluor tas enligt anvisning från tandläkare för att göra emaljen hårdare och, som i ditt fall, stoppa små kariesangrepp. Fluor varken neutraliserar pH eller rengör. 

Svar på tråden Bör jag använda mer flour? Hur förhindra karies?