• Anonym (Linnea)

Blir arg pga hushållssysslor

Jag och min sambo har en ganska svajig relation, han kommunicerar inte känslor osv.

nu den senaste tiden blir han väldigt arg på mig och gnäller om jag gör något ?fel? exempelvis lånar bilen om han behöver den. 
    senast igår blev han arg för att sista tvätten var blöt , (tvättstuga) och jag hade skött mestadels av tvätten bara det att sista maskinen ej hann torka innan tiden gick ut.

då blev han arg och sur på mig , och sa attt jag är så sjukt slarvig .

jag jobbar inom vården och kommer hem tröttt, vi har ett trotsigt barn, ändå tar jag mig till tvättstugan och tvättat så gott jag orkar. Sen blir han sur och arg

jag sa att jag inte accepterar det beteendet, då sa han att inte jag kan ta kritik och att han nu försöker kommunicera med mig som jag så gärna vill att han gör. 

är det normalt att behöva ta den typen av kritik?

• Svar på tråden Blir arg pga hushållssysslor
  • Anonym (Emilie)

Jag skulle begränsa mig till att bara göra min egen tvätt i ditt fall och ert barns förstås. Låt bara hans grejer ligga kvar i tvättkorgen och om han frågar så säger du bara att du inte vill utsätta honom för ditt slarv. 

Det lär honom att uppskatta din insats.

• Anonym (David)

Jag tycker det är bra att du står upp för dig själv och talar om att ett visst beteende inte är acceptabelt. Hans bristande förmåga att kommunicera ska inte gå ut över ditt välmående. Att vara sur och kritisera sin partner är ett barnsligt beteende. Han skulle istället kunnat tacka dig för att du tvättat och själv hängt upp den blöta tvätten utan att säga något.

Är man i regel sur och kritiserar sin partner skapar det en form av makt såvida den utsatte inte säger ifrån. Till slut går man figurativa omvägar i vardagen för att inte trampa ens partner på tårna som till följd leder till ett utbrott.

Han borde ta hjälp för sitt beteende om han vill bidra till en bra relation.

• Tukt

Det är förmodligen något annat i botten som är problemet. Tjurigheten runt enstaka saker ärnog mer syptom på det förstnämnda.

• Anonym (Tv)

Angående tvätten så skulle jag nog också bli lite sur om man inte hann torka innan tiden var slut. Speciellt då om man har dålig med plats att hänga det i sin bostad. Hinner man inte med innan tiden är ute så får den sista maskinen utebli och man ta det vid nästa tillfälle. 

Sen fattar jag inte varför man måste nämna att man jobbar i vården och därför kommer hem trött. Det är ju inte bara inom vården man kommer hem trött ifrån. Jobbar själv i vården och skyller inte på jobbet att jag är trött. 

Sen om man vet att den andra behöver bilen så tar man ju inte den själv då. Om han var med på det och ändå blir sur så är det ju en annan sak. 

• Anonym (C)
    Tukt skrev 2025-07-29 16:22:54 följande:

Det är förmodligen något annat i botten som är problemet. Tjurigheten runt enstaka saker ärnog mer syptom på det förstnämnda.

Det tror jag med.
  • Anonym (K)

Blir han ofta irriterad på dig över skitsaker så beror det nog på någonting annat. Kanske har han tappat känslorna och vill ut ur relationen.

• Anonym (v)
    Anonym (Tv) skrev 2025-07-29 16:40:07 följande:

Angående tvätten så skulle jag nog också bli lite sur om man inte hann torka innan tiden var slut. Speciellt då om man har dålig med plats att hänga det i sin bostad. Hinner man inte med innan tiden är ute så får den sista maskinen utebli och man ta det vid nästa tillfälle. 

Där håller jag inte med. Bättre att ha kört tvätten och få hänga upp den inne och det finns inget i det som gör att en utskällning om hur slarvig TS är när hn faktiskt tvättar är rimlig. Finns alltid plats för en omgång även det blir besvärligt platsmässigt så torkar det snabbt i värmen. Finns många faktorer som hur många tider man får, hur många maskiner som finns och om någon torktumlare är trasig som påverkar också. Det är inte en rimlig respons med ilska när någon försöker göra något vettigt.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Linnea) skrev 2025-07-29 15:07:31 följande:
    Blir arg pga hushållssysslor

Jag och min sambo har en ganska svajig relation, han kommunicerar inte känslor osv.

nu den senaste tiden blir han väldigt arg på mig och gnäller om jag gör något ?fel? exempelvis lånar bilen om han behöver den. 
    senast igår blev han arg för att sista tvätten var blöt , (tvättstuga) och jag hade skött mestadels av tvätten bara det att sista maskinen ej hann torka innan tiden gick ut.

då blev han arg och sur på mig , och sa attt jag är så sjukt slarvig .

jag jobbar inom vården och kommer hem tröttt, vi har ett trotsigt barn, ändå tar jag mig till tvättstugan och tvättat så gott jag orkar. Sen blir han sur och arg

jag sa att jag inte accepterar det beteendet, då sa han att inte jag kan ta kritik och att han nu försöker kommunicera med mig som jag så gärna vill att han gör. 

är det normalt att behöva ta den typen av kritik?

Ja, det är normalt. Man måste kunna säga att något är dåligt gjort. 

Det du ska svara är
    - Ja, jag håller med. Det var inte genomtänkt. Jag ska tänka på det till nästa gång.
  • Anonym (E)

Jag hade också blivit irriterad om sista tvätten var blöt men det är ju inte så mycket man kan göra, dwt blev lite klumpigt mem det var ju knappast så att du gjorde det medvetet, de tvättstugor jag har använt mig av så har man haft rätt att utnyttja torktumlaren någon halvtimme till, kolla upp det till nästa gång.

Jag tycker också att det är bra att du säger ifrån, jag har själv gjort det till min partner när jag tycker att han reagerar orimligt, och är det ofta så här så ligger den som redan nämnts något annat bakomliggande 

• Anonym (Hushållsnära)
    Anonym (Man) skrev 2025-07-29 17:58:01 följande:
    Ja, det är normalt. Man måste kunna säga att något är dåligt gjort. 

Det du ska svara är
    - Ja, jag håller med. Det var inte genomtänkt. Jag ska tänka på det till nästa gång.
    Ja, jag håller med. 
    Tyvärr verkar det finnas en norm på FL att kritik mot kvinnor från män borde vara förbjudet.

En vuxen kvinna måste tåla kritik från en man. En vuxen person som inte tål kritik är egentligen ett barn alt. en kvinnobebis/mansbebis. 
Svar på tråden Blir arg pga hushållssysslor