• Anonym (H)

Blir arg pga hushållssysslor

Anonym (Tv) skrev 2025-07-29 16:40:07 följande.

Sen om man vet att den andra behöver bilen så tar man ju inte den själv då. Om han var med på det och ändå blir sur så är det ju en annan sak. 

Gäller samma mannen?
    Att han får inte ta bilen om TS behöver den?
    Eller är någon en man har man företräde till bilen per automatik enligt dig även om kvinnan också behöver bilen? 
    Eller om båda behöver bilen ska ingen få använda den för att då "får" man inte använda bilen?
  • Anonym (H)
    Anonym (Linnea) skrev 2025-07-29 15:07:31 följande:

Jag och min sambo har en ganska svajig relation, han kommunicerar inte känslor osv.

nu den senaste tiden blir han väldigt arg på mig och gnäller om jag gör något ?fel? exempelvis lånar bilen om han behöver den. 
    senast igår blev han arg för att sista tvätten var blöt , (tvättstuga) och jag hade skött mestadels av tvätten bara det att sista maskinen ej hann torka innan tiden gick ut.

då blev han arg och sur på mig , och sa attt jag är så sjukt slarvig .

jag jobbar inom vården och kommer hem tröttt, vi har ett trotsigt barn, ändå tar jag mig till tvättstugan och tvättat så gott jag orkar. Sen blir han sur och arg

jag sa att jag inte accepterar det beteendet, då sa han att inte jag kan ta kritik och att han nu försöker kommunicera med mig som jag så gärna vill att han gör. 

är det normalt att behöva ta den typen av kritik?

Är det hans privata bil och han kan inte ta sig till jobbet om du tar den? 

När det gäller tvätten kan han tvätta själv från nu sen slipper han din "dåliga " tvättande.
  • Anonym (H)
    Anonym (Tv) skrev 2025-07-30 11:48:46 följande:

Behöver båda bil så skaffar man varsin. I annat fall är det ju givet att den som behöver den mest pga avstånd, dålig buss/tågförbindelser har mest behov av bilen oavsett kön. 

När jag var barn så hade de allra flesta bara 1 bil per familj att dela på och att ta sig till jobbet på cykel 5 km var inga problem. 

Det framgår ingenstans att TS behövde inte bilen eller att hon behövde bilen mindre än mannen just då.

Om vi antar och gissar som du gör kan det vara så att TS behövde storhandla just den gången men hon behöver inte bilen för att ta sig till jobbet.

Det framgår inte.

De borde kommunicera oavsett , men att mannen behöver bilen utesluter inte att TS också behöver bilen...
  • Anonym (H)
    Anonym (A) skrev 2025-07-30 14:57:27 följande:
    Det låter som att det är hans bil eftersom ts skriver lånar
    Jag svarade på ett inlägg som handlade just om behov av bilen...

Det är möjligt att bilen är mannens men använder han ingenting som är köpt av TS om de bor ihop?
  • Anonym (H)
    Anonym (Linnea) skrev 2025-07-29 15:07:31 följande:

Jag och min sambo har en ganska svajig relation, han kommunicerar inte känslor osv.

nu den senaste tiden blir han väldigt arg på mig och gnäller om jag gör något ?fel? exempelvis lånar bilen om han behöver den. 
    senast igår blev han arg för att sista tvätten var blöt , (tvättstuga) och jag hade skött mestadels av tvätten bara det att sista maskinen ej hann torka innan tiden gick ut.

då blev han arg och sur på mig , och sa attt jag är så sjukt slarvig .

jag jobbar inom vården och kommer hem tröttt, vi har ett trotsigt barn, ändå tar jag mig till tvättstugan och tvättat så gott jag orkar. Sen blir han sur och arg

jag sa att jag inte accepterar det beteendet, då sa han att inte jag kan ta kritik och att han nu försöker kommunicera med mig som jag så gärna vill att han gör. 

är det normalt att behöva ta den typen av kritik?

Varför är du ihop med honom?
    Han är inte särskilt trevlig.
    Gör du allt hushållsarbete ensam?
    Äger han både bostaden och bilen själv och det är därför du stannar trots att han är otrevlig? 
  • Anonym (H)
    Anonym (m) skrev 2025-07-30 19:12:19 följande:

Kritik är ok men man måste kanske inte bli ARG, vad nu det innebär? Otrevlig och höjer rösten?

Vad hade du tänkt göra åt den blöta tvätten förresten? Han hade ju bara kunna låtit dig lösa problemet bäst du ville tänker jag.

Hänga tvätten?
    Du förstår väl att folk tvättade innan torktumlare / torkskåp fanns? 
    Är du medveten om att utanför Sverige har man oftast inga tvättstugor , utan man har bara 1 tvättmaskin och ingen torktumlare / torkskåp om man inte bor så stort?

Det går alldeles utmärkt att hänga tvätt i en lägenhet.
  • Anonym (H)
    Anonym (m) skrev 2025-07-31 15:41:10 följande:

För övrigt är det inte bra för byggnaden att låta tvätt lufttorka inne. Så det bör man undvika.

Lägenheten förstörs knappast om TS hänger tvätt 1 enda gång.

Jag har bott i flera länder där alla som bor i lägenhet torkar tvätten över badkaret eller i ett av rummen på en torkställning utan att byggnaderna skadas.

Torkskåp finns inte och torktumlare har bara vissa som bor i hus.
    Låter märkligt att för svenskar / i svenska byggnader är det ett sådant katastrof att torka tvätt i lägenheten.
  • Anonym (H)
    Anonym (C) skrev 2025-07-31 18:10:54 följande:
    Jupp, så är det.
    TS skriver sambo...
    De är nog inte gifta...
  • Anonym (H)
    Anonym (S) skrev 2025-07-30 21:02:09 följande:
    Blir arg pga hushållssysslorÄr man gift så säger lagen att man ska leva på samma standard.
    TS skriver sambo...
    Så mannen har ingen skyldighet enligt lagen att se till att de ska leva på samma standard.
  • Anonym (H)
    Anonym (S) skrev 2025-08-01 14:25:39 följande:
    Och så undrar folk varför kvinnor ofta väljer att leva ensamma nuförtiden! 
    Det är oftast kvinnor som har råd med bil och lägenhet som väljer att leva ensamma...
  • Anonym (H)
    Anonym (m) skrev 2025-08-01 15:52:16 följande:

Finna inget som behöver räddas upp, torkrum och tumlare finns av en anledning i lägenhetshus men ta gärna upp om ni kan ta bort det och istället torka kläderna i lägenheterna om du bor så.

Haha. Självklart är det bra att ha torkrum och tumlare om man nu har det.
    Det är bekvämare.

Men i alla lägenhetshus finns inte torkrum och tumlare,  och folk överlever och byggnaderna blir inte förstörda.
    Ska du också låtsas att det inte går att diska utan diskmaskin?
  • Anonym (H)
    Anonym (m) skrev 2025-08-01 18:55:52 följande:
    Det är för att samla upp fukten och de som äger byggnaden skulle såklart inte gilla om folk skulle tycka det var bekvämare att lufttorka kläderna i lägenheterna istället. Så det handlar inte bara om bekvämlighet och det är inte bra för byggnaden även om de inte är förstörda nu.
    Tror du man gör särskilda byggnader i Sverige som går sönder om man torkar tvätt?
    Blev alla hus föstörda i Sverige innan det fanns torktomlare och torkskåp? 

Fredag idag...
  • Anonym (H)
    Anonym (m) skrev 2025-08-01 23:29:32 följande:

I Sverige så dimensionerar man byggnader och dess ventilation efter den tänkta användningen och till det hör inte att torka tvätt inne i dessa lägenhetshus utan det är planerat.
    till att ske i just de utrymmena.
    Visst.
    Och alla byggnader i Sverige demolerades efter att torkskåp och torktumlare blev vanliga och nya byggnader byggdes som faller ihop om man torkar tvätt inomhus en gång.
    ;) 
    Gäsp.
    Det är fredag en kort stund till.
Svar på tråden Blir arg pga hushållssysslor